(gezien op het Internet)
God schiep de wereld in zes dagen. Net een dag meer hadden de grootste Japanse elektronicafabrikanten nodig om de wereld van de platte beeldschermen op zijn kop te zetten.
Het begon een week geleden met de bekendmaking van een nieuw verbond tussen de voormalige rivalen Sharp en Toshiba. Zij slaan de handen ineen bij de productie van platte schermen op basis van de lcd-techniek. Toshiba koopt zijn lcd-schermen voortaan in bij Sharp, terwijl dat zich verzekerd weet van een stabiele stroom van chips voor tv’s.
Tot nu toe betrok Toshiba de schermen voor zijn televisies van een joint-venture tussen Matsushita en Hitachi. Dat verliest een grote klant. Sharp krijgt er een afnemer bij voor de nieuwe fabriek die het bedrijf voor 3,4 miljard uit de grond stampt bij Osaka. Die moet in 2010 opengaan.
Lang hoefde de verliezers niet te treuren. Matsushita en Hitachi konden op Eerste Kerstdag een nieuwe partner verwelkomen: Canon. In dit geval was het meer een kwestie van stuivertje verwisselen. Het verbond biedt Hitachi de mogelijkheid zijn belang in het verliesgevende Hitachi Displays tot onder de 50 procent te brengen. De resterende aandelen worden verdeeld onder Matsushita en Canon, waarbij de laatste op den duur een meerderheidsbelang in Hitachi Displays opbouwt, aldus een bekendmaking van het trio. Het pact levert Canon een hechte relatie op met een belangrijke leverancier van lcd-schermpjes voor zijn digitale foto- en videocamera’s.
Vrijdag werd het platteschermenlandschap nog een keer omgewoeld door het nieuws dat Fujitsu zich terugtrekt uit de productie van plasmatelevisies. Plasma is een alternatieve techniek voor de productie van platte schermen, die in omvang ver is achtergebleven bij het goedkopere lcd-segment. Tot die slotsom is Fujitsu ook gekomen: ‘De prijzen en de winstgevendheid zijn gezakt voorbij het punt waarop we een bevredigende opbrengst op zijn investeringen kunnen boeken.’
Behalve de nieuwe combinaties is er nog een grote speler: Sony, dat een samenwerkingsverband smeedde met Samsung in Zuid-Korea.
Alle combinaties kampen met hetzelfde probleem. De markt, zeker voor lcd-tv’s, groeit als kool, tot 100 miljard dollar omzet in 2011 (tegen 65,2 miljard dit jaar). De moordende concurrentie brengt de prijzen voor de schermen elk jaar met 20 tot 30 procent omlaag. Om winstgevend te blijven, moeten de fabrikanten vooral de grotere schermen maken, die met een beelddiagonaal van 40 tot 50 inch. Daarop zitten nog forse marges. Dat is een verre van gelopen race, zeggen analisten. Met minder deelnemers, dat wel.