Paul Stephenson - These Days

Jan de Jeu | 11 november 2004

De foto`s die het booklet van deze schijf sieren laten zien dat de pet uit de tijd van "Light Green Ball" – de eerste uit 2002 daterende Stockfisch CD van Paul  - inmiddels verwisseld is voor een hoed en dat ook de bril nu een meer eigentijds karakter heeft. Daarmee gepaard gaand lijkt ook de schuchterheid voor een deel uit de blik van de zanger verdwenen te zijn.

Paul Stephenson - These DaysDe onderwerpen komen me bekend voor, al zijn ze ditmaal opgehangen aan de verschillende steden waar Paul herinneringen aan heeft. Het tot nadenken stemmende titelnummer is gesitueerd in Geneve en de stem die zingt "it`s the world or else it`s me that`s fallen out of phase" doet me nog steeds aan Alan Stewart denken. De gebeurtenissen die hij bezingt spelen zich soms uitsluitend in zijn geest af - zoals in "Engineering Frank"- terwijl ze op andere momenten keiharde realiteit zijn. Zoals in "Captain Of The Loving Kind" waarin hij het waar gebeurde verhaal vertelt van een captain van een KLM-toestel - sindsdien vliegt Paul uitsluitend nog met onze koninklijke zwaan - die zijn toestel een noodlanding laat maken in Goose Bay New York omdat er een baby met hoge koorts aan boord is die dringend medische hulp behoeft. Geen enkele passagier die klaagt over de vertraging en het mogelijke missen van de volgende aansluiting. Door de gebeurtenis ontstaat het inzicht hoe belangrijk naastenliefde is.

Paul Stephenson - These DaysStephenson raakt de luisteraar met sensitieve teksten. Of het nu gaat over een ontmoeting tussen een man en een vrouw in "Don`t Mind If You Do" of over herinneringen aan Amsterdam in "Not Long Now". In het laatste nummer "Big Meeting Day" gaat Stephenson terug naar de plek waar het voor hem allemaal begon; de Engelse stad Durham waar elk jaar een grote markt gehouden wordt, compleet met brass bands. Het is een vrolijke, uitbundige afsluiting die langzaam overgaat in vuurwerk; "on Big Meeting Day the banners will be waved and the brass bands will play".

Een zeer prettig in het gehoor liggende CD van Paul die op mij wederom het effect heeft dat ik tijdens het draaien eigenlijk alleen luister naar de melodie waardoor de fraaie teksten van deze poeet aan mij voorbij gaan. De Stockfisch opname is subliem, het booklet informatief en de "huis"begeleiding met bekende namen als Chris Jones, Beo Brockhausen, Hans-Jörg Maucksch en Mike Silver wederom in topvorm.

Format: CD: SFR 357.6029.2
Label: Stockfisch Records
St.Blasien/Herrenhaus