Eclipse TD 508 II


Kilian Bakker | 03 mei 2007 | Eclipse

De Eclipse Time Domain luidspekerlijn heeft wereldwijd hoge ogen -én oren- weten te gooien met hun innovatieve technologie en al even opmerkelijke vormgeving. De grotere TD modellen zijn het meest bekend maar het kleine model 508 II bewees dat hij ook zijn (buitenaards) mannetje staat

Eclipse TD maakt onderdeel uit van de grote Fujitsu Ten organisatie maar opereert als een geheel zelfstandige tak met haar eigen productenpakket. De TD, oftewel Time Domain luidsprekers zijn ontstaan uit het onderzoek van de heer Hiroyuki Yoshii, het hoofd van Time Domain Corp. Terwijl de meeste luidsprekerontwerpers zich hoofdzakelijk richten op de frequentierespons (oftewel tonale neutraliteit) heeft hij zich bij zijn onderzoek in eerste instantie gericht op `groeps looptijdverschillen` in de lucht. De looptijdverschillen tussen hogere en lagere frequenties kunnen roet in het auditieve eten gooien en het onderzoek van Yoshii heeft daarom bijna even veel stof doen opwaaien als de reeds decennia geleden begonnen discussie tussen ontwerpers over het belang van fasecorrectheid (het grote verschil is echter, dat fasecorrectheid van toepassing is op alle audiocomponenten). De Eclipse TD weergevers zijn dus specifiek ontworpen om die groeps looptijdverschillen te verkleinen. Een zo goed mogelijke impulsrespons is in ieder geval nodig om dat doel te kunnen bereiken en het grootste pluspunt van de TD weergevers is dan ook het bijzonder schone en stijle  impulsgedrag met minimale naijl effecten, aldus Eclipse. Simpel gezegd: de Time Domain weergevers kunnen zowel bijzonder snel van start gaan als stoppen. Om hun doel te kunnen bereiken hebben ze  bij Eclipse TD gekozen voor kleine breedband-units, die in een eivormige behuizing zijn gevat. Geen losse hoogfrequent- en mid/laagfrequent-units dus, maar ook geen wisselfilter, wat weer scheelt in complexiteit (en mogelijke vervorming). Dit is een echte single-minded benadering, waarmee men geen `universele` weergever wilde creeren, maar juist een specialist.


TD 508 II

Het recensiepaar Eclipse TD 508 II was afgewerkt in glossy zwart en werd geleverd met de D 3 II stands in zilver, wat een mooie combinatie bleek te zijn. De stands waren niet van spikes voorzien, maar volgens de importeur is dat ook niet nodig gezien de energieafgifte van deze weergevers laag is en de breedband units binnenin het `ei` via een mechanisch anker zijn ontkoppeld van de behuizing. De TD 508 II behuizing kan worden gekanteld van horizontaal tot verticaal (in dat laatste geval is er sprake van quasi omni-directionele afstraling). Na flink wat experimenteren werd er gekozen voor een positie waarbij de breedband units vrijwel in lijn met de oorhoogte (van deze schrijver) waren gericht.

De kleine breedband units hebben een witte conus met een diameter van 8 centimeter (vandaar de naam). De TD 508 II`s worden geleverd met bolle beschermgaasjes die weer van het Eclipse logo zijn voorzien. Alhoewel het geheel met gaasjes een goede optische benadering is van een reusachtige oogbol werden de gaasjes tijdens alle luistersessies weggelaten. Je zou kunnen zeggen dat de TD 508 II`s zonder hun gaasjes zowel een eye opener als een ear opener zijn, want de weergave was zeker meer open in het middentonen bereik. Aan de achterzijde bevinden zich een set stevige en vergulde aansluitklemmen (met 4 mm sockets) en een klein baspoortje. De units zijn magnetisch afgeschermd en meten (maximaal) 24,2 bij 16 bij 22,5 centimeter (H X B X D). De nominale belastbaarheid is 12 Watt (maximale belasting is 24 Watt) en de nominale impedantie is 8 Ohm. Het frequentiebereik loopt van 55 Hertz tot 20 kiloHertz en de gevoeligheid ligt op 81 dB. De TD 508 II`s wegen los 2,8 kilo per stuk maar in combinatie met de D 3 II stand komt daar nog eens 8,2 kilo bij (de D 3 II is 74 centimeter hoog en heeft een vrij grote voetplaat van 31,6 bij 33,1 centimeter). De TD 508 II is leverbaar in zilver, zwart of wit en de D 3 II stand in zilver of wit. Eclipse TD levert overigens ook een eigen versterker, genaamd TDA 501 II. Deze heeft een kegelvormige behuizing (!), twee lijnniveau ingangen en kan een vermogen van 18 Watt aan 8 Ohm leveren.

Ear opener

Nadat de juiste opstelling van de twee kleine Eclipse weergevers was gevonden (met een hoge mate van toe-in á la LS 3/5a) kon er serieus worden geluisterd. De Stockfisch CD Roadhouses And Automobiles van Chris Jones ging in de cd-lade om de titeltrack te beluisteren. Wat meteen opviel was het feit dat de TD 508 II`s ondanks hun beperkte output op grote schaal wisten af te beelden. De akoestische gitaar van Chris Jones kwam op directe wijze naar voren en klonk puntig en snel. Zijn stem werd met een bijzonder goede focus afgebeeld en klonk zowel tonaal natuurlijk als vrij droog en `schoon`, met een lichte nadruk op de sibillance (s & t klanken). De close-miked opname van Chris Jones kan bij sommige weergevers (met een klankkast) een lichte `chestiness` (verdikking in het lage midden) meekrijgen. Daar was met de Eclipse weergevers geen sprake van terwijl de zeer schone middentonen weergave ook niet naar een te ijle klank neeg. De achtergrondzang werd ruimtelijk en wijds afgebeeld en stond volledig los van de weergevers, zoals het zou moeten. Elke individuele zanger was goed te volgen en werd met een zeer duidelijke articulatie weergegeven. De slide-gitaar klonk ultra-smooth en kreeg veel lucht mee. Deze ruimtelijk klinkende opname kwam hier zelden zo open en zonder enige afbakening naar voren.

Van Colin Liden`s cd Easin` Back To Tennesee werd de track `Tears Come rollin` Down` gedraaid, om te horen hoe de Eclipse weergevers met het pittige fingerpicking gitaarspel van Liden zouden omgaan. Colin Liden`s stem kwam op dynamische en expressieve wijze naar voren waarbij de verstaanbaarheid beter was dan met de meeste 1500 euro weergevers. Bij de knallende plukken van de bassnaren was de kast van de akoestische gitaar goed hoorbaar en kwam het gitaarspel met een opmerkelijk stevige klank naar voren (voor 8 centimeter units). De aanzetten van de snaarplukken klonken zowel impulsief als elastisch. De uithalen van zijn zang kwamen wel behoorlijk pittig over en waren dan ook wat aangezet in het hoge midden, waardoor af en toe wat glare ontstond.

Tim van Eyken`s album Stiffs Lovers And Holyman Thieves ging in de Marantz om de track `Gypsy Maid` te beluisteren. Van het knallende intro (van drums plus bekkens) bleef helaas weinig over, het klonk ingehouden en zelfs wat nasaal. Deze hoeveelheid energie vroeg duidelijk teveel van de kleine Eclipsejes. De stemmen (van Tim van Eyken en zijn vrouwelijke collega) kwamen echter op heldere en open wijze naar voren, waarbij elke aanzet vrij nadrukkelijk naar voren kwam. De cowbells en tamboerijn werden hier zelden op zo`n natuurlijke wijze weergegeven, met een luchtige presentatie en zeer duidelijke tonaliteit.

De cd For My Father van (Jazz) meesterpianist Hank Jones werd tevoorschijn gehaald om de mooie track `Bemsha Swing` te beluisteren. Het pianospel klonk parelend helder en ietwat slank maar kwam tegelijkertijd op ronde en soepele wijze naar voren. Het hoge midden klonk timbraal iets vlak maar niet dusdanig, dat er sprake was van bloedarmoede. De linkerhand partijen kwamen zelfs met een mooie bloom naar voren. De `klakken` van de rimshots (op de drums) werden hier nooit eerder zo impulsief of met zo`n natuurlijke houten signatuur gehoord, werkelijk briljant. De metaalruis van de hi-hats klonk rijk en verfijnd terwijl de trommelvellen op `losse` wijze en met veel lucht werden gepresenteerd. Hier bewezen de TD 508 II`s, dat ze wel degelijk in staat zijn om percussie op natuurlijke wijze weer te geven, ze komen pas in de problemen wanneer het om bijzonder grote dynamische sprongen gaat. De staande bas kwam met mooi `knorrend` klinkende snaarplukken naar voren en was tonaal goed te volgen. De baslijn kwam niet alleen timbraal natuurlijk over,  maar klonk ook behoorlijk geloofwaardig (toch was er geen sprake van echte `body`), zeker gezien het minimale conusoppervlak waar deze weergevers het mee moeten doen. Dit was duidelijk dé muziek voor de Eclipse TD 508 II`s: een zeer natuurlijk klinkende opname van een swingend Hardbop Jazz trio, met een vloeiend pianospel en vrij rustige maar tonaal rijke baslijnen plus lekker snappy gespeelde rim-shots, waarmee ze hun bovengemiddeld snelle en impulsieve weergave konden laten horen.

Om te beoordelen hoe de Eclipse weergevers met een klassiek concert zouden omspringen werd er geluisterd naar Bach`s Brandenburg Concert No. 2 (allegro). De klavecimbel werd op verfijnde en luchtige wijze gepresenteerd, waarbij de typische puntige staalklank goed uit de verf kwam. De hoorn werd met een rijk timbre weergegeven en werd daarbij vrij ver in de diepte afgebeeld. De strijkers kwamen op zowel coherente wijze als goed gedefinieerd naar voren en de blokfluit werd met op ronde en soepele wijze gepresenteerd.

Het geheel klonk uiterst verfijnd en beschaafd maar miste door het lichte fundament wat aan `aarding`. De tonale weergave was echter heel goed en de ruimtelijke afbeelding van de instrumenten was boeiend om naar te luisteren.

Ideale puntbron

Een weergever met het gedrag van een echte puntbron is het ideaal van vele luidsprekerontwerpers en alhoewel enkele ontwerpen uit het verleden aardig dicht in de buurt kwamen, kan er worden gesteld dat het Elcipse Time Domain systeem één van de meest effectieve maar ook meest praktische oplossingen is om het zo gekoesterde puntbron-gedrag te verkrijgen. Daar was onder andere een kleine breedband conus voor nodig en dat betekent dat de weergave van het diepere laag en de afgifte van grote hoeveelheden energie beperkt zijn. Daarvoor krijgt men heel wat terug, wat de TD 508 II`s bewezen door vooral akoestische muziek op zeer open en gearticuleerde wijze weer te geven. Echter, de weergave kan in het hoge midden soms wat forward klinken, iets wat overigens niet ongewoon is bij breedband-units. Wanneer deze Eclipse TD weergevers met geduld en zorg worden opgesteld zal de luisteraar worden beloond met een bijzonder ruimtelijke en coherente afbeelding.

Importeur Eclipse TD
Servi-Q
www.servi-q.nl
Tel.: 033-2537193

Prijzen:
Verkoop paarprijs Eclipse TD 508 II: 1000 euro
Verkoop paarprijs Eclipse D 3 II: 500 euro

 

Gebruikte Hardware: 

Analoog:

Linn Sondek LP 12/Linn Akito/Ortofon MC 15 Super II Loopwerkvoeding:     Heed Orbit 2 Regenerator

Digitaal:

Marantz CD 72 II/Micromega Microdac

Versterking:

Exposure Super XXV rc

Stroomvoorziening:

Lapp/Popp strip Belden IEC kabels Kemp SNS Plug 

Kabels en accessoires:

Monster M 1000 QED Qunex 2 Exposure QED Profile 4X4