Blindtesten met Bijlo - Cabaretier Vincent Bijlo test soundbars


Jochem Geerdink | 16 juni 2013 | Fotografie PHOTO40 | Teufel

Waar de laatste jaren plasma- en lcd-televisies steeds dunner worden, wordt het geluid steeds minder. Dat gemis valt grotendeels op te vangen door gebruik van een soundbar. Om eens puur te testen op klank en niet op design, namen we er drie mee naar cabaretier Vincent Bijlo.

Er wordt druk geklust in de straat in het Utrechtse Bunnik waar het huis van Vincent Bijlo en zijn vrouw Mariska Reijmerink staat. Een bescheiden woning, ingesloten tussen een kinderdagverblijf en een basisschool.

"Wanneer we 's zomers in de tuin zitten, hoor je een kakofonie van geluid. Van voor komen de nul- tot vierjarigen, terwijl je van achter de kinderen van vier tot twaalf hoort", vertelt de cabaretier, terwijl hij op de ouderwetse manier een pot koffie maakt voor de verslaggever en fotografen van HiFi.nl.

Televisiegeluid
Toen we Bijlo benaderden met de vraag of hij zou willen meewerken aan een blinde test van soundbars, reageerde hij direct enthousiast. "We hebben vorig jaar een nieuwe televisie gekocht en zijn best teleurgesteld in het geluid", mailde hij. "Dus jullie komen precies op tijd, want ik ben me net een beetje aan het oriënteren op de mogelijkheden."

Die mogelijkheden zijn steeds uitgebreider. Iedere zichzelf respecterende audiofabrikant heeft inmiddels één of meer soundbars in zijn assortiment. Wij hebben er drie meegenomen naar Bijlo: de YAS-101 van Yamaha (adviesprijs 239 euro), Cinebar THX 51 van Teufel (799 euro) en de op dat moment spiksplinternieuwe Bowers & Wilkins Panorama 2 (1999 euro). 

Blindtest
Zonder Bijlo vooraf op de hoogte te stellen van prijs en merk, sluiten we de soundbars in willekeurige volgorde aan op zijn televisie van Samsung. Zodat ze puur op hun klank kunnen worden beoordeeld.

Dat aansluiten gaat overigens niet zonder slag of stoot, de ruimte blijkt beperkt. Dat komt vooral door de enorme vleugel die naast de televisie is opgesteld en een deel van de kamer in beslag neemt. Al heeft het ook weer een voordeel, want we kunnen het bijbehorende krukje mooi gebruiken om de soundbars op te zetten. Zodoende kunnen we ze goed recht voor de cabaretier plaatsen. "Ik ben erg benieuwd", klinkt het verwachtingsvol. "Onze vorige televisie, een Philips, had echt geweldig geluid. Dat mis ik wel hoor. Behalve bij de BBC, daarvan is het geluid nog alleszins redelijk."

Compressie

Terwijl we druk in de weer zijn alles neer te zetten, vertelt Bijlo dat het geluid van zijn televisie niet het enige is waar hij zich aan stoort. "Je kunt tegenwoordig ook al niet eens meer normaal naar de radio luisteren, alles wordt helemaal platgedrukt door compressie." Nee, dan luisteren Mariska en Vincent liever naar een ouderwets cd'tje. Maar wanneer als eerste de Cinebar 51 THX van Teufel is aangesloten en het televisiegeluid overneemt, veert Bijlo direct op.

"Wow, wat een verschil", klinkt het enthousiast. "Mag ik hem wel aanraken", vraagt hij vervolgens. Op handen en knieën gaat hij voor de soundbar zitten en betast de geluidsbalk minutieus. Voor de blind geboren Bijlo is dat de manier om zich in zijn hoofd een plaatje te vormen van het audioapparaat. Ook de door het Duitse merk meegeleverde afstandsbediening wordt uitgebreid betast, waarbij hij bij ieder knopje uitleg vraagt waarvoor het dient. Al snel heeft hij de functies onder de knie. "Al zitten er wel veel knopjes op deze", zegt Bijlo.

Qua afstandsbediening gaat de voorkeur van Bijlo tijdens onze test in ieder geval uit naar die van de YAS-101 van Yamaha. "Niet te veel knopjes, alleen de basisfuncties", is zijn oordeel. Al is hij duidelijk minder te spreken over de kwaliteit van het ontwerp. "Deze soundbar voelt wel heel erg plastic aan", zegt Bijlo. Dat hij een apparaat van 'slechts' een dikke tweehonderd euro in handen heeft, vertellen we hem pas na afloop van de test. "Ah, dat verklaart direct veel", nuanceert hij zijn kritiek.

Om de klank te testen gebruiken we zowel het geluid van televisie als speciaal voor dit doeleinde geselecteerde muziek waarvan we weten dat Bijlo het kent en goed vindt. De cabaretier neemt zijn taak in ieder geval uiterst serieus door geconcentreerd te luisteren naar nummers als Survival van MUSE, Colorblind van Counting Crows, Was Je Maar Hier van BLØF en Eleanor Rigby van The Beatles. Tijdens het luisteren speelt hij met het volume om zo een goede indruk te krijgen van de prestaties.

Ruimtelijk
"Met een soundbar hoef je de televisie helemaal niet hard meer te zetten om een normaal gesprek goed te kunnen verstaan", is één van zijn conclusies. En: "Het klinkt veel ruimtelijker. Alsof de mensen die opgesloten zaten in mijn televisie ineens worden vrijgelaten." De meerwaarde van een soundbar is in ieder geval snel duidelijk bij Bijlo. Al is het opvallend dat de cabaretier de Cinebar 51 THX van Teufel verkiest boven de Panorama 2 van Bowers & Wilkins. De reden kunnen we mogelijk zoeken in het feit dat de nieuwste telg van het Engelse B&W een veel grotere ruimte aankan, en de Duitse Cinebar met sub in deze woonkamer meer op zijn plaats is.

Zelf is hij in ieder geval ook verbaasd wanneer we het merk en adviesprijs van zijn uiteindelijke keuze openbaar maken. "Ik vond de Panorama 2 ook goed klinken, maar de Cinebar THX 51 beviel me nét iets meer", licht hij toe. "Vooral in het laag klinkt die erg mooi, al heeft de subwoofer daar ook vast iets mee te maken. Nee, als ik zou moeten kiezen, dan wordt het toch de Teufel. Ik heb gewoon het gevoel dat die beter op zijn plaats is in deze ruimte."

Bijlo is duidelijk onder de indruk van het Duitse merk. Zoveel blijkt wel wanneer we de dozen weer inpakken om naar de auto te dragen. "Laat anders de Teufel maar staan hoor. Scheelt je sjouwen", besluit de cabaretier lachend.