De Amerikaanse netwerkspecialist Cisco Systems past zijn strategie aan en pakt uit met een reeks entertainmentproducten.
De nieuwigheden - waaronder een digitaal stereosysteem dat muziek draadloos door het huis seint - worden voorgesteld op de nakende Consumer Electronics Show in Las Vegas.
Voor Cisco is dit de eerste stap in een langetermijnstrategie die tot doel heeft Apple, Sony en andere elektronicagiganten bij te benen. In die optiek werkt de netwerkspecialist ook aan gadgets die moeten toelaten om gemakkelijker internetvideo te kijken op tv (denk aan Apple TV). Uiteindelijk hoopt Cisco dat de consument straks heuse videoconferencingsystemen zal gebruiken om te chatten.
"Home video conferencing wacht een erg mooie toekomst", weet senior vice president Ned Hooper van Cisco. "Vandaag trachten we de dure `Telepresence`-suites met HDTV-schermen en snelle internetverbindingen te introduceren bij grote bedrijven (tot 250.000 euro), maar in de komende twee jaar zullen we goedkopere equivalenten lanceren voor in de woonkamer."
De consument kan dan, mits het plaatsen van een kleine camera naast de televisie, met vrienden of familieleden chatten vanuit zijn luie stoel. Cisco ontwikkelt alvast een standaard waarmee het opstarten van een video-oproep even gemakkelijk wordt als het draaien van een telefoonnummer.
"Deze technologie is honderd keer beter dan de huidige `webcam-op-de-pc` chatsystemen", aldus nog Hooper. "In die mate zelfs dat consumenten best bereid zullen zijn om hun operatoren er een maandelijkse bijdrage voor te betalen. Eens je kan overschakelen op HD-kwaliteit en het gebruiksgemak van een gewone telefoon, is de keuze snel gemaakt."
Overigens zou het grootste surplus voor Cisco niet van de gadgets komen, maar opnieuw van de netwerkapparatuur. Video is veruit de grootste bandbreedte-opslokker, en hoe meer consumenten er gebruik maken van het internet voor videocalls of voor het kijken van televisieprogramma`s, hoe meer routers, switches en andere apparatuur er kunnen gesleten worden.
Bron: Datanews.be