(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudio Selectief

Audio-Selectief.html

Jean-Pierre Joos | 05 juli 2002


Als je in Audio Selectief rondloopt dan is de eerste indruk er een van een mooie, vriendelijke winkel. Links en rechts zijn op een overzichtelijke manier losse componenten opgesteld op kleine schappen. `Je krijgt hierdoor het idee dat jullie weinig met Home Cinema doen`, vraag ik ze, `klopt dit ook?`
Henk antwoordt: `Nee, dit is niet waar, laat ik je het toelichten. De reden dat wij hebben gekozen voor deze manier van presenteren is eenvoudig: in de samenstelling van ons assortiment kiezen we voor een uniek product in een bepaalde prijsklasse. Op basis van de verschillende componenten komen we zo tot een set waarvan wij denken dat deze klopt. In samenwerking met de klant bekijken we welke combinatie van producten het beste bij hem past. We proberen een zo muzikaal mogelijke combinatie samen te stellen. We zoeken dus merken die dit kunnen en ook doen. De huidige opstelling met de losse componenten heeft dan twee redenen: het is eenvoudiger om een set samen te stellen en voor veel mensen is dit een uitstraling die bevestigt wat ze denken: losse componenten zijn gewoon beter. We garanderen elke klant dat we DIE installatie kunnen samenstellen die ze mooi blijven vinden. Een consequentie van dit `op maat` samenstellen is natuurlijk wel dat dit meer tijd en werk vergt, maar de klant is zo optimaal tevreden, en daar draait het om: op termijn loont dit het meeste. Voor de klant en voor ons.
Ongeveer 60% van wat we verkopen is Home Cinema, ook al zou je dit niet zeggen als je bij ons binnenkomt. We verkopen verhoudingsgewijs zo veel Home Cinema omdat we mensen vaak een Dolby Surround versterker of receiver verkopen, ook al is de rest van de set nog niet geschikt voor Home Cinema (bijvoorbeeld doordat men twee luidsprekers koopt). Wij adviseren ze dit omdat ze meer vermogen voor hetzelfde geld krijgen en omdat ze meer mogelijkheden hebben. Als iemand al die extra`s niet wil, dan is de keuze voor een Stereo versterker of receiver natuurlijk het meest aangewezen.`

`Wat onze filosofie is?`, herhaalt Henk mijn vraag. `Op de eerste plaats blijkt deze wel uit ons assortiment. We willen goede producten verkopen, producten die samen goed klinken en die beantwoorden aan de eisen en wensen van de klant. We zeggen altijd tegen een klant: wij geven u zoveel advies, dat u weet wat het beste voor u is. Het apparaat krijgt men voor niets, het advies zelf kost het geld.`
Henk schiet in de lach: `Koop hier uw gratis apparatuur, zou onze leus kunnen zijn`, zegt hij. Michiel kijkt hem eerst verbaasd aan en moet dan ook lachen om deze opmerking.

`Hebben jullie een onderlinge verdeling van werkzaamheden?`, vraag ik hen. `Natuurlijk`, antwoordt Michiel, `maar we doen allebei alles. Het is wel leuk om op te merken dat het vaak gewoon klikt tussen ons en de klanten. Er wordt soms over alles gesproken behalve over HiFi.` Henk licht dit toe: `Nadat ik dan een uur aan het praten ben blijkt dat we nog steeds geen idee hebben wat de klant eigenlijk zoekt. Als we dan wat specifieker praten over HiFi dan blijkt snel wat goed zou kunnen zijn voor de klant. Doordat we op deze manier een relatie opbouwen met onze klanten krijg je die informatie waarmee je een goed beeld kan vormen over wat het goede advies is voor de klant. Dan gaan we luisteren en stemmen we de set tot in de details af.`

`Natuurlijk installeren en demonstreren we ook thuis. Vroeger deden we dat eigenlijk per definitie. Tegenwoordig lukt dat niet meer, het kost zoveel tijd. Ik wil graag ook nog wat tijd over houden voor mijn privé`, zegt Henk. `De afgelopen jaren hebben we de ervaring dat we de mensen in de winkel uitstekend kunnen demonstreren. En als het thuis niet mocht bevallen, dan kan men altijd terugkomen. Maar dit laatste komt eigenlijk nooit voor. We zijn er daarom van overtuigd dat onze aanpak goed is.`

`Wat betekent Internet voor jullie`, vraag ik. `Internet gaat niet failliet, dat is zeker…`, zegt Henk met een grapje. `Wat betreft onze activiteiten op internet zijn we ervan overtuigd dat het goedkoper en efficiënter is om je als winkel via het internet te presenteren dan door het plaatsen van advertenties in de gedrukte media. Er komt steeds meer een breder publiek op onze website. We maken daarom voor onze promotie liever gebruik van de nieuwe dan de bestaande media. Internet heeft een toegevoegde waarde voor HiFi-speciaalzaken.`

Omstreeks drie uur ronden we het gesprek af. Nadat Henk me een "binnendoorweggetje" uitlegt lopen we naar buiten en maken we nog een foto met Michiel en Henk voor de winkel. 
Het is dat ik nog een afspraak heb staan later op de dag, anders had ik graag nog een uurtje in vrolijk Sneek rondgelopen. Leuke stad. Audio Selectief hoort hier absoluut thuis.





EDITORS' CHOICE