De eerste CES 2004 dag
“Not of this worldâ€
(Jan & Antoinette de Jeu)
Op het moment dat we, na een tussenlanding in Houston, in Las Vegas aankomen is het in Nederland al 8 januari en is de CES dus al begonnen. In Las Vegas is het dan echter nog 7 januari 23.00 uur. De wachtrij bij de taxi standplaats is van een overweldigende lengte, net als alles in deze woestijnstad mega lijkt te moeten zijn. De wegen zijn breder dan breed, de hotels groter dan groot – compleet met casino’s in de lobby – en het kan haast niet anders of de bazen van de grote gloeilampenfabriek in het zuiden des lands moeten hier met een grijns op hun gezicht rondlopen wanneer ze zien hoeveel lampen er in die stad continu onder stroom staan. Donker ‘s nachts? Not in Las Vegas!
Nog gaar van de reis krijgen we ‘s morgens een lift naar Alexis Park waar zich het High End gedeelte van de show bevindt. Dit zal alleen de eerste dag het geval zijn dus de rest van de show betekent het ’s morgens zeker drie kwartier wachten op een taxi. We lopen een uur voor de opening van de show door de tuin en langs de zwembaden van dit hotel en genieten van de ochtendzon. Een bezoek aan de exposanten ruimtes bewaren we voor een later tijdstip. De enige uitzondering die we maken is voor de ruimte van het merk Cruz Electronics waar de man die ons een lift gegeven heeft zijn Cruz versterkers presenteert. Hij doet dat met Berendsen electronica en Audiodata luidsprekers. In die ruimte zien we onder andere de Partout II; de luidspreker die ik onlangs nog gereviewd heb voor HiFi.nl. De combinatie is niet zo verwonderlijk want de in Duitsland wonende Nederlander Arnold Heres maakt niet alleen de Cruz versterkers, hij importeert daarnaast Berendsen en Audiodata voor de Nederlandse Markt. Hoewel de versterkers, die voor het eerst te zien waren op de meest recente VAD, niet in aanmerking komen voor een innovation award is er – met twee wereldwijde patenten - wel degelijk sprake van een innovatief ontwerp van deze digitale versterkers. Het bewijst maar weer eens dat niet alleen de grote Nederlandse merken vernieuwend bezig zijn.
Na het korte bezoek aan Alexis Park haasten we ons naar de shuttlebus die ons naar het Las Vegas Convention Center zal brengen waar we eerst onze inschrijving moeten afronden. Het blijkt dat er drie uitstappunten bij het LVCC zijn. Wij stappen uit bij de South Hall waar zich de grote pers afdeling bevindt compleet met on line computers, telefoons etc. Omdat wij beiden dezelfde achternaam hebben duurt het hele proces extra lang waardoor de ochtend bijna verstreken is voordat we op gang kunnen komen. Onze eerste gang is dan meteen naar een persconferentie waar onder andere één van Nederlands grootste fabrikanten acte de presence geeft. Een redelijk unieke en tegelijkertijd belangrijke presentatie van een consortium bestaande uit Hitachi, LG Electronics, Matsushita, Mitsubishi, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony en Thomson dat, zoals gedurende de presentatie blijkt, ondersteund wordt door Hewitt Peckard en Dell uit de computerwereld.
Uniek wanneer we bekijken welke namen er allemaal in het rijtje opgenomen zijn en belangrijk omdat het gaat over dè digitale disc van de toekomst en opvolger van de DVD; de Blu-ray Disc (BD). Achter elkaar verschijnen woordvoerders van de diverse maatschappijen waarbij de spits afgebeten wordt door dr. Paul Liao van Matsushita. Hij geeft nog eens een overzicht van het succes van DVD;
55-7- % van de Amerikaanse huishoudens heeft inmiddels één of meerdere players in huis en in 2008 zal 40 % van diezelfde huishoudens een DVD recorder hebben.
De tweede ontwikkeling – die van de digitale TV – is eveneens een succes met hoge verkoopcijfers in 2003 en de verwachting dat in 2007 50 % van de Amerikaanse huishoudens er één of meerdere in huis zal hebben. De verwachting is dat na 2005 de verkopen van DVD terug zullen lopen en de vraag doet zich voor; wat dan? Het antwoord op deze vraag luidt volgens het genoemde consortium; BD! En gezien de brede support mag de kans dat deze ontwikkeling doorzet groot genoemd worden. Het is het antwoord op de toenemende vraag naar een medium dat geschikt is voor de High Definition films die Hollywood produceert en die door consumenten via hun PC gedownload kunnen worden. Voor de industrie telt zwaar dat er een goede copy protection op zit. Het is het eerste medium dat speciaal ontwikkeld is voor de situatie die ontstaan is met het steeds verder samengaan van hoge resolutie consumenten electronica (HDTV) en personal computer (breedbandig internet). Met een opslagcapaciteit van 25 GB single layer of 50 GB dual layer (DVD 8,5 GB) is er meer dan voldoende capaciteit. Volgens een volgende spreker, Mike Mitchell van Sony DADC, zullen de eerste discs daadwerkelijk nog dit jaar in Japan geproduceerd worden.