REVIEWSamsung

Review: Samsung Cinematic Q-series soundbar HW-Q950T

SAMENVATTING

Je wil de beste bioscoopervaring, met Atmos-geluid, maar wel in de vorm van een soundbar? Het antwoord is heel simpel; de Samsung HW-Q950T. Ja, de set is prijzig en nee, muziekweergave is niet zijn sterkste punt. De bioscoopbeleving in je eigen woonkamer maakt dat echter ruimschoots goed. Dikke aanrader!

PLUSPUNTEN

• Geweldige bioscoopervaring
  • Indrukwekkende soundstage
  • Dolby Atmos & DTS:X ondersteuning
  • Design in lijn met Samsung producten
  • 9.1.4 opstelling

MINPUNTEN

• Display niet afleesbaar op afstand
  • Prijs
  • Muziekweergave

Het is alweer ruim een jaar geleden dat we de Samsung Harman Kardon HW-QR90R soundbar op de testbank hadden liggen. Daar waren we erg tevreden over, met name over de bioscoopervaring. Maar er waren ook minpuntjes. We hebben nu de opvolger, de Samsung HW-Q950T, een paar weken in huis gehad. Zou Samsung de minpuntjes hebben aangepakt?

We waren even vergeten hoe enorm groot en zwaar de doos van een Samsung '950'-systeem is. De soundbar is een van de grootste op de markt, en ook de draadloze speakers voor de achterkanalen en de subwoofer zijn van een zwaar kaliber. Stop dat allemaal bij elkaar in een doos en je tilt je een ongeluk. Al dat gewicht verklapt al wel een beetje dat we wederom te maken hebben met een serieusthuisbioscoopsysteem. Met 20 speakersunits en 546 watt aan vermogen, inclusief de draadloze actieve sub, moet dat volgens ons dan ook geen probleem zijn.

Alle units samen zorgen voor een 9.1.4 kanaals geluidssysteem. Dat zijn, even natellen, 9 speakersunits rondom, 1 subwoofer en 4 speakerunits die naar boven zijn gericht. Die 4 speakerunits maken het mogelijk Atmos geluid weer te geven. Daarnaast kan de Samsung HW-Q950T ook met Dolby Digital Plus en Dolby True HD overweg.

Design in één lijn

Samsung is thuis is in heel wat consumentenelektronica, van telefoons tot wasmachines, en niet in de minste plaats de succesvolle televisiemodellen. Ze zouden daarom graag zien dat je ook een tv van het merk neerzet, of ophangt. Om het eigen ecosysteem te bevorderen is er een design dat doorloopt van je tv in de soundbar, of andersom. Het vormt een geheel, past bij elkaar en werkt ook nog eens met dezelfde afstandsbediening.

Als we kijken naar de vorm van de soundbar, is daar ook de functionaliteit in verwerkt. De schuine zijkanten die het geluid breed in de kamer wegzet. Maar ook de speaker aan de voor- en bovenkant. De zijkant is afgewerkt met een soort gril en aan de boven- en voorkant vinden we Kvadrat, de Deense stof die audioland langzaam aan het overnemen is. Aan de bovenkant vinden we een paar nette knoppen, en het display.

Gaan we naar de onderkant, dan vinden we daar de aansluitingen. Vier in totaal: één optisch en driemaal HDMI, waarvan er één gereserveerd is voor HDMI ARC. Daarnaast beschikt de Samsung HW-Q950T ook over wifi,  Bluetooth en NFC. Wifi is wel redelijk noodzakelijk, omdat een ethernetpoort niet aanwezig is. Die draadloze verbinding is noodzakelijk voor de subwoofer en de draadloze achterspeakers.

Voor de achterspeakers en de subwoofer geldt daarom slechts een kwestie van neerzetten, stroomkabel inpluggen en luisteren. Soms moet er even gesynct worden door middel van een knopje, maar dat is het. Bij de app ondervinden we iets meer uitdaging. De Smart Things app is nodig voor de instellingen, en mocht je gebruik maken van andere slimme spullen, dan kan je die hier ook toevoegen. Zo ontstaat er één centraal punt voor het aansturen en samenwerken van al je verschillende smart devices. Het is even lastig om de soundbar terug te vinden en toe te voegen. Eenmaal toegevoegd kunnen er nog wat kleine dingen worden ingesteld. Denk aan de geluidsmodus, de juiste ingang, EQ en de subwoofer. Daar houdt het op. Heb je een uitgebreide muziek collectie op de NAS staan, dan zal je dat niet via deze weg kunnen beluisteren.

Filmgeweld of geweldige films?

We hebben de Samsung HW-Q950T via HDMI aangesloten op de 55-inch C9 Oled van LG. Hiervoor gebruiken we de AudioQuest Cinnamon. Vervolgens zijn we door het eindeloze aanbod van Netflix, Amazon Prime en Disney+ gaan scrollen, om maar een keuze te kunnen maken voor wat filmsvoer. Of liever filmgeweld, want daar was de vorige Samsung 950 soundbar ook goed in. De keuze valt op The Mandalorian op Disney+. Het tweede seizoen zit vol met spannende scene’s die bol staan van de actie. Perfect om de Samsung HW-Q950T eens aan de tand te voelen.

De geluidseffecten vliegen letterlijk door de kamer. De aandrijving van ruimteschepen zijn een genot om te horen. De subwoofer trekt het laag element fantastisch door de kamer heen. Het heeft dat randje meegekregen dat je eigenlijk alleen in de bioscoop kan ervaren. Het is niet helemaal hetzelfde, maar komt er akelig dichtbij in de buurt. De laserwapens die afgeschoten worden zijn kristalhelder te horen, terwijl ze van links naar rechts schieten. En de Stormtroopers, die schieten graag. Zoals het hoort, raken ze daarbij overigens niets. Het geluid vormt ook een bovenlaag die zich over de ruimte vouwt. Bijna als een warme deken op een koude nacht. Bij veel soundbars hebben we de ervaring dat we in een geluidsbubbel zitten. De Samsung HW-Q950T geeft een andere beleving. Het heeft meer weg van een bioscoopoase. Waar hier en daar nog een palmboom naar buiten uitsteekt.

Naast The Mandalorian kijken we ook The Queen’s Gambit. Totaal het tegenovergestelde qua dynamiek. Maar juist hierbij is de ambiance zo belangrijk. Het nut en de toegevoegde waarde worden dan ook hier benadrukt. Het is de opbouw, spanning en de achtergrond die de twee achterkanalen geweldig neerzetten in de kamer. En datzelfde ervaren we bij een tv uitzending. Kamp van Koningsbrugge wordt wekelijks uitgezonden en wij hebben geen enkele aflevering gemist. Nu verwacht je waarschijnlijk dat de achterkanalen bij reguliere televisie van kleine waarde zullen zijn, maar Oh Oh Oh dan zitten we er goed naast. Hier is wederom het stukje van sfeer, achtergrondgeluiden en kleine andere dingen die zo goed de ambiance en beleving neerzetten. Simpelweg geweldig, wat Samsung hier flikt moet de beste (thuis)bioservaring uit een soundbar zijn.

Helaas is er wel een keerzijde aan die bioscoopervaring. De muzikaliteit van de soundbar is namelijk niet op datzelfde niveau. We proberen er met de diverse instellingen een fatsoenlijke stereo-ervaring uit te krijgen, maar dat is helaas zonder succes. Betekent dit dan dat muziek een No Go is? Nee, dat ook niet. Voor een beetje achtergrondmuziek is het prima, dus met de gedacht dat het voor sfeer is. Een echte muziekbeleving die je van bijvoorbeeld je favoriete album wil, dat zit er gewoon niet in. Daar is de Samsung HW-Q950T evenwel ook niet voor gemaakt. Het is een soundbar om Netflix helemaal mee leeg te trekken. Of om alle Marvel films er nog eens doorheen te jagen. Ook geschikt om een geweldige game ervaring met de nieuwe Playstation of Xbox te hebben. Dat immense gevoel wat je hebt in de bioscoop, daar richt Samsung de pijlen op.

Laatste overwegingen

We hebben zo links en rechts al wat puntjes opgenoemd die ons als kritiek opvielen, al kwamen die niet noodzakelijk vanuit de hoofdmissie van de 950. Daar komt nog één detail bij: het display, en het feit dat je die aan de bovenkant vindt. Daar wordt het volumeniveau weergegeven bij harder of zachter, maar: als we op de bank tv  kijken, is dat kleine display met geen mogelijkheid te zien. En al zouden we in een schuine hoek toch een blik op het display kunnen werpen, dan is het simpelweg te klein om op deze afstand af te kunnen lezen.

Enfin, Samsung heeft een richting gekozen en een product neergezet dat precies doet waarvoor het ontwikkeld is: een bioscoopervaring voor bij je televisiebeleving, of die tv nou óók van Samsung is of niet. Dat doet Samsung uitstekend. Het is een investering, maar die is het zeker waard. Zeker met de ondersteuning van Alexa en de enorme hoeveelheid IOT apparaten die in de Smart Things app gekoppeld kunnen worden.

Conclusie

Je wil de beste bioscoopervaring, met Atmos-geluid, maar wel in de vorm van een soundbar? Het antwoord is heel simpel; de Samsung HW-Q950T. Ja, de set is prijzig en nee, muziekweergave is niet zijn sterkste punt. De bioscoopbeleving in je eigen woonkamer maakt dat echter ruimschoots goed. Een complete oase van geluid die zorgt voor de beste filmbeleving uit een soundbar. Ook geschikt voor de gamers. Dikke aanrader!

Samsung Cinematic Q-series soundbar HW-Q950T
Adviesprijs: € 1499 | www.samsung.nl
Beoordeling: 4.5 / 5