Een tijd lang zag het eruit alsof sacd als medium uitgerangeerd was. Recent zijn er echter steeds meer fabrikanten en labels die het opnieuw omarmen. Een wel zeer onverwacht voorbeeld is voor mij de eerste sacd van Reference Recordings.
Recording engineer Prof. Johnson (mede uitvinder van hdcd) heeft nooit onder stoelen of banken gestoken pcm te prefereren boven dsd. Toch is nu de bekendste klassieke sampler van het label Tutti! beschikbaar als sacd. De eerste sacd waarvan de cd laag hdcd gecodeerd is.
De vraag naar een sacd van dit merk is afkomstig uit Azie waar sacd nimmer zijn populariteit verloren heeft. En omdat Tutti! de in dat werelddeel meest populaire schijf van het label is lag de keus voor de hand om deze hdcd opname als eerste op sacd uit te brengen. Hij is vervaardigd bij Sony Japan en er zullen er nog meerdere volgen.
Voor mij persoonlijk is het een vervreemdende ervaring om de zestien bekende selecties van onder andere Stravinsky en Mozart nu via de sacd laag te beluisteren. Het verschil met de hdcd laag is met name een verder gaande verfijning terwijl oude waarden als ruimtelijkheid en dynamiek onverkort gehandhaafd zijn gebleven. Wat de sacd laag daarnaast nog toevoegt is met name lucht rond de instrumenten en een fundament dat nog meer doortekening en impact heeft.