Antony & The Johnsons - Another World

Jan Luijsterburg | 23 oktober 2008

Na het succes van I Am A Bird Now uit 2005 en de tournee die volgde kondigde Antony Hegarty aan ruim de tijd te nemen voor het componeren en opnemen van nieuwe werk. Vooruitlopend op het nieuwe album The Crying Light, aangekondigd voor januari, is er nu een EP van twintig minuten, met een albumtrack plus vier B-kantjes. Op de cover een foto van de Japanse Butohdanseres Kazuo Ohno.

Antony & The Johnsons - Another WorldNiet dat we Antony in de tussentijd helemaal hebben moeten missen. Hij leende zijn uit duizenden te herkennen stem aan tal van artiesten, waaronder Björk, en aan projecten als Hercules And Love Affair en de soundtrack van I’m Not There. Als de tekenen niet bedriegen heeft Antony gekozen voor versobering. Minder pathos, spaarzame begeleiding, voornamelijk door hemzelf verzorgd op de piano. Intiem. Tekstueel somber maar meer naar buiten gericht.

Gebleven is de magie waar Antony patent op heeft. De stem, de intense voordracht waar we onlangs ook in Lou Reed`s concertfilm Berlin van konden genieten. Volstrekt authentieke emotie, kippenvel troef.

De EP begint met de titeltrack, een voorproefje van het komende album. Een klaagzang voor de wereld die in ras tempo naar de knoppen geholpen wordt, alleen begeleid door de piano, aan het eind aangevuld met dissonante blokfluitklanken. I need another world, this one’s nearly gone.

Ingepakt tussen de pastoraal verstilde korte tracks Crackagen en Sing for Me is er het bluesachtige, in de tweede helft ineens zelfs heftig Tom Waits achtig stompende Shake That Devil. Compleet met scheurende saxofoon. Zo kenden we Antony nog niet. Afgesloten wordt in wederom epische en etherische sferen met het schitterende Hope Mountain, met sobere blazers en mooie tweestemmige koortjes.

De verwachtingen voor The Crying Light zijn er niet minder op geworden, en de vier tracks die niet op het album komen maken ook deze EP verplichte kost.

5 tracks, speelduur 19:35
Label: Rough Trade