Wanneer we de nieuwe Passat samen met de Dynaudio topluidspreker Gamma Evidence Master fotograferen, dringt eigenlijk pas echt goed door hoe bijzonder de samenwerking tussen die merken is. Dynaudio is een soort Ferrari van de audiowereld, met ambachtelijk gemaakte producten die zelfs de meest verwende audiofielen vol in het hart raken. Volkswagen – de naam zegt het al – mikt met verreweg de meeste modellen op een groot publiek.
Beide partijen hebben daarom het nodige van elkaar moeten ‘slikken’. VW heeft de specialisten uit het Deense Skanderborg meer vrijheid moeten geven dan ze doorgaans zouden doen bij een toeleverancier. En Dynaudio heeft zeer scherp moeten calculeren om een beschaafde meerprijs voor het systeem mogelijk te maken. Dynaudio topman Wilfried Ehrenholz vertrouwde ons toe dat iets dergelijks in een huiskamersysteem vele duizenden euro’s zou moeten kosten. Waar het (bovenop het bestaande infotainmentsysteem) in de Passat ruim 1.400 euro extra kost.
Dynaudio Evidence Master met de nieuwe Passat
Wat de Deense fabriek in dit geval helpt, is dat er geen importeurs en detailhandelaren in beeld komen die allemaal – en terecht natuurlijk – een boterham wensen te verdienen. Luidsprekers, sound processor en versterkers worden bij dit nieuwe project daarentegen gewoon direct aan de lopende band bij VW afgeleverd.
Volkswagen gooit daarmee krachtig de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok. Als eerste volume automerk leveren ze een high end audio installatie met het naamplaatje van Dynaudio op de deuren. Meer modellen zullen volgen, zo vertelt Wilfried Ehrenholz ons. Daarmee komt een stevig opgewaardeerde autogeluidsinstallatie dus langzaam maar zeker binnen het bereik van de gewone autokoper. En dat is beslist een investering waard, want de eerste kennismaking leverde vooral positieve luisterervaringen op. Kracht, geluidsbeeld en verstaanbaarheid gaan met sprongen vooruit.
Cas Oostvogel (Dynaudio) in gevecht met de flightcases
Natuurlijk ligt het allemaal niet in dezelfde divisie als de Evidence Master die Dynaudio speciaal voor ons naar Nederland haalde om hem naast een Passat te zetten. Een geluid als of er een engeltje over je trommelvlies zweeft, ver over de twee meter hoog, 135 kilo zwaar, probleemloos bestand tegen meer dan 600 Watt en… in de versie die we uit drie enorme flight cases opbouwden kost die éne box al tegen de 40 mille. De Passat kon zich er dan ook bijna achter verschuilen. Na ja, een tikje overdreven, maar op de foto’s leek het soms zo.