REVIEW

Review: Solution (lp)

Eric de Boer | 13 april 2021

Nederland heeft een halve eeuw geleden toch wel enkele mooie progressieve muzikale parels voortgebracht. Het debuutalbum van de Groningse band Solution is daar absoluut een fraai voorbeeld van. Ter ere van het vijftigjarige bestaan van dit album brengt Music On Vinyl het album opnieuw uit, op gelimiteerd knaloranje vinyl.

Begonnen in 1969/1970 speelde dit gezelschap nog onder de naam Soulution en bracht voornamelijk covers ten gehore. Al snel verschoven de interesses naar meer symfonische werken en nadat producent John Schuursma de band hoorde spelen werden er plannen gemaakt voor een album. Dat titelloze debuutalbum zag, na een naamswijziging van de band in Solution, in 1971 het levenslicht en was de basis voor een muzikale reis die met weinig bezettingswisselingen zes albums tot gevolg had. In 1983 ging de band uiteindelijk uit elkaar.

Hoewel de band nu voornamelijk te boek staat onder de genrenoemers progressieve rock en jazzrock, is het debuut van Solution zo veel meer dan dat. De band rondom Tom Barlage, Willem Ennes, Hans Waterman en toen nog Peter van der Sande liet zich in slechts drie dagen studiotijd verleiden tot een uitbundig geheel dat vreemd genoeg weinig reproducties heeft gezien in de afgelopen halve eeuw. Hoewel er zeker licht psychedelische invloeden in de vier instrumentale en een van vocalen voorziene tracks terug te vinden zijn, is het de combinatie van vrije improvisatie en een mengeling van jazz en rock die het album het beste omschrijven.

Maar om van echte rock te spreken zou er toch een gitaar in het geheel aanwezig moeten zijn? Solution bewees dat dat echt niet altijd nodig hoeft te zijn. Een erg strakke ritmesectie (Waterman en Van der Sande) zorgden voor een basis, maar de hoofdrol op Solutions debuut was weggelegd voor het orgel. En dat wist Solution op geheel eigen wijze naar voren te brengen. De nogal lyrische opener Koan en het van een fraaie en uiterst zorgvuldig opgebouwde Phases op kant A zijn een lust voor het oor. Aangevuld met een fluit, alt- en sopraan saxofoon om de muzikale mix aan te vullen en soms zelfs een behoorlijke bijrol in te nemen.

De zang van Peter van der Zande, die ongeveer tijdens de release van dit album werd vervangen door Guus Willemse, is typerend voor de tijdsperiode en hoewel zingen niet zijn sterkste punt bleek, is die track Phases toch wel een van de parels op het eerste Solution album te noemen. Een nummer als Trane Steps, dat duidelijk in het verlengde van Koan ligt, brengt iets meer rust of volwassenheid in het geheel en het door de Fransman Jaqcues Ibert gecomponeerde Circus Circumstances start voor de fijnproever weliswaar wat te exceptioneel en druk, maar groeit uit tot een uiterst serieuze symfonische rock track met een ronkend orgel als basis.

Natuurlijk heeft ook Solution veel naar Soft Machine geluisterd indertijd en dat is hoorbaar. Waar geheel niets mis mee is, overigens. Links met Focus, Supersister, Traffic en zelfs John Coltrane zijn er verder in overvloed en het eerste Solution album past dan ook precies in dat rijtje. Klankmatig is de persing overigens erg sterk te noemen. Solution klinkt namelijk helder en transparant, met een extra pluspunt voor de prachtig vastgelegde drumpartijen. Gezien de middelen die er indertijd in de Bovema Studio in Heemstede voorhanden een puike prestatie en prima overgebracht naar het oranje vinyl van nu.

Sinds de eerste releases op respectievelijk Catfish en Decca een halve eeuw geleden, is het debuut van Solution niet meer als herpersing op de markt gekomen. Tot nu toe, althans. Gelukkig voor de liefhebbers van het genre heeft Music On Vinyl 500 genummerde persingen op passend oranje vinyl uitgebracht, want hoewel dit debuut niet het allersterkste werk van Solution is geweest, is het album een welkome aanvulling op de progressieve collectie en een uniek stukje Nederlandse pop.

Muziek: 7,7
Klank: 8
Kwaliteit persing: 8,9
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 38:35 minuten
Website: www.solutionmusic.nl
Luister dit album via Tidal
Luister dit album via Qobuz


EDITORS' CHOICE