Pranzo di Ferragosto

Jan Luijsterburg | 26 november 2009

In Italie is Maria Hemelvaart een van de vele katholieke feestdagen. Omdat Ferragosto midden in augustus valt trekt iedereen die er kans voor heeft voor een lang weekend naar het strand. Giovanni is een sullige vrijgezelle vijftiger die nog met zijn hoogbejaarde moeder samen woont. Zijn gemoedelijke, drankzucht aard en moeilijke financiele situatie maken hem een aantrekkelijk adres om moeders te lozen.

Pranzo di Ferragosto Zijn huisbaas wil er best wat achterstallige rekeningen voor vergeten, maar staat uiteindelijk niet alleen met zijn moeder voor de deur maar brengt ook nog een tante mee. De huisarts vraagt een gelijkaardige dienst en Giovanni zegt niet gemakkelijk nee. Eenmaal met de oudjes opgescheept probeert hij er het beste van te maken. De eigenzinnige dames zijn eerst nog wat nurks en onwennig, maar met een uitgebreide lunch en flink wat wijn wordt het al snel gezellig.

Pranzo di Ferragosto is een heerlijke film. Het gekissebis van de diva’s is puur genieten. Door de onnadrukkelijke manier van filmen komt het allemaal heel realistisch over. Volgens de regisseur had dat ook te maken met het feit dat de dametjes hun teksten niet wilden leren. Hij nam wraak door ze stiekem te filmen als ze over elkaar zaten te roddelen en liet ze ook verder veel improviseren.

Pranzo di Ferragosto

Scenarioschrijver Gianni Di Gregorio, die ook meewerkte aan het totaal andere Gomorra, kreeg zijn script niet aan de man en regisseerde het uiteindelijk maar zelf. Tevens speelt hij de hoofdrol. Omdat hij het thema van zijn verhaal, oude moeders die gedropt worden, nogal zwaar vond, maakt hij er een quasi pretentieloze komedie van. De typisch Italiaanse symbiotische verbondenheid van dominante moeders met hun zonen vormde een mooie basis voor deze even lichtvoetige als hartverwarmende film.

Italie, 2008
Speelduur: 73 minuten
Scenario en regie: Gianni Di Gregorio