REVIEWSamsung

Review: Samsung T5 SSD

De technologie van vandaag zorgt voor hoge snelheden in zakformaat. Investeren in een stukje opslag dat ook nog eens te gebruiken is voor meer dan alleen een back-up, is meer dan handig. De Samsung T5 externe SSD is aan te raden voor een goede back-up van een mooie collectie muziek.

PLUSPUNTEN

• Veelzijdig
  • Betrouwbaar
  • Formaat
  • Snelheid

MINPUNTEN

• Prijs

We luisteren muziek met z'n allen steeds maar meer via de diverse streamingdiensten. Spotify, Tidal, Soundcloud, Apple Music noem maar op. Het lijkt soms alsof niemand nog muziekdragers in huis heeft. Of toch wel?

Daar zit om te beginnen een discrepantie in. De audioliefhebber weet dat muziek via die streamingsdiensten vaak enorm wordt gecomprimeerd. Een streamingdienst voor – en verkooppunt van – muziek die wel gericht is op audiokwaliteit is bijvoorbeeld Qobuz. Het is namelijk ook mogelijk om daar hoge kwaliteit muziek te kopen. En zo zijn er genoeg andere plekken online waar het mogelijk is om hoge kwaliteit muziek te kopen. Velen van ons op de redactie hebben daarom thuis een server of NAS staan, voor de opslag van die muziek. Die kunnen we tevens als bron gebruiken om muziek over het netwerk te streamen. Een veelvoorkomende opstelling bij muziek- en filmliefhebbers, maar daar hoort wel een aandachtspunt bij: een back-up!

Back-up Belang

Als een harde schijf in je server of NAS besluit met pensioen te gaan, dan kun je zwaaien naar je muziek. Die krijg je niet meer terug. Een mogelijkheid om dat in ieder geval deels te ondervangen is met een Raid configuratie, maar het beste is om ook altijd een back-up te maken van je waardevolle digitale collectie. En het liefst eigenlijk meerdere, want één back-up is géén back-up.

Vandaag gaan we om die reden aan de slag met een Samsung T5 portable SSD. Samsung is al enige jaren marktleider op het gebied van SSD opslag. De Evo-serie van het merk heeft ook meerdere awards gewonnen. De Samsung T5 is erg klein van formaat. Het apparaatje past letterlijk in je handpalm. De T5 is dankzij de behuizing schokbestendig, te beveiligen met een wachtwoord en maakt gebruik van Samsung V-NAND flashgeheugen.

Het gebruik van grote zware en veelal langzame mechanische harde schijven is niet geheel meer van deze tijd. Dat is met name gericht op de echte grote hoeveelheden opslag in servers. De vraag naar snellere informatieoverdracht groeit daarentegen met de dag. De Samsung T5 heeft een USB3.1 gen2 aansluiting en een overdracht snelheid van maximaal 540 mb per seconde. Het direct bekijken of luisteren van muziek en films vanaf een externe SSD is hierdoor mogelijk. Zelf een operating systeem extern draaien is mogelijk, of games.

SSD Vs. HDD

Wat zijn dan de voordelen van een SSD ten opzichte van een HDD? Een Solid State Drive heeft geen bewegende onderdelen meer. Het wordt opgeslagen op flash geheugen chips. Dat zorgt veel meer snelheid. Het energieverbruik is zeer laag, een SSD is betrouwbaarder en heeft geen tot weinig geluidsproductie.

Een HDD of Hard Drive Disk is een magnetisch metalen schijf. Er wordt op 'geschreven' en gelezen door een arm, zoals op een platenspeler. Omdat het mechanisch is, maakt dat wel geluid. Het zoeken en schrijven gebeurt bovendien fysiek, dus langzaam. Ook is het energieverbruik een stuk hoger.

Voor deze review gaan we een back-up maken van een kleine 747 gigabyte aan muziek. We sluiten hiervoor de Samsung T5 aan op de Synology 215+ NAS. Vervolgens moeten we de externe schijf formatteren, zodat we de T5 externe SSD kunnen gebruiken. We selecteren alle muziek en kopiëren dat naar de T5 SSD. Een real life test dus, precies zoals je thuis ook de externe SSD zou kunnen gebruiken. We zien dat de tijd aardig verspringt.

Samsung heeft deze externe SSD voor een grote doelgroep ontwikkeld. Omdat de T5 handzaam is, neem je deze zo mee. Ook de mogelijkheid om via een Apple of Windows computer de SSD te beveiligen met een wachtwoord, zal veel mensen aanspreken. Als we kijken naar de prestaties, dan zien we dat een klein bestand (10 mb) met een snelheid van 526 mb per seconde wordt weggeschreven. Bij grotere bestanden – lees: een bestand van 5 gigabyte of groter – komen we uit op een 421 mb per seconde. Ook de leessnelheid is vergelijkbaar. Dat zijn mooie scores, voor ongeduldige mensen.

De volledige back-up van de muziek duurt eindelijk een kleine vier uur. Dat is vrij snel, een HDD mechanische harde schijf kan dat niet zo vlug. Prettig ook als het ooit teruggezet moet worden.

Better safe than sorry

Een goede back up is goud waard. Een tweede back-up zelfs nog meer. Iets wat een muziekliefhebber of verzamelaar met een mooie digitale collectie daarom echt moet hebben. Zelf hebben we dat jaren geleden al ondervonden, want toen zijn we een hoop kwijtgeraakt. We kunnen het nut en de noodzaak dan ook niet genoeg benadrukken, maar met een SSD is er een extra voordeel. Deze kan namelijk eenvoudig aangesloten worden op de radio in de auto, mits die voorzien is van een usb-aansluiting. Zo heb je ook onderweg al je eigen muziek, in goede kwaliteit, gewoon bij de hand.

Een goede back up is een must, zeker voor de audio (en film) liefhebber. De technologie van vandaag zorgt voor hoge snelheden in zak formaat. Investeren in een stukje opslag dat ook nog eens te gebruiken is voor meer dan alleen een back up, is meer dan handig. Zeker als de betrouwbaarheid hiervan hoog is. De Samsung T5 externe SSD is aan te raden bij een goede back up van mooie collectie muziek.

Samsung T5 SSD
€ 109 | samsung.com
Beoordeling: 4.5 / 5