24 City

Jan Luijsterburg | 25 februari 2010

In Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan, wordt het oude complex van fabriek 420 ontmanteld om plaats te maken voor een luxe appartementencomplex, 24 City. In een reeks van negen interviews, monologen meer, doen betrokkenen geordend van oud naar jong verslag van de geschiedenis, waarin het persoonlijke en het productiewerk in de militaire vliegtuigindustrie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In de handen van meesterfilmer Jia Zhang-ke wordt dit materiaal pure poezie.

24 CityZijn vorige films, Still Life en de documentaire Dong, hier samen als één pakketje uitgebracht, speelden tegen de achtergrond van de aanleg van de Drieklovendam, waar een complete stad moest wijken om boven het nieuwe waterniveau weer opgebouwd te worden. Het thema van afbreken en opbouwen staat dermate centraal in het hedendaagse China dat Jia er niet mee klaar was.

Waar hij in zijn vorige project een aparte speelfilm en een documentaire maakte, koos hij nu voor een combinatie. De mannenrollen zijn documentair, maar de monologen van vrouwen zijn fictief, gespeeld door actrices als Juan Chen en Zhan Tan. Geen types die je in een grauwe fabriek verwacht, maar wel een manier om een poetische schoonheid aan het verhaal toe te voegen.

De eenvoud van de opzet, een reeks levensverhalen rond een fabriek, is bedrieglijk. Jia verwijst regelmatig naar klassieke beelden uit de filmgeschiedenis, zoals Metropolis van Fritz Lang. Alleen wordt er niet gebouwd maar afgebroken. Tijdens de monologen gaat het beeld soms ineens op zwart, terwijl het geluid doorgaat, wat de harde breuklijnen in de recente geschiedenis mooi voelbaar maakt. Beelden en geluiden zijn zeer verzorgd, de ruwe stijl van eerdere films is vervangen door een bijna gelikte stilering.

24 City

Het geld kwam ironisch genoeg van de bouwmaatschappij van het nieuwe complex, maar een reclamefilm is 24 City bepaald niet geworden. Een film propvol fascinerende details en symboliek waar op vele niveaus van te genieten is. De soundtrack met populaire en klassieke muziek mag zeker niet onvermeld blijven.

China, 2008
Speelduur: 107 minuten
Regie: Jia Zhang-ke