REVIEW

Review: Jacob Dinesen - Let The Hard Times Come (lp)

Eric de Boer | 19 september 2022

Jacob Dinesen mag in ons land dan (nog) geen grote bekendheid genieten, de twintiger is in thuisland Denemarken al meermaals bekroond met nominaties en prijzen. En niet onterecht, getuige deze speciaal voor luidsprekerfabrikant DALI opgenomen versie van zijn akoestische album Let The Hard Times Come met daarop bewerkingen van tracks uit zijn eigen oeuvre.

Hoewel de jonge rocker met deze release zijn alweer vijfde album uitbracht in 2020, was het volgens de liner notes best uitdagend om ineens zonder band en versterking je eigen tracks ten beste te geven. De focus op stem en het gitaarspel, met slechts minimale klankmatige ondersteuning afkomstig van Jacobs ‘eigen’ drummer en bassist. Een speciale sessie van drie opnamedagen in de Deense Lundgaard Studio, voorzien van fraaie apparatuur en analoge opnamemogelijkheden, moesten de intimiteit en artistieke ‘naaktheid’ van de pure vocalen en het spel van Dinesen vereeuwigen.

Aldus geschiedde, waarna het album op cd en vinyl werd uitgebracht. Enter luidsprekerfabrikant DALI, die middels een eigen platenlabel al sinds 2006 voorvechter is van goed opgenomen muziek van divers pluimage. Initiëel met hele fijne, toegankelijke samplers en later ook met meer lokale (lees: Deense) releases. Dus volgde een speciale mastering van Let The Hard Times Come, die samen met enkele kleine titelwijzigingen een tweede, audiofiele levenscyclus aan de akoestische plaat mocht geven.

Het resultaat mag er dan ook zeker zijn, op zowel muzikaal als klankmatig vlak. Wat als eerste opvalt, is de enorm ‘oude’, licht doorleefde stem van de 27-jarige artiest, die zich hoorbaar ‘sans gêne’ toelegt op het blootleggen van ziel en zaligheid in zijn eigen nummers. Acht tracks met afwisselend vermengde invloeden van rock, folk, americana en zelfs wat blues laten horen dat Dinesen niets onderdoet voor gevestigde ‘audiofiele’ muzikanten als Chris Jones of Allan Taylor (vriend en mentor van Jacob). En dat mag zeker als compliment beschouwd worden.

Sterker nog, beide referenties geven je meteen een prima indruk van de muzikale hoek waarin Jacob Dinesen zich met Let The Hard Times Come beweegt. Serene tracks met de focus op dynamiek, tonale balans in stem en instrumentatie en uitgesponnen melodieën. Niet erg uitdagend om naar te luisteren, wel uitdagend om goed ten gehore te moeten brengen. Het op country leunende titelnummer laat dat perfect horen, net als de bluestrack Telephone.

Kleine klankmatige verfijningen in meer kwetsbare tracks als Torn Pride of Ordinary Guy voeren de luisteraar weer mee in de emotie van de track zelf. Een nummer als Silent Hill laat de bespeelde Martin HD8 akoestische gitaar op bijna fenomenale wijze spreken en is met stip de audiofiele referentietrack van dit album. Een heel mooi visitekaartje voor Dinesens vocale prestaties.

Let The Hard Times Come (The DALI Edition) laat de luisteraar genieten van een prachtige productie en dito persing (overigens ook afkomstig uit Denemarken, Nordsø Records). Het goed gecentreerde, vlakke en stille vinyl laat de verfijningen in de opname fraai horen, zonder kil of klinisch aan te doen.

De organische warmte van de instrumenten, het lichte raspen van de rookstem van Jacob en dynamische contrasten komen uiterst natuurlijk en ‘luchtig’ vanuit de groeven naar voren, met een tikkeltje warmte als gloed om het geheel heen. Ik gaf het al aan middels de artistieke referenties, dit is luistermuziek die zich ook prima leent om te luisteren naar de kwaliteiten van je hifi-systeem.

Erg spannend of uitdagend wordt het nergens voor de luisteraar, en daar leent deze uitvoering van de tracks zich ook niet voor. Al met al meer dan de moeite waard als je de standaard audiofiele releases eens af wil wisselen of wanneer toegankelijke akoestische rockmuziek je smaak is. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Muziek: 7,8
Klank: 9
Kwaliteit persing: 9,4
Label: DALI A/S
Speelduur: 38:50 minuten
Website: jacobdinesen.com


EDITORS' CHOICE