Audi R8 met Bang & Olufsen


Rob van Ginneken | 10 februari 2010 | Bang & Olufsen

De R8. Je zou het de werkelijkheid geworden natte droom van een Audi-designer kunnen noemen. Superlaag, met een prachtig lijntje en de uitstraling van een Stealth-bommenwerper.

Nederlands weer. Nu een dan een buitje, met bijpassend halfnat wegdek. Het maakt de eerste kilometers met de R8 tot een sessie ´worstelen met de beer´. Zo gauw het gaspedaal diep wordt ingedrukt, zwelt achter je rug de diepe grom aan tot de brul van een soort getemde racewagen. De sportwagen van Audi springt aanvankelijk nog redelijk gecontroleerd uit de startblokken, maar grabbelt met het toenemen van de toeren steeds wanhopiger naar tractie. Ondanks zijn quattro-vierwielaandrijving. Op dergelijke momenten heeft deze halfbroer van de Lamborghini Gallardo het raffinement van een sloopkogel.


foto: Audi / Inge Veerkamp

En dat wordt alleen maar erger wanneer je de ‘S’-knop op de console indrukt. Op een circuit zonder twijfel een ware vreugde, maar op een verkeersplein oogst je toch ietwat verbijsterde blikken - zo merkten we - wanneer het monster driftend de bocht uit komt zeilen om vervolgens bokkend en spinnend over de oprit van de snelweg weg te accelereren. Waarbij de V8 zo nu en dan schalks de toerenbegrenzer aantipt. Omdat zelfs de geavanceerde R-tronic gerobotiseerd werkende versnellingsbak het geweld niet kan bijbenen.


foto: Audi / Inge Veerkamp

No problem. Hij heeft een uitstraling die misverstanden over zijn karakter voor blijft.

Voorkomen

Zijn front is weliswaar nog enigszins als dat van een Audi herkenbaar, maar verder berust elke overeenkomst met de business class-modellen van het merk op toeval. Hij ligt bijvoorbeeld zo laag dat de grote lichtmetalen racewielen met zeer brede banden en fenomenale remschijven bijna in het lage supercar-koetswerk lijken te verzinken.


foto: Audi / Inge Veerkamp

Grote luchthappers op de flanken onderstrepen dat het motorblok in dit geval achter de stoelen ligt. Zoals het een middenmotor bolide betaamt. Bij Ferrari & Co dient het zwaartepunt immers laag en zo veel mogelijk naar het midden te liggen, om maximale wendbaarheid te verkrijgen.

 

Achter glas

En inderdaad. Achterin ligt - goed zichtbaar achter een glaspaneel - de 4,2 liter V8. Voor de kenners: een direct ingespoten FSI. Honderd paardenkrachten per liter - samen 420 pk - en goed voor de trekkracht van een jumboformaat SUV. Spektakel verzekerd dus. Audi heeft de krachtbron nu eens niet begrensd en belooft een top van net over de 300 kilometer per uur. En een acceleratie naar honderd binnen goed vier en een halve tel. Het eerste geloven we, het tweede misschien. Op een gortdroog wegdek.


foto: Audi / Inge Veerkamp

Dat feest wordt in elk geval begeleid door een motorgeluid zo fraai, dat zelfs de grootste hifidelist zal gaan twijfelen of de keuze voor de optionele B&O-audioinstallatie zin heeft. Maar ach, in het veen kijkt men niet op een turfje. De startprijs van de R8 4.2FSI R-tronic is uiteindelijk al 156 mille en andere aangename details als - pakweg - een geheel vrij te kiezen lakkleur of een speciaal lederpakket staan een keer of twee, drie zo hoog genoteerd.


foto: Audi / Inge Veerkamp

En je moet maar zo denken: met die 2.439 euro. Dat komt bovenop de reeds aanwezige set, overigens: front end met radio en achter het opklapbare beeldscherm een cd-speler (met MP3) en twee geïntegreerde geheugenkaartlezers. De versterking is standaard vijfkanaals met zeven speakers.

 

Bang & Olufsen Sound System

Wie de zekerheid wil van een hogere kwaliteit en voldoende vermogen om ook op snelheid nog prima muziek te kunnen luisteren, zal voor het Bang & Olufsen Sound System kiezen. Dat beschikt via tien digitale versterkerkanalen over 465 watt vermogen. En verdeelt die over twaalf speakers, vooral achter, om samen een verfijnd surroundsysteem te vormen. Met dynamische rijgeruis-compensatie. Overigens zijn de achterste luidsprekers veelal slim uit het zicht verstopt.


foto: Audi / Inge Veerkamp

Op rustige momenten is het hoe dan ook genieten geblazen. Helder, met boven gemiddeld goed vóór je ‘geplaatste’ stemmen en instrumenten. De bühne is wat minder breed, diep en realistisch dan bij de veel duurdere topinstallatie in de A8. Die beschikt dan ook over de veelbesproken uit het dashboard omhoog schuivende Acoustic Lens-technologie voor de hoge tonen. Daar hangt dan wel het prijskaartje van een boodschappenauto aan.

Overigens schatten we dat de voorruit van deze supercar te vlak ligt om eventuele montage van dergelijke ‘geluidlenzen’ zinvol te maken. Niettemin is dit is een van de weinig high-end autoinstallaties waarbij het ‘laagste laag’ nu eens niet onbestemd ergens achter je rug vandaan lijkt te komen. Tenzij je de diepe grom van de V8 krachtbron beluistert…


foto: Audi / Inge Veerkamp

De subwoofer - of in dit geval voluit de ‘powerful subwoofer in a bass reflex cabinet’- bevindt zich, naar later blijkt, namelijk ter hoogte van het dashboardkastje.

 

Rustige momenten

Rustige momenten? In een R8? Ze zijn er. Het is namelijk een auto met twee gezichten. Schuif naar binnen in de laag geplaatste sportstoel en opeens is het feitelijk moeilijk te bevatten dat dit dezelfde extroverte exoot is die door zijn exterieur iedereen doet omkijken. Van binnen oogt het allemaal vertrouwd, je zit redelijk ontspannen en alles laat zich bedienen zoals je het in een luxe Audi gewend bent.


foto: Audi / Inge Veerkamp

Hij laat zich desgewenst ook zonder mes tussen de tanden rijden en ontplooit dan - mede door zijn relatief comfortabele vering - een karakter dat je bijna ‘Gran Turismo’ zou noemen. Al is het in een wel heel bijzondere verpakking. Overigens blijven de prestaties rijbewijstechnisch gesproken ook met een vederzacht bediend gaspedaal een punt van zorg, want de R8 ronkt nog steeds met grote stappen vooruit. Met een beetje fantasie leent hij zich zodoende ook wel voor regelmatig gebruik. Als je tenminste een handig toegankelijke directie-parkeerplek hebt. De stad is zeker niet zijn habitat.


foto: Audi / Inge Veerkamp

Overigens moet je niet te veel bagage mee willen nemen, want achter de stoelen kun je om voor de hand liggende redenen zelfs geen aktetas kwijt en bij de bergruimte in het vooronder steekt die van een Daihatsu Cuore nog riant af. Volgens Audi zouden er twee sets golfstokken meekunnen. Dat zal dan de opvouwbare variant moeten zijn. Of je passagier moet er geen bezwaar tegen hebben het spul op schoot te nemen. Laten we het maar een soundbite van de reclameafdeling van Audi noemen. Of moet je in dit geval eerder spreken van sound met bite?