Fay Claassen - Red, Hot & Blue (the music of Cole Porter)

Jan de Jeu | 18 december 2008

Moed kan Fay Claassen niet ontzegd worden, want dat heeft een zangeres zeker nodig wanneer zij besluit om, in het voetspoor van internationale grootheden als Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Frank Sinatra en Mel Torme (to name a few), een nieuwe vertolking van Cole Porter’s tijdloze composities uit te brengen. Wie echter eerder haar album With A Song In My Heart beluisterd heeft, weet dat ‘songs from the great American songbook’ Fay op het lijf geschreven zijn.

Fay Claassen - Red, Hot & BlueOp Red, Hot & Blue staan tien door Fay uitgekozen songs. Zij wordt begeleid door haar trio bestaande uit pianist Olaf Polziehn, bassist Ingmar Heller en drummer Hans Dekker terwijl de arrangementen afkomstig zijn van Michael Abene, bekend van zijn werk met de WDR Bigband.

De samenwerking van Fay en Michael heeft geresulteerd in frisse, eigentijdse interpretaties die overbekende songs als I Get A Kick Out Of You, Love For Sale en Too Darn Hot helemaal naar het hier en nu halen. Fay’s uitstekende stembeheersing en haar prachtige ritme en timing komen zo mogelijk nog beter tot uiting dan op haar vorige dubbel cd waarop zij een ode bracht aan die andere Amerikaanse grootheid; Chet Baker.

Luister bijvoorbeeld naar de bonus track die het album afsluit. Deze was eigenlijk niet gepland maar kwam spontaan tot stand tijdens de opnamedagen. Gedurende die dagen was ook Fay’s echtgenoot Paul Heller (broer van Ingmar) aanwezig, in het dagelijks leven tenorsaxofonist bij de WDR bigband. Michael Abene nam plaats achter de piano, Paul pakte zijn sax en Fay stelde zich op achter de microfoon. Zonder uitgebreid vooroverleg en zonder hulp van de ritmesectie werden er drie dicht tegen elkaar aan liggende interpretaties van So In Love gegeven waarvan er één toegevoegd is. Grote klasse.