De belangrijkste reden dat The Omnibus Wind Ensemble uit kon groeien tot het meest populaire kamerorkest van Zweden heeft ongetwijfeld iets met de repertoire keuze van dit uit twaalf personen bestaande gezelschap te maken.
Tenslotte zullen er niet veel vergelijkbare ensembles zijn die kunnen zeggen dat ze ooit een sacd met de werken van Frank Zappa opgenomen hebben. Overigens is het werk op dit album wat traditioneler van aard. Het is een compilatie van drie eerder bij Proprius verschenen cd’s.
De titel is ontleend aan het gelijknamige stuk van jazz musicus Eje Thelin maar het merendeel van de composities zijn ouvertures of andere gedeelten uit opera’s van componisten als Gioacchino Rossini, Wolfgang Amadeus Mozart en Georges Bizet. Door de afwijkende bezetting - bijna uitsluitend houten en koperen blaasinstrumenten in plaats van de meer gebruikelijke strijkinstrumenten - klinken bekende ouvertures als The Barber of Seville, Carmen, Don Giovanni en L’Italiana In Algeri anders dan mijn oren gewend zijn. Afwijkend, maar tegelijkertijd toch ook weer zo vertrouwd.
En door de verfrissende benadering zeker zo interessant als de originele versies. Dit komt voor een deel door de gedetailleerd en helder klinkende opname. Hierdoor komen de verschillende klankkleuren van de instrumenten prachtig tot uitdrukking.