Na 10 uur rijden met een constante snelheid, die ergens tussen de 140 en 190 kilometer per uur ligt op de Duitse Autobahn, arriveren wij in Oostenrijk. Op weg naar schnitzels en noedels.
Volgens de medepassagiers uitermate lekker en voedzaam. Eenmaal op de plaats van bestemming is de teleurstelling bitter als de keuken van het hotel op zondag dicht is, de plaatselijke restaurants gesloten zijn en slechts een (prima) chinees de deuren opent. Het schnitzel festijn moet wachten tot de lunch de volgende dag. Waarna ze geserveerd worden bij de lunch, het avondeten en de volgende dag er weer schnitzels over tafel gaan.
De reden om naar Oostenrijk te gaan had niets te maken met culinaire schnitzels, niets met wintersport, niets met deernen in edelweiss gelardeerde jurkjes, maar alles met hoogstaande audio apparatuur. In twee dagen tijd bezochten we meerdere vestigingen van audiobedrijf Ayon Audio dat verantwoordelijk is voor onder meer het fabriceren en distribueren van het eigen merk Ayon, Vyger platenspelers, Lumen White luidsprekers en Shunyata kabels. En daarbij nog enige high end merken exclusief voor Oostenrijk vertegenwoordigd. Denk aan dCS, Weiss, Viola en Accuphase. Het gaat duidelijk niet om een speler in de marge. Tussen het autorijden door werd én heftig gediscussieerd én vooral geluisterd naar een paar verschrikkelijk mooie sets. En primeur bleef niet achterwege en maakte goed dat er geen Lumen White te vinden was in het bedrijf. Omdat de gehele productie is verkocht aan het verre oosten en men moet wachten tot er kasten beschikbaar zijn. Hoe moeizaam het is een kast te maken bewaar ik voor het complete reisverslag.
Een tipje van de sluier wil ik wel oplichten. In Wiener Neustadt, waar het grootste deel van de ontwikkeling van Ayon en Lumen White luidsprekers plaatsvindt, beluisterde ik ademloos een monitor van Ayon Audio die de naam Gecko draagt. In het Nederlands vertaalt als gekko, een reptiel met meerdere verschijningsvormen en kleuren. Waarom Ayon voor deze naam kiest weet ik niet, mogelijk omdat hij aansluiting vindt bij de oosterse cultuur. Want Ayon’s grootste afzetmarkt ligt daar. De Gecko is een monitor van redelijk forse afmeting en is het laatste geesteskind van Stephan Fekete. Zoals met alle Ayon en Lumen White is de interne demping van de kast gebaseerd op luchtdemping en niet op het gebruik van dempingmateriaal. De vorm van de kast is zodanig gekozen dat dempingmateriaal niet nodig is. Dat heeft grote voordelen, maar om daar op in te gaan strekt te ver in dit epistel. De Gecko kreeg zijn signaal uit een Ensemble met dCS converter erachter en Ayon Audio Reference mono buizenversterkers. De indruk die de Gecko daarmee achterliet op de luisteraar doet het meeste denken aan een knuffeldier. Hoe gek het ook moge klinken, de Gecko geeft een zeer uitnodigend geluid en probeert zich lief te maken. Niet op een manier van “rond, zacht en nergens storend”, nee op een heel open en gevoelige manier. Hij geeft een permanente uitnodiging tot luisteren af. U begrijpt, de Gecko staat op de lijst van aangevraagde producten voor een recensie. Ik kan nauwelijks wachten tot hij er staat, ook al omdat ik de beschikking heb over een Ayon buizenversterker. Geen Reference maar wel een ander fraai single ended triode exemplaar. Als u en ik geluk hebben staat de Ayon Audio Gecko luidspreker volgende week in Sneek tijdens de analoog show van Audio Selectief. Of hij daar ook speelt kan ik u niet melden.
Knuffelen is een gek begrip in audio. Echter zo snel weet ik geen woord te bedenken dat meer in de richting komt van de beleving met de Gecko. Zelf uitbuikend van de schnitzels nam de monitor mij geheel mee in een staat van euforie. In mijn uppie genoot ik van muziek terwijl anderen een zakelijke bespreking hadden. Ze hebben daardoor een bijzondere ervaring gemist. Als ik terugdenk aan de reis dat weet ik voor mijzelf twee dingen: voorlopig geen schnitzels en graag meer audio uit Oostenrijk.
Met vriendelijke groet,
René van Es