Verslag: MBL 116F Radialstrahler show bij PUURavd - Fly like an eagle

Werner Ero | 19 februari 2020 | Fotografie Werner Ero

Op de 25 januari jl. gehouden MBL-show bij PUURavd in Oostzaan kon het publiek in een perfect bijpassende sfeer niet alleen met de bijzondere ‘Radialstrahler’ kennismaken, maar ook samen met de MBL Noble Line N51 geïntegreerde versterker en N31 CD/DAC met Roon module een indrukwekkend mooi en vooral verbeelding tartend optreden ondergaan. Met een typering die op het eerste gezicht meer bij een JSF jachtvliegtuig dan bij een audioproduct lijkt te passen, slaat deze cijfer-lettercombinatie vooral op het kleinste vloerstaande luidsprekermodel van de Duitse high-end audiofabrikant MBL. Een kleine maar fijne onderneming van oprichter Wolfgang G. Meletzky en zijn compagnons Bienecki en Lehnhardt die de audiowereld inmiddels al meer dan 30 jaar versteld laat staan door zijn bijna onmogelijk geachte legendarische creaties. 

Proloog: PUURavd

Voordat ik mij echter helemaal op deze unieke MBL spullen wil gaan storten, is het minstens zo belangrijk om ook de mensen die deze ‘lastige producten’ aan de man proberen te brengen aan u voor te stellen. Want wat bezielt een winkel om vandaag de dag nog zoveel moeite te troosten om bepaalde ‘onbekende’ producten zo nadrukkelijk te promoten, als je voor een andere veel grotere groep bekendere merken bijna geen moeite hoeft te doen? ‘Dat onbekende is anders wel relatief hoor’, steekt de 52-jarige Robert Brijde van PUUR adequaat van wal. ‘Het is inderdaad waar dat in bepaalde landen waaronder Nederland het merk MBL nog steeds een relatief grote onbekende is. Maar in de landen om ons heen is het een heel ander verhaal. Zeker in de Duitstalige landen, Amerika en Azië is het merk in zijn prijssegment zelfs één van de grote spelers.’

‘Weet je waarom wij het merk vooral zijn gaan doen?’, mengt vervolgens ook de 38-jarige Daan Vreeswijk eveneens van PUUR zich in het gesprek. ‘MBL zit namelijk technisch geweldig goed in elkaar, en heeft een uitstraling en afwerkingsgraad waar maar weinigen in de buurt kunnen komen. Maar waar het vooral uniek in is, zit hem in het gegeven dat geen enkel ander audiomerk ter wereld in staat is muziek op zo’n natuurgetrouwe wijze weer te geven…’ Daan’s woorden klinken lang na in de 250m2 grote winkel in Oostzaan, en terwijl ik hem intussen nadenkend aankijk gaat hij verder. ‘Terwijl zowat iedere echt serieuze fabrikant in de wereld deze beladen woorden in de één of een andere vorm bezigt, maken deze Duitsers dit wat ons en een hele grote andere groep mensen betreft ook daadwerkelijk waar!’

Van Corona naar Noble en tenslotte Reference line    

Hoewel het leveringsprogramma in eerste instantie door het grote aantal modellen en opties enigszins ondoorzichtig overkomt, blijkt dit in de praktijk gelukkig reuze mee te vallen. Met name door de logische opbouw van de drie afzonderlijke productlijnen blijkt al naar gelang het budget vlot de juiste keuze te kunnen worden gemaakt. Startend bij de voor echte high-end producten opvallend betaalbare Corona lijn ontstaat er meteen die unieke symbiose van strakke ‘cleane’ lijnen, een zeer hoge afwerkingsgraad en prachtig kleur- (piano wit en zwart) en materiaalgebruik die zo typerend zijn voor dit bijzondere Berlijnse merk. Het is bovendien een voorkomen waarmee het zich in positieve zin van de massa weet te onderscheiden en wat in heel veel Nederlandse huiskamer als mooie blikvanger zou kunnen dienen

Bij de middelste Noble serie verdubbelen de prijzen ongeveer ten opzichte van de Corona modellen en datzelfde vindt nogmaals plaats bij de ronduit zeer imposante top Reference line. Wat je daarvoor dan extra krijgt? Vooral nog meer kwaliteit, vermogen, mogelijkheden en uitstraling, en dat is bij MBL duidelijker als veel andere high-end merken. Een duidelijk verschil met de jongste lichting ontwerpers, is dat je goed kunt zien dat deze onderneming inmiddels al decennia meeloopt. Want in plaats van kleine actieve draadloze speakers met vaak zelfs een DAC of streamingfaciliteiten aan boord, zet MBL nog steeds in op grotendeels passieve weergevers en grote, losse klassieke hifi-componenten die allemaal gespecialiseerd zijn in hun eigen takenpakket. Een compromisloos streven waarmee je als eigenaar ook meteen kleur bekent. Dat het merk helemaal met zijn tijd mee is gegaan, bewijzen de regelmatige updates, de eigen ontwerp klasse-D versterkertechniek en sinds enige tijd ook een losse Roon module voor in de diverse DAC’s.

Het belang van rondom afgestraald geluid

Maar het ‘piece de resistance’ van het omvangrijke leveringsprogramma zijn en blijven natuurlijk de unieke Radialstrahlers. Weergevers die hun geluid nu eens niet direct en rechtstreeks op de luisteraar ‘afvuren’, maar als een grote bol over 360 graden egaal afstralen. Hoewel het leeuwendeel van de hedendaagse luidsprekers geluid direct afstralen, hebben we in het recente verleden toch ook een tijdspanne gekend waarbij dit klankmatige erfgoed veel sterker vertegenwoordigd was dan nu. Want wie kent er nu niet de bijzondere Bose 901 luidsprekers? Weergevers die hoewel ze geen echte rondstralers waren, wel de wanden van de luisterruimte benutten op een wijze die de meeste andere luidsprekers van die tijd niet deden. Feitelijk dus hetzelfde zoals akoestische instrumenten in concertzalen dat wel altijd doen.

Om dit beter te verklaren moeten we beseffen dat in werkelijkheid meer dan 70 procent van wat we tijdens een liveconcert horen, niet het directe, maar het indirecte geluid is. Geluidsgolven die tegen de muren, vloer en het plafond van de locatie stuiteren en daarmee het timbre, dynamiek, beeldvorming en het karakter van de sonische presentatie vormgeven. De reden waarom zaalreflecties zo'n grote rol spelen in wat we horen, heeft vooral te maken met de wijze waarop instrumenten muziek maken. Wanneer we een viool als voorbeeld nemen, lanceert deze geen reeks noten alsof hij een strak gerichte straal uitzendt die rechtstreeks op u, de luisteraar, is gericht, maar wordt zijn energie over 360 graden als een bol uitgestraald. Natuurlijk genereert die viool niet dezelfde hoeveelheid energie bij elke toonhoogte. Maar het straalt wel altijd in drie dimensies uit en combineert daarom altijd zijn directe geluid met het indirecte geluid van de omgeving waarin het wordt bespeeld.

Een andere manier om dit te zeggen is, zoals Amar Bose van inderdaad dit wereldberoemde merk ooit zo mooi verwoordde, dat instrumenten zich akoestisch gedragen als "pulserende bollen" (of puntbronnen) en die vanwege hun bolvormige karakter altijd een mix van direct en gereflecteerd geluid produceren in elke kamer en in elke luisterpositie. Het is slechts een kleine stap om deze lijn in de dagelijkse praktijk door te trekken en te concluderen dat als instrumenten zich onveranderlijk als puntbronnen gedragen, luidsprekers ook zo zouden moeten functioneren. En laat er nu een merk bestaan die deze richting al meer dan 30 jaar trouw volgt. MBL!

MBL Radialstrahler 116F

Maar op welke wijze heeft MBL dit doel dan uiteindelijk bereikt en wat zijn nu toch radialstrahler? Bij deze Duitse onderneming hebben we het dan over vrijstaande (niet-gesloten) bolvormige luidsprekerunits, die zijn opgebouwd uit een hele reeks gebogen lamellen die zijn vervaardigd van koolstofvezel. Aan één kant zijn ze gefixeerd en aan de andere kant met een spreekspoel verbonden. Bij de hier beluisterde 116F weergevers zijn er twee bolvormige luidsprekerunits direct bovenop elkaar gemonteerd. Daarbij bevat de bol voor het middengebied 12 gebogen segmenten, terwijl de kleinere tweeter over 24 gebogen segmenten beschikt. Wanneer de spreekspoelen in beweging worden gebracht, buigen de segmenten van de sferische luidsprekerunits en ontstaat er zowel horizontaal als verticaal de zo gewenste gelijkmatige geluidsdruk over 360 graden. Hoewel voor het laag de nog grotere Radialstrahler units bij deze benjamin niet aanwezig zijn, is er in de oer solide taps toelopende ‘baskast’ wel degelijk rekening gehouden met het rondom stralende karakter. Nu is laag toch al bijna niet richtingsgevoelig, maar in dit ontwerp sluit het nog beter aan bij het perfecte ‘omnidirectionele’ karakter van de gebogen units voor het midden en hoog. Zo zijn hoog in de kast aan zowel de linker- als rechterzijde twee 14 cm woofers en laag boven de grond een tweetal mechanisch met elkaar verbonden 21 cm aluminium subwoofers gemonteerd. Deze verbinding is bedoeld om ongewenste trillingen zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteindelijk hebben we het hier over een naadloos samenspel van in totaal 120 cm hoogte en 45 kilo gewicht, waardoor de 116 ook daadwerkelijk een echt full-range 4-weg luidsprekerssysteem is. Aangevuld met een frequentiebereik wat van 32Hz - 33kHz loopt, zou dit concept volgens de schone belofte ook daadwerkelijk in staat moeten zijn om een levensechte en overtuigende presentatie neer te zetten.

Minder bekend is dat dit type weergevers mede door het ontbreken van een behuizing voor het midden en hoog bijna altijd over een aanzienlijk lager dan gemiddeld rendement beschikt. In het geval van deze 116F is dat slechts 83 dB bij een gemiddelde impedantie van een vrij lage 4 Ohm. In vroegere jaren een bijna problematische waarde die zelfs al bij gering luider spelen veel versterkers in het defensief drong.Hoewel het lijkt of enorme vermogens van honderden Watts per kanaal door de goedkoop te produceren klasse-D modules voor het oprapen liggen, blijkt de praktijk toch nog steeds heel anders. Want zeker bij zo’n full-range systeem als deze 116F en zijn lage rendement worden de jongens van de mannen gescheiden.

Om een optimale match te maken (ook klankmatig!), is het dus niet zo vreemd dat MBL luidsprekers eigenlijk altijd met MBL versterkers worden gecombineerd. Andersom zie je nog wel dat de elektronica van dit merk met andere vaak moeilijk aan te sturen luidsprekers worden gekozen, maar om de Radialstrahler echt top aan te sturen is het gelijknamige merk bijna een must.

N51 geïntegreerde versterker

Bij de set van PUUR is voor de N51 geïntegreerde versterker uit de middelste Noble lijn gekozen. Hoewel smaken uiteraard verschillen, zal niemand ontkennen dat deze in dit geval in Palinux (soort rvs) met pianolakzwart uitgevoerde sculptuur, perfect bij de in precies dezelfde afwerking uitgevoerde luidsprekers past. Gelukkig is deze versterker ook technologisch uit hetzelfde hout als de bijzondere 116 F’s gesneden en wordt de door MBL hoofdontwerper Jürgen Reis zelf ontwikkelde klasse-D schakeling genaamd LASA (Linear Audio Switching Amplifier) aangestuurd door een reusachtige dubbel afgeschermde ringkerntrafo. Jürgen: ‘Gebruikmaken van de kracht en positieve eigenschappen van onze eigen klasse-D techniek is één, maar daarbij wil ik ook graag verlost blijven van hoogfrequente interferentie. Een kwalitatief zeer hoogwaardige lineare transformator draagt daar fors aan bij en zorgt samen met onder andere de zeer bewust uitgekozen conventionele ALP’s volumepotmeter, voor de gewenste natuurlijkheid en soepelheid in de weergave’.

CD-DAC N31 – D/A-converter met CD slot drive

Perfecte partner voor de N51 is de uit dezelfde serie afkomstige N31 CD-DAC. Hoewel dit apparaat ook cd's op referentieniveau af kan spelen, is de speler toch vooral bedoeld om als topklasse DAC te functioneren. Daarbij zorgt een volledig gebalanceerd opererende ESS Sabre 9018 die datastromen tot 24 bit - 192 kHz of ‘dubbele DSD’ met 5,6 MHz-bandbreedte kunnen worden verwerkt. Net als in de N51 versterkers wordt ook in de N31 een forse en dubbel afgeschermde ringkern transformator ingezet om de verschillende schakelingen volledig gescheiden van stroom te voorzien. Ongewenste jitter wordt tenslotte in drie verschillende stappen geminimaliseerd. Hoewel deze met zorg opgebouwde DAC met cd-loopwerk natuurlijk uit nog veel meer technologische hoogstandjes is opgebouwd, zoals naar keuze te selecteren filter instellingen en een groot display wat naast cover art ook alle mogelijke instellingen kan tonen, is dè MBL noviteit van dit moment toch wel de toevoeging van de eigen Roon module.

Jürgen: ‘Met de Roon Ready-integratie hebben we een volgende grote stap weten te zetten. Gebruiksgemak en naadloze streaming van verschillende bronnen in combinatie met het fantastische geluid van een MBL-audiosysteem, waardoor het luisteren naar muziek een nog aangenamer bezigheid zal worden. De MBL Roon module is een hardware apparaat wat is ontwikkeld door het ontwikkelteam van MBL en u als optie kunt toevoegen aan zowel de N 31 als de 1611F Reference DAC en samenwerkt met elke Roon-server in uw LAN.’

De (ware) beleving

Hoewel ik het nog niet heb aangekaart, begint dit muzikale avontuur eigenlijk al door de entourage van de vermaarde Nederlandse architect Piet Boon. Want het verdiepingsgedeelte van de PUUR winkel, maakt namelijk onderdeel uit van het complex waar ook de Piet Boon designstudio en de Piet Boon store in zijn ondergebracht. Logisch gevolg is dat je als bezoeker al vanaf het eerste moment wordt ondergedompeld in een wereld vol strak design, licht, ruimte en moderne elegantie.

PUURavd ligt op de 2e verdieping en doordat ik ook mijn foto uitrusting bij mij heb, besluit ik toch maar voor de lift te gaan. Ondanks dat deze verdieping wordt gedeeld met nog enkele andere ondernemers, is het toch meteen duidelijk waar het ‘feestje’ plaatsvindt. Vooral doordat waar de winkel normaliter met een deur is afgesloten, deze vandaag wijd openstaat en daarbij wordt geflankeerd door een reeks chique verchroomde afzetpalen, een rood koord en bijbehorende rode loper. Kortom een vorstelijke ontvangst die mij als bezoeker meteen in de juiste sfeer brengt. Toch zijn het uiteindelijk de enorm gelaagd klinkende sferische klanken die mij bijna als in trance de winkel intrekken. Links en rechts zie ik al de nodige MBL opstellingen van onder andere de instap Corona lijn. EMaar hé, dat is vreemd - ik zou door eerdere bezoeken toch zweren dat ik via deze looproute in de grote luisterruimte terecht zou moeten komen, en niet tegen een nieuwe donkere wand aan zou lopen? Op de één of andere manier heeft Robert mij inmiddels gesignaleerd en hoor ik ergens ‘deze kant op, Werner’ vandaan komen.

Na op het stemgeluid af te zijn gegaan, zie ik even later wat die donkere wand nu uiteindelijk is. Het blijkt om een reeks manshoge akoestische panelen te gaan, die aan de achterzijde zwart en aan de voorzijde met mooie artistieke muzikale taferelen zijn bedrukt. Strategisch aangebrachte meekleurende LED’s, zorgen samen met de normaliter ook al sfeervolle basisverlichting, voor een bijzonder aangename ambiance. Een tweetal statafels is voorzien van de nodige versnaperingen en een bijzonder comfortabele reuze bank, aangevuld met een paar net zo comfortabele fauteuils en voor deze show twee extra rijen stoelen doen de rest. Het goed toegestroomde publiek blijkt opvallend gedisciplineerd en van enig geroezemoes is hier dan ook geen sprake. Over het waarom hoef ik maar weinig woorden vuil te maken, want de muziek komt zo anders over dan ik gewend ben bij normale ‘hifi systemen’, dat je brein zich meteen in de onderzoekende modus instelt.

Overpeinzingen

Een goede vergelijking is wanneer je na een rondje in een brandstofauto vervolgens achter het stuur van een elektrische auto stapt. Die heeft ook vier wielen, een stuur, stoelen en alles lijkt hetzelfde. Maar ga je er dan verder mee, dan blijkt alles toch heel anders te zijn dan je bent gewend. Zo is het ook met deze MBL 116F, Noble serie en de nog niet genoemde AudioQuest kabelcombinatie te zijn. Je hoort bekende en minder bekende muziek en die herken je dan ook zeker. Maar de presentatie en hoe de klanken op je inwerken is substantieel anders. Robert en Daan zijn grote liefhebbers van mooie klassieke muziek en dat is al meteen een discutabele keuze die mij vooral in het begin even met opeengeklemde kaken achterlaat. Niet dat er wat aan deze keuze mankeert, maar meer dat iedere demonstrateur op een show weet dat als je dit te lang doet, het publiek al snel onrustig wordt of vroegtijdig de ruimte verlaat. Maar dus niet hier bij PUUR. Want hoewel toch beslist niet voor de gemakkelijke inkoppertjes op audiofiel gebied wordt gekozen, blijft het voltallige publiek geboeid en zelfs in een bepaalde trance luisteren en genieten.

Wat ik zelf ervaar lijkt in eerste instantie even een korte periode op hetgeen ik bij dipoolspeakers a la Martin Logan, Quad, Magnepan, Apogee, Audio Static en aanverwante soortgenoten vind presenteren. Het is die typerende muur van geluid die op een herkenbare manier levensgroot en ruimtelijk in de demoruimte wordt geprojecteerd. Maar dat is maar een korte periode en het volgende besef is dat ik deze presentatie dit keer niet alleen maar op de smalle luisterpositie waarneem zoals bij alle bovengenoemde merken en modellen, maar bij PUUR door heel de ruimte. Een bizarre ervaring en vooral één die dichter bij live muziek aansluit dan conventionele systemen. Toch wordt het nog verder op de spits gedreven wanneer ik op een bepaald moment de kans krijg om mijzelf ook naast en achter de luidsprekers te begeven, terwijl de muziek speelt. Ook op die posities blijft namelijk de complete tonale balans en beeldvorming bijna hetzelfde. Wat wel uitmaakt is dat op de bank gezeten de tonale balans net wat beter op zijn plek valt dan op de hoge stoelen erachter. Maar de verschillen zijn relatief klein en bij deze demo kan nu dus eens iedereen van het bijzondere geluid genieten.

Muziek, Maestro!

Mijn allereerste indruk is buiten een in extreme mate loskomen van de weergave, ook in eerste instantie een beetje ‘mellow’ tonale balans. Er is wel de nodige informatie te horen, maar de klank lijkt op de één of andere manier (nog) niet zo transparant of open te zijn als ik normaliter gewend ben? Voor het laag geldt bijna hetzelfde. Het is wel krachtig en loopt diep door maar het is zo… anders. Het kost mij uiteindelijk een drietal nummers voordat mijn brein zich op dit nieuwe andere geluid heeft kunnen instellen en ik steeds sterker begrip kan opbrengen voor de klankmatige keuzes die hier gemaakt zijn. Net als de verschillen tussen brandstof en elektrische auto’s, moet je dus schijnbaar wennen aan het totaal andere weergaveconcept. Maar vanaf het moment dat je daar ‘doorheen’ bent, is er dan ook echt het besef dat het regelmatig griezelig dicht bij een ervaring in de concertzaal komt. Vooral wanneer Robert een voor mij totaal onbekende opname streamed van het Grande messe des morts, Op.5, H 75 uit het requiem van Hector Berlioz. Uitgevoerd door het Seattle Symphony Orchestra onder leiding van Ludovic Morlot gaan werkelijk alle remmen los en staat het geweldig grote koor en het full trotle spelende orkest op bijna levensechte wijze in de PUUR ruimte.

Ja, dit is echt een perfect voorbeeld van alle voordelen van dit unieke rondomstralende systeem. Want de grote Turkse trom en percussie doen de lucht en zitmeubelen werkelijk sidderen, terwijl de honderden koorleden nog steeds perfect verstaanbaar en volledig vrij op hun eigen plek op het podium blijven staan. Ook is hierbij glashelder dat je voor zo’n enorme dynamiekverwerking en expressie ‘gewoon’ een fors stabiel vermogen van de versterker nodig hebt. Een vereiste die door de N51 versterker met het grootste gemak wordt vervuld en zelfs de weergave van zulke extreme werken nog stressvrij weet weer te gaven.

De kracht van diversiteit  

Behalve een zeer uitgelezen oeuvre van werkelijk hele mooie en voor mij vaak onbekende klassieke werken, blijken Robert en Daan ook een bijna satanisch genoegen te beleven aan het serveren van bekende en minder bekende elektronische muziek. Een heel goed iets vind ik zelf. Want ook al is het wezenlijk anders, goed geproduceerde elektronische muziek kan hetzelfde bezinnende en euforische gevoel oproepen als je ook bij mooie akoestische muziek ervaart. Waar het in dit geval ook meteen mee afgerekend, is dat de 116F Radialstrahler wel degelijk heel goed in staat blijken te zijn, om strak en kernachtig geproduceerde muziek heel goed voor het voetlicht te brengen.

Enkele mooie voorbeelden worden prachtig geserveerd door het studioalbum Toy van het nog immer fantastische Yello Duo Dieter Meier en Boris Blank. Hoewel inmiddels al behoorlijk op leeftijd, hebben de heren ook bijna 40 jaar na hun start nog steeds niets van hun muzikale scherpte en creativiteit ingeboet. Het resultaat is een typisch thematisch Yello album waarin de meest bizarre samples, stemmen en ritmes, worden geplaatst in een voor popmuziek bijna unieke 3-dimensionale gelaagdheid. Ook bij dit volledig opgetuigde MBL systeem treffen de muzikale pijlen van Dieter en Boris weer vol hun doel. Want waar de set eerst gedragen en sferisch zijn muziek op de luisteraars overdroeg, is het nu energie, pulsen en bizarre klanktapijten en ruimtelijke panorama’s die de klok slaan. Energiegolven die de luisteraar het ene moment bruusk optillen, om hem of haar het volgende moment vol overgave op bank of stoel neer te vlijen. Prachtig en indrukwekkend.

Een korte knieval voor nog wat commerciëler repertoire is het bekende Liberty van de Noorse nachtegaal Annette Askvik. Dit op audioshows overbekende nummer, blijkt op de MBL’s een niet eerder zo opgemerkte breekbaarheid te bezitten. Je voelt echt de pijn en verbeelding die in dit nummer verstopt zit en de uiteindelijke climax vult wel zo gedragen en theatraal de ruimte dat ik er werkelijk even emotioneel door word geraakt. Een groter compliment kun je dit systeem bijna niet geven.

Conclusie  

Wat een bijzonder en onderscheidend systeem is deze combi van MBL 116F Radialstrahler, N31 CD-DAC en N51 geïntegreerde versterker met de AudioQuest toplijn aan kabels zeg. Nu wil onderscheidend niet altijd meteen zeggen dat het ook daadwerkelijk beter is, maar in geval van deze eigenwijze Duitsers valt er toch wel één en ander voor te zeggen. Want hoewel het wat opulente weergavekarakter niet ieders smaak zal zijn en ik mij ook kan voorstellen dat een bepaalde groep luisteraars toch liever een meer directe weergave prefereert, kan ook niet worden ontkend dat zeker bij akoestische muziek, de overeenkomsten met live gespeelde muziek groter zijn dan bij conventionele systemen. Vooral voor mensen die graag muziek ervaren door hun hele woonomgeving en niet altijd precies in het midden op een bank willen zitten om het optimaal te ervaren, zijn deze bijzondere producten een uitkomst.

Voor een deel is het ook weer zoals met eerder genoemde dipool luidsprekers. Want ben je een persoon die muziek graag op die wijze wil ervaren, is er ook voor een volledig opgetuigd MBL systeem bijna geen alternatief. Het doet namelijk iets met je ziel en geest wat geen enkel ander merk ook op die wijze doet. Daarbij ook hulde voor de voortreffelijke gastvrijheid van het PUUR Audio team waarbij zelfs topklasse sushi en heerlijke wijnen of andere dranken aan de bezoekers werden aangeboden. Dat aangevuld door een gedegen uitleg over de producten en een verfrissende muzikale voorkeur, zorgde voor een onvergetelijke demo die anders was dan veel anderen.

De complete MBL-set
Radialstrahler 116F | € 25.750,- p.p.
N51 geïntegreerde versterker | € 14.000,-
CD-DAC N31 – D/A-converter met CD slot drive | € 12.200,- + € 865,-


EDITORS' CHOICE