It’s a Free World

Jan Luijsterburg | 04 september 2008

En wederom stelt de onvermoeibare strijder Ken Loach een sociaal onrecht aan de orde: de uitbuiting van buitenlandse arbeidskrachten in Londen. Anders dan in zijn andere films wordt het verhaal niet vanuit de slachtoffers verteld, maar vanuit de aanrichtster van het onrecht. Al is zij ook niet voor haar lol in de positie van uitbuiter terechtgekomen.

It’s a Free World In tegendeel, Angie heeft als alleenstaande moeder een aantal behoorlijk frustrerende ervaringen op de arbeidsmarkt achter de rug als ze besluit met vriendin Rose een eigen uitzendbureau voor Oost-Europeanen op te richten. De arbeidsbemiddeling blijkt een frauduleus wereldje, en de manier waarop een financiele basis voor de kersverse onderneming gelegd wordt in een lucratieve vorm van kamerverhuur is ook geen moreel hoogstandje. Rose heeft er meer moeite mee dan de opportunistische Angie. Haar zoontje is duidelijk kind van de rekening, en op het werk gaat het van kwaad tot erger.

Ken Loach en zijn vaste scenarioschrijver Paul Laverty zien films primair als een middel om hun politieke en morele boodschap over te brengen. De mate waarin dat een goede film oplevert wisselt. It’s a Free World is geen hoogtepunt in hun oeuvre. Er wordt overdadig uitgelegd en de hoofdpersonen komen niet echt tot leven.

Debutante Kierston Wareing speelt met volle overgave, maar haar sexy uitstraling, met lippen en borsten die er aardig opgepompt uitzien, staat de geloofwaardigheid van haar karakter extra in de weg. In het begin weet ze nog sympathie op te roepen, maar die gaat al snel verloren. Natuurlijk is dat de bedoeling, maar zonder betrokkenheid met de karakters gaat ook de boodschap verloren in onverschilligheid, en dat is zeker niet wat de makers beogen. Een lastige spagaat. Daarbij komt dat een substantieel bestanddeel in de films van Loach, de Britse humor, hier nagenoeg ontbreekt.

It’s a Free World

Dat het tweetal tot veel betere films in staat is blijkt uit Carla’s Song uit 1996, als bonusdisk meegeleverd. Hierin wordt een buschauffeur uit Glasgow verliefd op Carla, een getraumatiseerde politiek vluchteling uit Nicaragua. Samen reizen ze naar het door oorlog geteisterde land. Ook in deze film ligt de boodschap en de lofzang op solidariteit en weinig subtiel dik bovenop. Anders dan in de nieuwe film leef je echter mee met de karakters, en raak je ontroerd en boos door al dat onrecht in de wereld.

It’s a Free World, VK, 2007, Speelduur 93 minuten
Met: Kierston Wareing, Juliet Ellis, Leslaw Zurek, Joe Siffleet,
Extra: gesprek met Ken Loach en Kierston Wareing