Cabasse Eole II - Muzikaal trio uit Frankrijk


Thomas van den Bossche | 15 januari 2013 | Fotografie Fabrikant | Cabasse

Je hoeft alleen maar naar de merknaam te luisteren, en je weet meteen al waar deze luidsprekerset vandaan komt. Uit Frankrijk, inderdaad. En mocht je ze nog niet kennen, lees dan het achtergrondstuk dat in het Hifidelity Jaarboek te vinden was eens, inmiddels ook online te vinden.

Voor ons staat het Cabasse Eole II 2.1 systeem, dat opgebouwd is uit een subwoofer en een koppel satellieten... Subwoofers zijn over het algemeen hoekige kasten zonder al teveel designfratsen, en dat is hier niet anders. Satellieten hebben vaak een wat meer frivole vormgeving. Wie bekend is met het gamma van Cabasse, zal niet verwonderd zijn dat de satellieten hier bolvormig zijn. 'Luidsprekerbollen' zijn namelijk zowat het handelsmerk van deze Franse fabrikant.

Op de website van Cabasse is te zien dat het gamma opgesplitst is in 'Tradition', 'Lifestyle' en 'Integration'. Het mag duidelijk zijn dat de derde groep de inbouwluidsprekers omvat – zij het in de brede zin van het woord, er zijn hier namelijk ook on-wall oplossingen te vinden -, maar de naamgeving van de eerste twee groepen is ietwat verwarrend. Een luidspreker die gecatalogeerd wordt als ‘Lifestyle’ doet immers de indruk ontstaan dat het lifestyle gehalte primeert op de geluidskwaliteit, maar dat is hier bepaald niet het geval.

Sterker nog: de topmodellen van Cabasse - 'L'Océan' en 'La Sphère' - zijn in de 'Lifestyle' categorie ondergebracht. Evenals de Eole II bollen, waar we het zo meteen over gaan hebben. Om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn diezelfde Eole II bollen ook opgenomen in het 'Integration' gedeelte.

Mogelijkheden
Maar daar hebben de Fransen best wel goede redenen voor. Je kan deze bollen namelijk op heel verschillende manieren integreren in je interieur. Om te beginnen kan je ze monteren op de meegeleverde tafelsteunen. Dat is met nameeen handige oplossing als je over een geschikt meubel of een schap beschikt waar je de luidsprekers op kwijt kunt.

Nader onderzoek leert dat de tafelsteunen tevens dienst kunnen doen als wandsteunen. Door middel van een reeks magneten worden de bollenvastgezet in de steun. Daardoor kan je de luidsprekers traploos richten en is sleet op het mechanisme – als je dat zo al kan noemen - uitgesloten.

Je kan de bollen ook monteren op optionele statieven én er bestaat een kit waarmee je ze gedeeltelijk in de muur of in het plafond kunt laten verdwijnen. Hoezo, gedeeltelijk? Met zo’n inbouwkit verdwijnt de bol voor ongeveer twee derde in de muur of in het plafond, de rest steekt er uit.

Bol en Kubus

De Eole II satellieten hebben een diameter van niet meer dan dertien centimeter. En dus vonden we het nogal eigenaardig dat de koerier een doos afleverde ter grootte van een klein telefoonhok. Eén en ander blijkt te maken te hebben met de afmetingen van de subwoofer. Maar laten we het nu eerst over de bollen hebben. Daar blijken zowaar twee drivers in te zitten – dat is er niet meteen aan te zien -, gemonteerd op coaxiale wijze. Dat wil zeggen dat de kleinste van de twee – een 29 mm dometweeter – in het hart gemonteerd zit van de grootste, een 10 cm mid/laageenheid.

De overgangsfrequentie bevindt zich op 4.000 Hz – een gevaarlijke keuze, aangezien het menselijk gehoor juist in dat frequentiegebied zeer gevoelig is – en het totale frequentiebereik loopt van 170 Hz tot 22 kHz. Dat van die 170 Hz heeft natuurlijk zo zijn consequenties. Want dat betekent dat de subwoofer al vanaf die frequentie het zaakje moet gaan overnemen. Waardoor deze de facto eigenlijk een gecombineerde woofer/subwoofer is. Het punt is dat frequenties boven de 80 Hz geleidelijk aan meer richtinggevoelig worden. Anders gezegd: het is mogelijk dat je hoort dat die frequenties niet uit de bollen komen, maar uit een kast die elders in de ruimte staat. Een onoverkomelijk probleem hoeft dat niet te zijn, maar het is wel een compromis. Als je dat niet wil, dan zal je wel gevoelig grotere satellieten nodig hebben. Het is dus het één of het ander…

Kubus
Akkoord, de meegeleverde Santorin 21 subwoofer is geen perfecte kubus – hij meet 33 x 33 x 36 cm-, maar het scheelt niet veel. Op papier stellen die afmetingen niet zoveel voor, maar in real life is dit toch wel een flinke knaap. Daarom was die Eole II 2.1 doos dus zo groot...

De Santorin 21 heeft onderaan een 21 cm grote woofer/subwoofer driver. Een 250 watt versterker zorgt voor de aandrijving daarvan. Op het regel- en aansluitpaneel kan je de overgangsfrequentie instellen en kan je het volume regelen. Je kan deze sub aansluiten op een AV-receiver – er zitten cinch in- en uitgangen achterop – en via de luidsprekeruitgangen van een stereo versterker.

Opstelling
We positioneren de twee bollen – na ze te hebben gehuisvest in de meegeleverde tafelsteunen – op een breed meubel. En wel zodanig dat de twee zich op een kleine drie meter van elkaar bevinden. De subwoofer wordt – zoals dat in de praktijk meestal zal gebeuren - met één kant tegen de muur geplaatst. Vervolgens verbinden we de drie met luidsprekerbekabeling met de Marantz MM7025 eindversterker. Deze krijgt een signaal aangeleverd van de AV7005 AV-processor van hetzelfde merk. Een Sonos Connectstreamer doet dienst als bron.

Luisteren en conclusie

De bollen klinken verrassend goed. Het hoog en het midhoog zijn nergens te opdringerig of te scherp. Dat lukt natuurlijk wel meer kleine satellietjes, maar het is de kunst om het juiste evenwicht te vinden tussen het achterwege laten van een teveel aan scherpte en agressiviteit in het hoog/mid aan de ene kant en er voor te waken dat datzelfde hoog/mid niet al te slap en 'ingedommeld' gaat klinken aan de andere kant. En dat doet deze set precies goed. Heel knap in deze prijsklasse, dat moet gezegd. Daarbij zijn er ook zeer veel details te horen, haast op monitorluidsprekerniveau. Niet meteen iets wat je verwacht van een paar 13 cm grote luidsprekerbolletjes, wel?

Een heikel punt bij dergelijke systemen is de overgang tussen de satellieten en de subwoofer. Vaak klinkt het in die overgang nogal rommelig en verdwijnt er ook nog een pakketje laag uit de muziek. Dat komt omdat het laag van de satellieten niet – of niet krachtig genoeg – doorloopt tot op het punt waarop de subwoofer in actie komt. Maar die valkuil hebben de Fransen perfect ontweken. Van een hoorbaar gat is geen sprake en van andere problemen in het overgangsgebied evenmin. En zo zijn we bij de Santorin 21 aanbelandt. Deze knaap kan luid en diep en weet daarbij ook nog flink wat resolutie in zijn bassen te leggen.

Conclusie
De looks, om te beginnen. Wij vinden de 'bollen' look van Cabasse er best wel aantrekkelijk uitzien, maar we kunnen ons voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. Het geluid, dan. Dat is – binnen deze prijsklasse en binnen het subwoofer/satelliet concept – gewoonweg uitstekend. Als je een superieur subwoofer/satellietsysteem zoekt en een budget hebt van € 750, dan moet je dit Franse trio meteen op je shortlist zetten…

HiFi.nl plus- en minpunten
+ Opvallend veel details te horen
+ Subwoofer sluit perfect aan op de satellieten
+Flexibele montagemogelijkheden

- Overgangsfrequentie tussen satellieten en subwoofer ligt eerder hoog
...maar dat dondert verder niet, want dit trio klinkt superbe in verhouding tot de vraagprijs