NIEUWS

Philips persconferentie CES 2008

Theo Wubbolts | 07 januari 2008
Bij onze vaderlandse elektronicabeurs was na de introductie van Aurea op de IFA niet veel nieuws te melden op het productenfront.

Nog even in herinnering brengen: Aurea is het ultieme in Ambilight en geeft de rand van het lcd-scherm alle kleuren van de regenboog mee welke in het televisiebeeld op dat moment getoond worden. Het moet – en heeft zoals wetenschappelijk is aangetoond – een weldadige uitwerking hebben op ’s mensens geestesgesteldheid, lees dat je langer naar de televisie kunt kijken.

Dit type ontwerp past voortreffelijk in de nieuwe strategie van het concern, welke per 1 januari 2008 is ingezet. De ‘consumentenelektronica’ is naast de lichtdivisie en medische divisie niet de derde pijler meer, maar heet nu officieel Philips Consumer Lifestyle. Voormalig divisiedirecteur Rudy Provoost, jarenlang voor de redactie een vertrouwd gezicht, is overgestapt naar ‘Lighting’ en aan de CE-tak is huishoudelijk en verzorging toegevoegd, of in mooi Engels Domestic Appliances, Lifestyle and Personal Care en Consumer Electronics. De nieuwe ‘man’ is nu Andrea Ragnetti, die vanuit Lifestyle and Personal Care deze divisie moet gaan leiden.

In deze nieuwe strategie staat de consument centraal en die richt zich de laatste tijd steeds meer op lifestyle. Wat Philips ook steeds meer is gaan onderkennen is dat de vrouw een zeer belangrijke rol heeft in het aanschafpatroon en een beslissende rol speelt bij de aankoop van een product uit de elektronicasector, lees een televisie. Philips vergeet ook niet de jongere doelgroep, de groep gebruikers van mobiele muziek – van RealNetworks Inc. kan via het programma ‘Rhapsody’ muziek van het web ge-download worden – en de dames in het algemeen met mobiele apparaatjes als mp3-spelertjes opgeleukt met Swarovski-kristal (heren: het is gauw Valentijnsdag…). Maar diezelfde muziek is natuurlijk ook via de ‘Streamium’-range hoorbaar te maken door het hele huis. En nog draadloos ook.

In een interview met Reinier Jens, Executive Vice President & Cluster Leader Western Europe en North America – ja, ik ken hem van een aantal jaren geleden toen hij nog directeur in de V.S. was – mocht ik hetzelfde vernemen. De Aurea-lijn is een groot succes met de hoogste stand van de techniek aan boord: 120Hz/1080p, met ‘Clear-lcd’ technologie, een responsetijd van 2 milliseconden, ambi-sound via een soundbar en HD Naturel Emotion. En al is de Streamium-reeks nog niet overal een groot succes, de nieuwste lijn ziet er ‘gelikt’ uit. Ze beantwoordt aan de criteria ‘design’ en ‘lifestyle’. “Wij durven elke ‘shoot-out’ aan.”

Op zich was de reis naar Las Vegas wat ‘overdone’ om de heer Jens te spreken. Hij zetelt aan het Amstelplein in Amsterdam…


EDITORS' CHOICE