Pjotr Iljitsj Tsjaikovsky, de belangrijkste Russische componist van zijn tijd, heeft met zijn Swan Lake, The Sleeping Beauty en The Nutcracker een belangrijk stuk balletgeschiedenis geschreven. Van deze drie is The Sleeping Beauty de minst bekende.
Ook het aantal uitvoeringen is in de loop der jaren ver achtergebleven bij de beide anderen. Terwijl het eigenlijk het mooiste en meest complete ballet van deze meester is. Zelf beschouwde hij het als zijn beste werk.
Op deze hybride multichannel sacd speelt de Russische pianist Lev Vinocour op virtuoos expressieve wijze twee pianobewerkingen van deze compositie. De eerste is afkomstig van Theodor Kirchner, een tijdgenoot van Tsjaikovsky. Het tweede deel is van de hand van Mikhail Pletnev, assistent van de Vinocour’s vroegere leraar Lev Vlassenko.
Omdat geen van beiden ‘Apotheosis’, het afsluitende deel van het ballet, in hun arrangementen opnamen besloot Vinocour om voor dit korte gedeelte zijn eigen bewerking te schrijven. Het is boeiend om te horen hoe sterk de moderne bewerking verschilt van de oudere. Het weerspiegelt het verschil tussen de huidige maatschappij en die van ruim een eeuw geleden.
Pletnev’s benadrukken van de ritmische structuur van de muziek staat tegenover Kirchner’s lyrische wijze van benadering. Vinocour weet de sprookjesfi guren op overtuigende wijze tot leven te brengen. Het lukt hem als het ware om de klankstructuren van een volledig symfonieorkest uit zijn vleugel te toveren. En dat in een kristalheldere opname waarin de ruimte-informatie van de Robert Schumann Zaal in Düsseldorf mooi tot zijn recht komt.