REVIEWCanton

Review Canton Vento 100: neutrale klank met gedegen laagfundament

SAMENVATTING

De Canton Vento 100 is een zeer degelijk en fraai gebouwde luidspreker die een elegant en zakelijk uiterlijk heeft zonder versieringselementen. De luidspreker lijkt niet te willen opvallen. Zo is het ook een beetje met de klank, d.w.z. de Vento 100 gedraagt zich als een neutraal doorgeefluik waarbij de diepe en goed gecontroleerde weergave van lage tonen in positieve zin opvalt. De Vento 100 kan desgewenst luid en onvervormd spelen en verwerkt een vetklinkende rockband net zo makkelijk als een intieme akoestische opname. Als de opname een keer technisch wat minder is, is de Vento 100 vergevingsgezind. De sweetspot is breed en de luisteraar kan zich samen met huisgenoten of visite laten meedrijven op de muziek zonder over techniek na te hoeven denken.

PLUSPUNTEN

  • Onberispelijk gebouwd (gründlich)
  • Elegante vorm
  • Neutrale en realistische klank
  • Duikt heel diep
  • Kan luid en onvervormd spelen
  • Brede sweetspot
  • Vergevingsgezind als de opname niet technisch perfect is

MINPUNTEN

  • ??

De Duitse audiofabrikant Canton maakt ruim vijftig jaar luidsprekers en heeft een breed portfolio ontwikkeld. De Vento-productlijn zit een beetje in het midden van het aanbod van Canton en met de leden van deze productlijn kan een tweekanaals of meerkanaals muziek- of thuisbioscoopsysteem worden gebouwd. Het topmodel van de Vento-productlijn is de vloerstaande Vento 100 en we hebben twee exemplaren neergezet in onze luisterruimte. De behuizing is strak, elegant en onberispelijk gebouwd. Hoe klinken deze Duitse vloerstaanders?

Canton: Duitse fabrikant van luidsprekers

Canton Elektonik GmbH, kortweg Canton, is opgericht in 1972 in de Duitse plaats Weilrod en is daar nog steeds gevestigd. Het bedrijf heeft dus vorig jaar zijn vijftigjarig jubileum gevierd. Het bedrijf is begonnen met het bouwen en verkopen van passieve luidsprekers en passieve luidsprekers zijn nog altijd het kernproduct van Canton. Dat neemt niet weg dat het portfolio is uitgebreid met actieve luidsprekers. Geheel met de trend mee bouwt Canton ook soundbars, sounddecks en actieve draadloze luidsprekers voor tweekanaals en meerkanaals opstellingen. Naast luidsprekers zijn ook elektronica, multiroom producten, custom installatie, hifiaccessoires en muzieksystemen voor de automotive branche aan het portfolio toegevoegd. Hierbij vervult oprichter Seitz nog steeds een prominente rol.

Sinds de oprichting heeft Canton naast legendarische producten ook innovatieve technologie voor de audiowereld ontwikkeld. Het trotse familiebedrijf is dan ook zeer gesteld op de ‘gründliche’ reputatie. Naast marktleider in thuisland Duitsland behoort Canton tot een van de meest belangrijke driverfabrikanten voor luidsprekerfabrikanten wereldwijd. Alle onderdelen, drivers en eindproducten worden al vijftig jaar in de EU geproduceerd. Hiermee garandeert Canton naar eigen zeggen  in alle toepassingsgebieden een consistente bouwkwaliteit en lange levensduur, ongeacht de prijsklasse. Niet voor niets kiezen prominente merken waaronder Spectral, Porsche Design en Skoda, onderdeel van de Volkswagen Audi Groep, voor de hoogwaardige luidsprekersystemen van Canton, aldus de toelichting van Mika Distribution, de Nederlandse importeur voor de Benelux.

Het assortiment van actieve draadloze luidspreker is de laatste jaren gestaag uitgebreid en Canton biedt verschillende modellen compacte monitormodellen en forse vloerstaanders aan. Wie het uitgebreide portfolio van producten van de Duitse fabrikant wil bekijken, verwijzen wij graag naar de website van Canton.

Canton Vento productlijn

Zoals gezegd, het is allemaal begonnen met passieve luidsprekers en passieve luidsprekers zijn nog steeds een belangrijk deel van het portfolio van Canton. Het bedrijf heeft verschillende productlijnen. De Vento productlijn bestaat sinds 2005 en ongeveer anderhalf jaar geleden heeft de Vento productlijn een opfrisbeurt gehad. Canton heeft nog andere productlijnen die gemiddeld genomen duurder of goedkoper zijn en de Vento productlijn bevindt zich prijstechnisch een beetje in het midden. De Vento productlijn bestaat uit drie vloerstaanders, een centermodel, twee monitorluidsprekers, een wandluidspreker, een subwoofer en een Dolby Atmos model. Wie dat zou willen kan dus een compleet meerkanaals systeem bouwen met de leden van de Vento productlijn.

Wij zijn thans primair geïnteresseerd in tweekanaals muziekweergave en wij hebben het topmodel van de Vento productlijn, zijnde de drieweg vloerstaande Vento 100, in onze luisterruimte staan. Wij zullen de Vento 100 van dichtbij bekijken en wat technische details bespreken en daarna gaan we natuurlijk muziek luisteren.

Canton Vento 100: zware vloerstaande drieweg luidspreker

De Vento 100 weegt bijna veertig kilogram en meet 115,5 x 32,5 x 42 centimeter (H x B x D). Formaat en gewicht zijn zodanig dat uitpakken en plaatsen het beste door twee mensen wordt uitgevoerd. Canton levert zelfklevende voetjes mee maar er zitten ook verstelbare spikes met een botte punt in de doos. De luidspreker kan dus altijd wiebelvrij worden neergezet. Als de Vento 100 is neergezet staat hij zodanig stabiel dat een kind of grote hond de luidspreker niet gemakkelijk zal kunnen omduwen.

Wie naar de Vento 100 kijkt, zal het opvallen dat de luidspreker op een voet staat. De kast lijkt te zweven, maar de voet heeft ook een technische functie. De behuizing heeft een naar beneden gerichte baspoort die op de voet straalt. Door de afstand tussen de voet en de kast kan eenvoudig lucht heen en weer stromen. Door de plaatsing van de baspoort aan de onderkant is de gebruiker min of meer vrij als het gaat om plaatsing van de luidsprekers. De Vento 100 mag eventueel dichtbij een achterliggende wand worden geplaatst. Dertig tot vijftig centimeter is voldoende volgens de handleiding. Ter vergelijking, een behuizing met de baspoort aan de achterkant dient doorgaans op een grotere afstand van de achterwand geplaatst te worden. De Vento 100 is een makkelijk te plaatsen luidspreker doordat de baspoort zich aan de onderkant bevindt. De baspoort straalt tegen de voet aan en de vloerbedekking - hard of zacht - heeft geen invloed op het geluid.

De tamelijk zware behuizing heeft een hoogglans afwerking. De zijwanden lopen gebogen naar achteren. Dit geeft een elegante uitstraling maar het heeft ook een technische functie. Door parallelle wanden te vermijden worden staande golven ook vermeden. Uiteraard zijn aan de binnenkant de nodige verstevigingen en dwarsbalken aangebracht ter onderdrukking en eliminatie van ongewenste resonanties. De kast heeft geen versieringselementen en trekt geen aandacht.

In eerste instantie kon de koper kiezen uit zwart of wit, maar recent heeft Canton een afwerking in notenhout en donker notenhout toegevoegd. In wit of zwart kost de Vento 2.349 euro per stuk en in notenhout en donker notenhout is dat 2.499 euro.

Canton Vento 100: drivers, cross-over en aansluitingen

Canton heeft alle drivers in de Vento 100 zelf ontwikkeld en gebouwd. De Vento is voorzien van een tweetal woofers met een diameter van 220 millimeter. De middentoner, die boven de tweeter is geplaatst, heeft een diameter van 174 millimeter. Woofers en middentoner zijn voorzien van een zeer lichte conus die is gemaakt van titanium en grafiet. Ook het chassis van de drivers is gemaakt van titanium en grafiet. De matgrijze kleur van de conussen lijkt nauwelijks aandacht te willen trekken. Overigens krijgt de koper magnetisch te bevestigen frontjes meegeleverd dus wie helemaal geen drivers wil zien kan ze eenvoudig afdekken. De rubberen randen van de drivers maken volgens Canton een grote en lineaire uitslag mogelijk. De tweeter heeft een keramische conus met een diameter van 25 millimeter met daarop een laag aluminiumoxide.

Het cross-overfilter is opgebouwd met gebruikmaking van hoogwaardige spoelen en MKP- en MKT-foliecondensatoren. De bevestiging is zodanig dat trillingen geen kans krijgen om de filtereigenschappen te beïnvloeden. De cross-overfrequenties liggen op 170 Hz en 3,2 kHz. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 20 Hz tot 40 kHz, maar Canton geeft daarbij geen niveaus op. Gebruikelijk is de opgave van de –3 dB punten van de frequentiekarakteristiek, maar die zijn dus niet opgegeven. Vooruitlopend op de luistertest kunnen we vast verklappen dat we niets tekort kwamen aan de boven- en onderkant van het frequentiespectrum. De Vento 100 duikt diep en vliegt hoog.

Canton geeft een gemiddelde impedantie op van acht Ohm met een minimum van vier Ohm.

De Vento 100 is voorzien van twee aansluitingen die zijn verbonden met een brug. Wie wil bi-wiren of bi-ampen moet de brug verwijderen. De aansluitingen zijn van een voorbeeldige kwaliteit en zijn geschikt voor blank draad tot 10 mm2, bananenstekkers en vorkjes. De fijne schroefdraad van de klemmen faciliteert een stevige mechanische verbinding.

Canton Vento 100: testomgeving

We hebben de luidsprekers vier à vijf meter uit elkaar gezet en de luisterafstand is ook ongeveer vier à vijf meter. De afstand tussen de luidsprekers en de achterliggende wand is circa vijftig centimeter. We hebben verschillende versterkers gebruikt, t.w. een NAD 7600 Receiver en een set klasse A versterkers van Pass Labs. Deze versterkers wonen in de luisterruimte en we kennen ze daarom heel goed.

We gebruiken afwisselend verschillende bronnen, waaronder de Wadia 321 DAC die ook in de luisterruimte woont. Daarnaast hadden we de beschikking over de A15 en A200, een tweetal streamers van het Koreaanse Aurender die voor een logeerpartij zijn gekomen. Over de Aurender A15 en A200 zal binnenkort een recensie op dit medium verschijnen.

Canton stelt dat een Vento 100 die nieuw uit de doos komt tussen vijftien en twintig uur moet spelen voordat specificaties en klank volledig op niveau zijn. Dit kunnen we na een tijdje gebruiken beamen. De klank werd na een week losser en meer sprankelend. Dat is overigens niet ongebruikelijk met nieuwe dynamische luidsprekers en het kan zelfs gelden voor luidsprekers die een tijd ongebruikt opgeslagen hebben gestaan.

Canton Vento 100: klank, neutraal met zeer gedegen fundament

De Vento 100 is een zware en forse doch elegante vloerstaander. De weergave van lage tonen pakt heel laag op, zoals goed beschouwd verwacht mag worden van een dynamische luidspreker van dit formaat en gewicht. Tegelijkertijd presenteert de Vento 100 een beheerste laagweergave zonder wolligheid en kleuring. De lage tonen zijn gewoon aanwezig en zijn op hogere volumes zelfs voelbaar, maar toch eist de laagweergave geen aandacht voor zichzelf. De laagweergave is het fundament van het klankgebouw. Fundamenten zijn doorgaans niet zichtbaar.

We kiezen “Gaslighting Abbie” van Steely Dan’s album Two Against Nature. De klopjes van de bassdrum gaan heel diep en dat geldt ook voor de basgitaar. Tegelijkertijd krijgen we een heldere gitaar gepresenteerd. Alle instrumenten spelen samen maar bevinden zich ook in hun eigen luchtbel. Daarmee bedoelen we te zeggen dat de toongebieden elkaar niet negatief beïnvloeden. De lage tonen staan als een huis maar drukken intussen andere toongebieden niet weg. De opname van Steely Dan heeft een lichte warmte en dat komt terug in de weergave van de Vento 100.

De klank van de Vento 100 is zakelijk. De term “zakelijk” staat in dit geval voor realistisch en neutraal met geen of een zeer minimale eigen inbreng. De Vento 100 gedraagt zich als doorgeefluik van het aangeboden muzieksignaal en heeft van zichzelf geen klank(kleur). Ieder instrument heeft zijn eigen klankkleur. Er is wel sprake van een sweetspot maar de sweetspot is breed, dus wie niet precies in het midden zit krijgt toch een fraai klanklandschap gepresenteerd.

We spelen “Must Have Been New” van How To Replace It, het laatste album van de Belgische band dEUS. De drums hebben een lichte fluweligheid, de piano klinkt warm net als de stem van voorman Tom Barman. Tegelijkertijd heeft de elektrische gitaar een beetje scherpe klank, de akoestische gitaar klinkt helder en boven dit alles zweven de hi-hat en bekkens. Het tinkelen en naruisen van de bekkens klinkt realistisch. Deze schijnbare potpourri van instrumenten, klanken en klankkleuren klinkt intussen kamerbreed en nergens loopt het geluid dicht. De Vento 100 geeft een transparant klanklandschap waarin alles een eigen plek heeft en instrumenten samenspelen maar ook afzonderlijk gevolgd kunnen worden.

We draaien het volume omhoog tijdens het afspelen van “OK” van Rammstein’s laatste album Zeit. OK staat voor ... nee, geen spoilers hier. Ga zelf maar luisteren naar de stoute teksten op het album Zeit van Rammstein. Na een halve minuut zetten we het volume nog wat hoger. De Vento 100 kan vet rocken. Vooruit, het kan nog harder. De drumklappen klinken vet en diep, de gitaren maken een heerlijk zagend geluid. Wie subtiele geluiden wil horen moet iets anders kiezen dan Rammstein. Waar het om gaat is dat de Vento 100 snoeihard kan spelen zonder het geluid te vervormen of een dichtgesmeerde klank te presenteren. Till Lindemann’s zang wordt niet weggedrukt en het achtergrondkoor zweeft boven de vette drumklappen en gitaarakkoorden. De klank van Rammstein is kamerbreed en de luisteraar krijgt het gevoel dichtbij de band te staan.

De titel van het album “An Acoustic Skunk Anansie, Live in London” vertelt precies wat er op het album gebeurt, t.w. Skunk Anansie speelt live in London met minimale versterking en geluidseffecten. Vervormende gitaarversterkers zijn weggelaten en de luisteraar krijgt een intiem live concert. De luisteraar lijkt zich ergens vooraan vlakbij het podium te bevinden. De gitaren hebben een warme klank en de nagalm van de zaal is waarneembaar, waardoor onze luisterruimte veel groter lijkt te zijn dan hij is. De diepduikende basgitaar geeft weer een prettig fundament zonder aandacht voor zichzelf te eisen. We laten ons even meevoeren door de stem van zangeres Skin. De Vento 100 kan vet rocken maar kan ook prima omgaan met subtiele akoestische muziek.

Tijdens de gehele luisterperiode en bij alle soorten muziek valt de diepe laagweergave in positieve zin op. Wat ook opvalt is dat de Vento 100 relatief vergevingsgezind is als de opname van een wat mindere kwaliteit is. Dig Out Your Soul, het laatste studioalbum van de Britse band Oasis, klinkt warm en grungy en in de fortissimo passages loopt het geluid net niet dicht. De producer heeft gekozen voor wat nadruk op het middengebied en vervorming en ruis zijn niet weggepoetst. Het allerlaagste laag en het hoogste hoog komt hier en daar in de verdrukking. Toch weet de Vento 100 het nodige luisterplezier op te wekken. De opname is dan technisch gezien bepaald niet perfect, maar het geluid klinkt heel authentiek en daarom meeslepend.

Dit is overigens een stijl van produceren en afmixen die vaker wordt toegepast bij grungebands. Luister bijvoorbeeld naar Nirvana, Alice In Chains of Soundgarden. In veel gevallen is het geluid ongepolijst en dat is precies wat de producer en/of de band beoogt. Oasis presenteert een rauwe sound en de Vento 100 presenteert luisterplezier en het gevoel dat we in een middelgrote kroeg naar een band luisteren die niet de tijd heeft genomen om alles perfect af te stellen. Muziek hoeft niet perfect te klinken om er toch van te kunnen genieten.

We moeten gaan afronden en de logeerpartij van de Canton Vento 100 gaan beëindigen om plaats te maken voor de volgende set luidsprekers. Met een klein beetje tegenzin gaan we contact opnemen met de importeur om het ophalen van de Vento 100’s te organiseren.

Canton Vento 100: conclusie

De Canton Vento 100 is een zeer degelijk en fraai gebouwde luidspreker die een elegant en zakelijk uiterlijk heeft zonder versieringselementen. De luidspreker lijkt niet te willen opvallen. Zo is het ook een beetje met de klank, d.w.z. de Vento 100 gedraagt zich als een neutraal doorgeefluik waarbij de diepe en goed gecontroleerde weergave van lage tonen in positieve zin opvalt. De Vento 100 kan desgewenst luid en onvervormd spelen en verwerkt een vetklinkende rockband net zo makkelijk als een intieme akoestische opname. Als de opname een keer technisch wat minder is, is de Vento 100 vergevingsgezind. De sweetspot is breed en de luisteraar kan zich samen met huisgenoten of visite laten meedrijven op de muziek zonder over techniek na te hoeven denken.

Adviesprijzen per stuk
Canton Vento 100, wit hoogglans:                         2.349 euro
Canton Vento 100, zwart hoogglans:                     2.349 euro
Canton Vento 100, notenhout hooglans:               2.499 euro
Canton Vento 100, donker notenhout hoogglans: 2.499 euro

Garantietermijn voor de eerste koper: vijf jaar

MERK

EDITORS' CHOICE