High Art

Jan Luijsterburg | 30 juli 2009

Als Syd, een ambitieuze assistent redactrice bij een fotoblad, in bad ligt merkt ze een lekkage op. Al gauw is het lang niet meer alleen water wat er van de vrouwelijke bovenburen komt. Een filmhuissucces uit de jaren 90 in de reeks Award Winning Cinema van Homescreen, het DVD label van filmdistributeur Cinemien.

High ArtMooie foto’s hangen er, dat valt Syd meteen op in het appartement dat bewoond wordt door een artistiek lesbisch stel dat voortdurend veel visite over de vloer heeft. Belangrijkste bezigheid is drugs gebruiken en half comateus bij elkaar zitten. Conversatie beperkt zich tot vaag gestamel. De foto’s blijken gemaakt door buuf Lucy zelf. Op de redactie ontdekt de onzekere, wat naïeve Syd bij toeval dat Lucy Berliner een succesvol fotografe was tot ze zich tien jaar geleden na veel gedoe terugtrok uit het publieke leven. Syd haalt zowel de redactie als Lucy over via het blad een come-back te organiseren. Voor Lucy een mooie gelegenheid om te ontsnappen aan haar beklemmende relatie met een zelfdestructieve ex-Fassbinder actrice.

Vanaf het begin springt er een vonk over tussen Syd en Lucy, die uitloopt op een verliefdheid. Eind goed al goed zou je denken, dat vriendje van haar was toch al een beetje een sukkel, maar het gaat hier niet om een romantische komedie. Syd gaat met de billen bloot omdat zij op de erotisch getinte foto’s staat die Lucy inlevert. Lucy verwoordt haar eigen situatie treffend in een gesprek met haar moeder: “I’ve got a love issue and a drug problem. Or I’ve got a love problem and a drug issue”.

High Art

Het dramatische einde van de film is onbevredigend, maar High Art blijft een mooi beeld van de in drugs gemarineerde kunstwereld van New York eind vorige eeuw. Er wordt sterk geacteerd in authentiek ogende ruimtes, de junkies zijn echt ontzettend vervelend, ook in de kunstwereld, de soundtrack van Shudder to Think is prachtig en de beelden zijn zo sterk als je zou mogen verwachten in een film over een fotografe.

High Art is een klassieker in de lesbische tak van de gay cinema, maar dat label doet onrecht aan de film. Het feit dat Syd en Lucy vrouwen zijn is hooguit voor de kijker bijzonder. Hoewel Syd eerst met een man verkeerde is dit zeker geen ‘gewoon’ coming-out verhaal – de ambities gaan aanzienlijk verder. De titel is treffend: het high slaat zowel op de roes van drugs en verliefdheid als op de hoge kunsten.

VS, 1998
Speelduur: 96 minuten
Scenario en regie: Lisa Cholodenko