REVIEWHiFi Rose

Review Hifi Rose RS250: Netwerkspeler met vele talenten

SAMENVATTING

De HiFi Rose RS250 is een unieke streamer die niet enkel uitblinkt in het afspelen van muziek. Het kan ook het afspelen van je videobestanden voor zijn rekening nemen, al is dat misschien een functie waar niet iedereen op zit te wachten. Leuk aan dit toestel is dat een echte blikvanger is die je vanwege zijn kleine formaat en weeldigere interface gerust een prominente plaats kunt geven.

PLUSPUNTEN

  • Knap DAC-gedeelte
  • Zeer veelzijdig en flexibel inzetbaar
  • Uniek concept en gebruikservaring
  • Moedigt aan om muziek te ontdekken
  • Speelt ook video af

MINPUNTEN

  • Veel opties zorgen wel voor een iets hogere leercurve
  • HDMI-ARC was leuke extra geweest

Toen we enkele maanden geleden begonnen aan de test van de RS201E-streaming versterker, wisten we niet dat het zou uitdraaien op een heus HiFi Rose-drieluik. In dit artikel bekijken we de RS250, een DAC/streamer die nagenoeg alle functies en pluspunten van de RS201E bezit. Ja, ook een groot touchscreen, ingebouwde streamingdiensten en een HDMI-uitgang. Het grote en toch niet onbelangrijke verschil: de RS250 bezit geen versterkingsgedeelte. Dat ene ding maakt dat deze HiFi Rose voor heel andere hifi-liefhebbers bedoeld is. Maar er is ook wel iets meer aan de hand.

HiFi Rose

De allereerste HiFi Rose die we we hier op HIFI.NL / HIFI.BE bekeken was dus de compacte RS201E alles-in-één versterker bedoeld voor mensen die in de woonkamer een goede weergave en alle mogelijke streamingopties willen. Daarna kwam de RS150 van dit Zuid-Koreaans bedrijf aan de beurt, een heel ander apparaat. Met een behuizing op hifi-formaat en een gigantisch 14-inch display is deze HiFi Rose met AKM-gebaseerd DAC-luik een opvallende verschijning in het segment van betere netwerkspelers en streamers.

Network Media Systems, de importeur van HiFi Rose, suggereerde daarna dat het wel eens interessant zou zijn om de RS250 te bekijken. Kwestie van de drie HiFi Rose-apparaten te bekijken die heel veel DNA delen maar toch elk een ander toepassingsgebied kennen.

Wat is nu de RS250? Kort gesteld: een netwerkspeler of streamer met zowel digitale als analoge outputs. Je kunt het dus gebruiken in combinatie met een klassieke versterker met enkel analoge ingangen of met een geïntegreerde versterker die over een eigen DAC beschikt.

Als je twijfelt of de RS250 dan wel de RS201E bij je past, doet er wellicht goed aan om de review van de versterker na te lezen. Je zal meteen merken dat de twee toestellen heel sterk op elkaar lijken. Ze zitten dan ook in exact hetzelfde metalen chassis met een voorkant die bijna volledig uit een groot aanraakscherm bestaat.

Ze draaien ook op dezelfde van Android afgeleide software met een eigen menusysteem waarmee je eigen muziekbestanden (vanaf een optionele SSD of NAS) of streamingdiensten (Qobuz en Tidal) kunt afspelen. En ja, zowel de RS201E als de RS250 spelen naast audio ook video af, tot 4K – een unieke eigenschap van de HiFi Rose-toestellen.

Toch is er dat prijsverschil van 200 euro, waardoor de RS201E 1.799 euro kost en de RS250 1.999 euro. Huh, een versterkingsluik minder én toch een paar honderd euro meer? Dat heeft, zegt de fabrikant, te maken met wat er onder de motorkap net anders is.

HiFi Rose RS250: andere voeding en DAC

Als je nog niet mee bent met wat HiFi Rose precies aanbiedt, dan is het een goed idee om toch even de review van de RS201E of RS150 na te lezen. De drie toestellen delen immers hetzelfde platform, waardoor de bevindingen over de gebruikservaring en de vele, vele mogelijkheden nogal gelijklopen.

Voor hen die wél al een idee hebben voor waar het jonge Koreaanse merk voor staat, springen we meteen naar wat de RS250 onderscheidt van de andere twee modellen die we eerder bekeken. Qua het functionele kun je dit toestel zien als een soort baby-versie van de RS150 van bijna 4.000 euro. Er is wel een heel verschil qua DAC-sectie, aansluitingen en opbouw. Goed om te weten: de RS150 is uitgerust met een AKM-DAC, er is ook een RS150b met een ESS-chipset. AKM-chips zijn immers nogal schaars geworden.

Ondanks de gedeelde smoel is de kloof tussen de RS201E en RS250 groter. Het apparaat dat we hier bekijken heeft geen versterkingsgedeelte aan boord. De ruimte die hier vrijkwam, heeft HiFi Rose gebruikt om een lineaire voeding in te bouwen. De RS201E kwam nog met een externe switched PSU. Onder de motorkap valt ook een iets betere ESS-DAC te signaleren, de ES9038 Q2M in plaats van de ES9018K2M. Dankzij die DA-converter kun je rekenen op heel goede ondersteuning van hi-res-audio, tot 32-bit/768 kHz PCM en DSD512.

De software biedt trouwens een heel goede ondersteuning qua muziekformaten. Het speelt eigenlijk zo goed als alles af, zelfs exotische dingen als APE en Ogg Vorbis.

Aan de buitenkant is er maar een verandering die echt opvalt: de volumeregelaar. Bij de RS201E is dat een dunne knop die je op of neer duwt, bij de RS250 is er voor een klassiekere draaiknop gekozen die ook kwalitatiever aanvoelt. Of je hem in de praktijk ooit gaat aanraken hangt sterk af van hoe je dit toestel gaat gebruiken. 

Groot scherm 

Over de kwaliteit van het 8,8-inch scherm kun je niets slechts zeggen. Het is helder, kleurrijk en goed leesbaar op afstand. Het leukste is dat je muziek mooi wordt gepresenteerd. Tijdens het afspelen van een liedje wordt de albumhoes en metadata mooi gepresenteerd. Ben je in een nostalgische bui? Dan kun VU-meters laten verschijnen, met verschillende kleuropties.

Op de display wordt natuurlijk ook de interface getoond. Er zijn zeker nog wat concurrenten voor HiFi Rose (denk aan Auralic of Lumin bijvoorbeeld) maar op vlak van bediening doet niemand iets gelijkaardigs. Het grote schermoppervlakte wordt helemaal aangewend om de vele opties en instellingen groot te presenteren.

Hoewel de basis Android is én de gebruikservaring veel doet denken aan een smartphone of tablet, is de interface wel iets echt van HiFi Rose. Dat is wel slim; er zijn wel veel opties in het hoofdscherm, maar tegelijkertijd duiken er geen overbodige zaken op. Je merkt hier en daar wel het feature-enthousiasme van de ontwerpers. Er is bijvoorbeeld een heel uitgebreid aanbod aan klokken en alarmopties. Loopt het in de weg? Neen, maar met wat tweaken en opruimen zou de interface nog strakker zijn.

De integratie van Qobuz en Tidal is echt heel mooi geslaagd. Playlists en lijstjes van nieuwe releases wordt getoond met grote albumhoezen, wat het neuzen door het muziekaanbod heel leuk maakt. Een mooi pluspunt: je kunt ook de vele video’s op Tidal bekijken en afspelen op je tv. We kennen geen enkele andere streamer die dat kan.

Het aanraakscherm is echt geen gimmick, al merken we wel dat we bij het beluisteren zelden de neiging hadden om uit de luisterstoel te springen en via de display muziek te selecteren. Er is ook een degelijke app (iOS en Android) die je bijna volledige controle geeft over de speler en een remote die via Bluetooth werkt.

Past in elk verhaal 

Zo rechtdoorzee als de voorkant is opgebouwd, zo uitgebreid is de achterzijde van de RS250. Dat komt uiteraard weer omdat HiFi Rose graag toestellen bouwt die in veel scenario’s passen. Om slechts één voorbeeld te geven: er is een USB klasse B-ingang waardoor je een computer kunt gebruiken om hi-resbestanden aan te leveren. Maar er is ook een USB-uitgang om de RS250 te verbinden met een eigen DAC of een geïntegreerde versterker met een eigen USB klasse B-poort. Op dat moment transformeert de HiFi Rose naar een netwerktransport.

Daarnaast wordt bijna elke ingang ‘gespiegeld’ door een uitgang. Er is dus een optische ingang én een optische uitgang. Idem voor coaxiale S/PDIF en voor de analoge cinch-aansluitingen. Het zou ons verbazen dat je er ooit in slaagt om al die poorten echt te gebruiken, maar het lijkt meer de bedoeling te zijn dat je dit toestel gewoon in alle mogelijke situaties kunt gebruiken. Als je nog niet het einde van je hifi-zoektocht naar het muzikale nirwana bereikt hebt, is dat wel interessant. Het is ergens wel duurzaam dat je gerust iets anders in je systeem kunt veranderen zonder dat daarmee de RS250 ook hoeft om te ruilen.

Je vindt aan de achterzijde ook een HDMI-poort. Deze dient enkel om video naar een scherm te sturen, niet om via ARC het geluid van pakweg de Netflix-app op je tv naar je versterker te sturen. Dat is trouwens een verschil met de RS150, die wél beschikt over een HDMI-ARC-poort.

Ingangen en uitgangen selecteren verloopt bij dit toestel trouwens ook wat anders dan je vermoedelijk gewend bent. Je draait niet gewoon aan een knop ‘ingangen’ of iets dergelijk. Op het scherm toont een diagram van de achterzijde – en je tikt gewoon op de gewenste in- en uitgang. Soms is er een tandwieltje. Door hier op te tikken kom je uitgebreide instellingen tegen zoals de pre-out setting of de impedantie van een aangesloten hoofdtelefoon. Dat is ook iets bijzonders aan deze speler: aan de oppervlakte is het heel gebruiksvriendelijk, maar als je dieper graaft kom je zeer uitgebreide opties tegen.

Echt iets voor het merk 

In deze review kijken we vooral naar de streamingopties, maar een intrigerend aspect van HiFi Rose is dat er nog keuzes zijn. Ongewonere keuzes, mag je gerust stellen. Je kunt bijvoorbeeld een cd-drive aansluiten en cd’s afspelen. Metadata en hoezen worden opgezocht, zodat alles even knap wordt gepresenteerd als bij het streamen. Wil je een muziek-cd meteen rippen, dan kan zelfs dat (incluis metadata). De bestanden (FLAC’s of WAV’s) hou je bij op USB-opslag of de optionele schijf in de RS250. HiFi Rose is niet de enige die dit biedt op netwerkspelers, dat klopt, de functie is hier wel redelijk gebruiksvriendelijk gemaakt.

Nog zo’n ongewone functie is de integratie van YouTube. De bedoeling lijkt niet zozeer dat je de laatste video van Ozzyman over Yanet Garcia via de RS250 bekijkt, maar wel de vele live-concerten en videoclips die je online vindt. Je krijgt ook een heel aantal geselecteerde filmpjes aangereikt, maar de nadruk ligt toch op K-Pop en Aziatische muziek. Deels heeft dat te maken met de lokalisatie naar het Nederlands die nog wordt afgerond, waarna de interface in onze taal beschikbaar zal zijn en je ook meer lokale opties zal ontdekken. Bij de internetradiofunctie merken we hier al wat vooruitgang ten opzichte van een maand of twee geleden. Er is nu een heel aanbod aan Nederlandse en Belgische zenders waaruit je kunt kiezen. Er wordt aan gewerkt, dat is positief.

Onder het motto ‘hou het simpel’ zijn er niet zoveel apps te installeren op de RS250. Een ervan is VLC, een openbronvideospeler-app die nu al een kwarteeuw bestaat en voor ongeveer elk platform onder de zon beschikbaar is. Het is ook de referentie als het gaat om het afspelen van al dan niet obscure videoformaten. Je kunt bijvoorbeeld ook het nieuwere H.265-formaat afspelen dat vaak voor 4K HDR-video wordt toegepast.

Het klopt dat de RS250 in de eerste plaats een audiotoestel is, maar dankzij die VLC-app en het hardwareplatform is het apparaat ook een capabele videospeler. Deze functie is vooral interessant voor lui die wel eens videobestanden ‘vinden’ op het internet. Er is geen ondersteuning voor videodiensten – en we vermoeden dat dit niet snel gaat opduiken omdat de basis-Android die HiFi Rose gebruikt niet alle softwarecomponenten (zoals DRM) bevat die nodig zijn.

Plezier om te gebruiken 

Vind je dat een muzieksysteem vooral van zich moet laten horen en niet zien? Is jouw ding een discreet hifi-systeem dat niet de aandacht trekt? Dat is die RS250 wellicht toch niet helemaal wat je zoekt. Het grote scherm en de kleurrijk gepresenteerde muziekinformatie zet deze speler in het middelpunt van de aandacht.

Door zijn compacte vorm kun je hem op een tv-meubel plaatsen en de versterking ergens uit het zicht, waardoor die HiFi Rose-speler het centrum wordt van je muziekbeleving.

We hadden de RS250 een tijdje op bezoek, waardoor het apparaat doorheen die weken op verschillende versterkers hing. Op een Rotel Michi X3 en een Marantz Model 30 onder meer, maar ook aan onze eigen Hegel H590. Dat zijn natuurlijk niet de minste. Die eerste en laatste beschikken zelf over heel aardige DAC-secties, dus kozen we er voor om de RS250 vooral digitaal aan te sluiten. Bij de volledig analoge Marantz konden we de DA-convertor van de HiFi Rose dan weer bewonderen. Het zal niet verbazen – gegeven de kostprijs en techniek in dit trio van versterkers – dat de RS250 in combinatie met deze toestellen een stuk beter klinkt dan de RS201E.

Of die upgrade naar een hogere ESS-chip daarbij nu echt zo bepalend is, laten we even in het midden. Het is wel een feit dat de RS250 bijvoorbeeld bij de markante cover van Bob Marleys ‘Redemption’ van jazzbassist Enzo Pietropaoli een hele open, rustige opvoering neerzette, waarin de fijne klankjes van vingers die over metalen snaren bewegen en de hoge harmonische tonen mooi te signaleren zijn.

We kwamen uit bij dit album van het Fonè Jazz-label dankzij Roon Radio, na het beluisteren van Alessandro Quarta’s album van Astor Piazolla-werken. ‘Fracanapa’ is een van de nummers op dat album die we graag als testtrack afspelen omdat het zo mooi afwisselt tussen snelle, dynamische delen en fijnzinnige waarbij een passionele viool de luisteraar op sleeptouw neemt. Halverwege kom je ook een heel vette, diepe bastoon tegen, machtig om te horen op grote vloerstaanders. Of dat laatste aspect indruk maakt, heeft misschien meer te maken met de gekozen Marantz-versterker, maar de RS250 levert in elk geval wel fijne detail en een vloeiend geheel waar een goede amp mee kan werken.

We gebruiken graag Roon. Het is wel makkelijk dat de HiFi Rose-toestellen allemaal Roon Ready zijn. En ook kwiek reageren op de software; je kiest iets en het speelt onmiddellijk. Je hebt natuurlijk nog veel andere opties, zoals de ingebouwde speler die je kunt koppelen aan een muziekcollectie op een interne/externe schijf of een gedeelte share op een NAS. De RS250 is daarnaast AirPlay-compatibel (maar geen AirPlay 2) en er zijn natuurlijk ook die ingebakken streamingdiensten en internetradio. In onze ervaring werken alle streamingopties heel vlot, al vinden we het toevoegen van een share aan de eigen speler-app nog een tikje te omslachtig.

Lorde heeft voor het eerst in drie jaar nog iets van haar laten horen. Een goede gelegenheid om het ‘Melodrama’-album van de Nieuw-Zeelandse opnieuw op te zoeken in Roon. Ook nu zijn we tevreden met hoe de RS250 veel haalt uit opnames zoals ‘The Louvre’ en ‘Sober’, en Lordes stem natuurlijk weergeeft. Popmuziek, maar dan wel goeie. 

Conclusie

De HiFi Rose RS250 is een unieke streamer die niet enkel uitblinkt in het afspelen van muziek. Het kan ook het afspelen van je videobestanden voor zijn rekening nemen, al is dat misschien een functie waar niet iedereen op zit te wachten. Leuk aan dit toestel is dat een echte blikvanger is die je vanwege zijn kleine formaat en weeldigere interface gerust een prominente plaats kunt geven.

De gebruikservaring via de HiFi Rose-interface is heel aangenaam en zet je aan om muziek te zoeken en af te spelen. Er zijn nog wat kleine tweaks mogelijk om de interface nog beter te maken, maar op dat vlak zien we al vooruitgang ten opzichte van onze eerste HiFi Rose-test. Kortom, de RS250 is een toestel met héél veel talenten dat muziek luisteren een echte visuele ervaring maakt. 

HiFi Rose RS250
1.999 euro | networkmediasystems.eu
Beoordeling 4,5 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE