REVIEWDensen

Densen B410 cd-speler

Vakantietijd in zicht. De meesten van ons moeten nog even doorwerken. Alhoewel het vakantieseizoen al in aantocht is wegen de laatste loodjes zwaar. Maar dan wacht zand, zee, strand en bovenal … rust.

Voor de ene helft van vakantieminnend- en vierend Nederland van ons een prettig vooruitzicht, voor de andere helft is de gedachte hieraan een gruwel. Lekker actief zijn! Rugzak pakken, spanning en avontuur opzoeken, de eigen leefwereld vergroten! Gaan met de geit!

Densen B410 cd-speler

Ik zie u al met de wenkbrauwen fronsen maar een soortgelijk fenomeen is zeker ook van toepassing in de wereld van de betere audio. Het is een misverstand te veronderstellen dat iedere audio- en muziekliefhebber na een lange dag werken lekker onderuit in zijn luisterstoel wil hangen om passief muzikaal genot te ondergaan. Nee, genoeg liefhebbers vinden dat je muziek moet “doen”! Kom uit die stoel, pak de luchtgitaar en swing mee als een beest op dat podium. Twee totaal verschillende uitgangspunten die betrekking hebben op dezelfde materie. Het is maar waar de eigen voorkeur naar uitgaat. Lees met ons hoe de door ons geteste Densen B410 cd-speler in dit spectrum te plaatsen is.

Ondanks dat het Deense merk Densen al heel wat jaren aan de weg timmert is dit eigenzinnige merk met een duidelijk uitgesproken signatuur bij veel muziekliefhebbers in Nederland wat minder bekend. Onterecht, daar de eerste versterkerontwerpen van alweer meer dan 12 jaar geleden met recht revolutionair genoemd mochten worden. Korte signaalwegen, ruim bemeten voedingen en zeer breedbandig. Geen terugkoppeling in de signaalweg met daardoor een uitstekende transientweergave en een garantie voor een snelle en levendige weergave. Dit waren de typische kenmerken van de destijds vooruitstrevende DM-10 versterker die in 1994 het levenslicht zag. De succesvolle DM-20 voorversterker en de DM-30 eindversterker volgden kort daarop. Niet kort daarna volgde de Densen B-100 geïntegreerde versterker die een regelrechte hit is geworden. Deze spraakmakende versterker maakte topklasse HiFi betaalbaar en is daarom ook meer dan 10 jaar op de markt geweest.

Densen B410 cd-speler

Omdat de ontwikkelingen op de audiomarkt niet stil staan heeft men bij Densen onlangs besloten het hele gamma aan te vullen en deels te vernieuwen. Zo moest de legendarische B-100 met veel tegenzin plaats maken voor een nieuwe lijn geïntegreerde versterkers, te weten de B-110, de B-130 en de B-150. Ook werd vrijwel het hele gamma voor-, eindversterkers en cd-spelers aangevuld met nieuwe modellen of zelfs compleet vernieuwd. De door ons geteste Densen B-410 cd-speler komt in de plaats van de succesvolle B-400 + cd-speler die overigens wel, net als de duurderde B-400 XS, voorlopig nog op de markt zal blijven. Densen claimt op haar website dat de nieuwe B-410 cd-speler, ondanks dat deze goedkoper is, op alle vlakken een enorme verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Omdat deze cd-speler door ons niet is getest kunnen we dit natuurlijk niet controleren. We kunnen wél aangeven of de Densen in zijn prijsklasse presteert op niveau of zijn klasse overstijgt.