Catfish

Jan Luijsterburg | 16 mei 2011

Facebook. In David Fincher’s The Social Network zagen we hoe het imperium tot stand kwam. Catfish toont hoe het de dagelijkse werkelijkheid kan bepalen. Yaniv Schulman uit New York, ook wel Nev, maakt dansfoto’s. Een voor hem onbekend meisje, de achtjarige Abby uit Michigan, schildert uit de krant een van zijn foto’s na en stuurt het resultaat naar hem op. Al snel is Nev via Facebook kind aan huis bij wat hij al snel zijn Facebook familie noemt.

Nev deelt zijn kantoor in Manhattan met zijn broer Ariel en Henry Joost, allebei filmmakers. Een documentaire maken over Abby, via Nev, dat is het plan. Zo volgen we hoe het contact zich ontwikkelt en gaat toespitsen op Abby’s knappe zus Megan. Terwijl moeder Angela Nev op de hoogte houdt van de artistieke ontwikkelingen van Abby, die veel succes heeft met haar werk, ontstaat er met Megan een soort broeierige verliefdheid.

Megan maakt ook liedjes. Als Nev ontdekt dat Megan’s liedjes op haar website helemaal niet van haarzelf zijn begint hij nattigheid te voelen. Ook het atelier van Abby blijkt nep. Het is natuurlijk ook erg gemakkelijk om op internet een namaakidentiteit te creëren. Nev voelt zich flink belazerd, maar is niet van zijn fascinatie verlost. Zit er maar één ding op. Met zijn drieën de auto in en naar het dorpje Ishpeming, Michigan, om het mysterie op te lossen.

Er is veel te doen over de authenticiteit van Catfish, net zoals bij Blair Witch Project en Exit Through the Gift Shop. De makers houden bij hoog en bij laag vol dat alles echt zo gebeurd is. In de trailer wordt gesteld dat de film niet op ware gebeurtenissen gebaseerd is, maar gewoon de waarheid ìs. Angela werd naar aanleiding van de film al geïnterviewd op de nationale televisiezenders. In de uiteindelijke confrontatie met de familie bekroop me af en toe wel de gedachte dat de mensen zich opvallend natuurlijk gedragen in het bijzijn van camera’s die toch niet helemaal onzichtbaar kunnen zijn. Maar ach, er is natuurlijk ook gesproken buiten de getoonde scènes om. Als het allemaal nep zou zijn (wat ik eerlijk gezegd niet geloof) is de film een briljant gemaakte, dubbel gelaagde grap.

Hoe dan ook vangt Catfish op unieke wijze de tijdsgeest. De film is gemaakt met veel bravoure, zelfspot en compassie. Spannend, grappig en uiteindelijk ontluisterend en ontroerend tegelijk.

Voor extra’s of een prachtige beeldkwaliteit moet je deze DVD niet aanschaffen. De film is voor een belangrijk deel met kleine digitale consumentencamera’s gemaakt en de computer speelt een belangrijke, zeer creatief ingevulde rol. Het scherm bestaat af en toe uit slechts enkele enorme pixels. Briljante film.

Vergezeld van een geweldige website ook, waarop je een blik gegund wordt in Nev’s wereld, oftewel: zijn Mac, inclusief chats met Megan en tweets over de film.

VS, 2010
Speelduur: 84 minuten