REVIEW

Review: GinmanBlachmanDahl – The Velvet Blues (LP)

Eric de Boer | 10 juni 2020

Het Deense jazztrio GinmanBlachmanDahl bracht onlangs, in samenwerking met luidsprekerfabrikant DALI, hun derde langspeler uit. Op The Velvet Blues speelt het trio zowel eigen werk als evergreens uit de lange geschiedenis van de jazzmuziek, waarbij ook de productie- en geluidskwaliteit een grote rol moesten spelen.

GinmanBlachmanDahl bestaat uit drie vrienden, wiens namen samen het trio vormen sinds de oprichting zo’n dertig jaar geleden. Bassist, componist en producent Lennart Ginman, jazzmuzikant, componist en producent Thomas Blachman (hier op drums) en pianist, componist en schilder Carsten Dahl zijn alle drie gelauwerde artiesten die vooral in hun thuisland bekend zijn, binnen en buiten de jazz scene.

Het trio was al eerder te horen op een DALI release (het vijfde deel van de DALI albums: Thirtyfive Years - Vol. 5) en had het naar verluidt lastig om hun derde release via de mainstream platenmaatschappijen uit te kunnen brengen. Daar kwam de Deense luidsprekerfabrikant dus weer om de hoek kijken, die het al wat ouder wordende trio wel die mogelijkheid bood, met het album The Velvet Blues en tevens het zesde deel in de muzikale DALI catalogus tot gevolg.

Natuurlijk staat ook op The Velvet Blues de uiteindelijke weergavekwaliteit hoog in het vaandel, hoewel dat niet de persoonlijke insteek was van de drie heren zelf. Net als de vorige vijf releases op DALI’s eigen label moest er geen enkele vorm van onnodige compressie hoorbaar zijn op het album, met als gevolg dat enkel en alleen de muziek over moest blijven. Ondanks de titel van het album blijkt wel dat DALI jazzmuziek een warm hart toedraagt. In slechts vijf dagen nam het door de wol geverfde trio maar liefst zo’n 45 tracks op, waarvan er uiteindelijk 11 op de LP-versie van The Velvet Blues zouden komen. De opnames vonden plaats in de Kopenhagense Village Studios, onder leiding van Thomas Vang. De mastering werd in het Stockholmse The Cutting Room uitgevoerd door Björn Engelsman, met aparte masterversies voor de lp, cd en high resolution-versie van het album. De lp is geperst door Nordsø Records, eveneens gevestigd in de Deense hoofdstad.

Op The Velvet Blues is het trio GinmanBlachmanDahl in staat om zowel met eigen werk als met bekende jazz standards de luisteraar te vervoeren met een zeer welluidend geheel. Het is overduidelijk dat het trio de tracks gelijktijdig opnam in een compacte setting, wat het album een natuurlijke en luchtige uitstraling geeft. Zowel op de eigen composities als op de interpretaties van en variaties op de bekendere jazz stukken van anderen weet het trio een gevoeligheid te raken die alleen tot stand kan komen wanneer het ego niet boven het geheel wordt gesteld. Er is genoeg ruimte voor elk individu (de track Into The Rain is hier wellicht het mooiste voorbeeld van), terwijl nummers als Blue In Green (Miles Davis) of het bijna dansende The Beat een bepaalde fijngevoeligheid in het spel laten horen die zonder het wegcijferen van de individuele uitvoerenden nooit tot stand had kunnen komen.

Sterker nog, die gevoelige snaar wordt door GinmanBlachmanDahl wel vaker geraakt op The Velvet Blues. De Harold Arlen klassieker Somewhere Over The Rainbow krijgt daardoor een nieuw soort frisheid over zich, die voorbijgaat aan het feit dat de track zijn uiterste houdbaarheidsdatum allang overschreden heeft. Cole Porters Night And Day en Jerome Kerns All The Things You Are kennen een levendigheid en eveneens frisse en luchtige benadering, die enkel van doorgewinterde en vooral op elkaar ingespeelde musici verwacht kan worden. De afwisseling tussen eigen nummers en bekende jazz standards is fijn en geeft het album een prettig ontspannen sfeer mee, terwijl de luisteraar wordt getriggerd om zich in het spel en de composities te verdiepen.

GinmanBlachmanDahl hanteert een afgewogen keuze van nummers en stijlen, die door het trio op een ogenschijnlijk simpele manier tot een welluidend en vooral opzwepend geheel wordt samengebracht. Er heerst veel speelvreugde en harmonie binnen het trio, en dat is hoorbaar. En hoewel de weergavekwaliteit en persing van het album van hoog niveau is (ik moest tijdens het luisteren echt vaker terugdenken aan bijvoorbeeld het Verve-label in hun hoogtijdagen), is het de muziek op The Velvet Blues die de boventoon voert.

Wat maakt dat dit album, dat door het luidspreker-/platenlabel tot The DALI Jazz-edition is gedoopt, een veel breder publiek aan zal spreken dan enkel hifi-importeurs die goed klinkende albums gebruiken om hun sets in vaak akoestisch erbarmelijke omstandigheden aan het publiek te laten horen. Een fijne aanvulling op de analoge jazz collectie van de liefhebber, die vrolijk stemt.

Muziek: 8,6
Klank: 9
Kwaliteit persing: 8,8
Label: DALI
Speelduur: 49:45 minuten
Website: DALI


EDITORS' CHOICE