Afgelopen zomer werd het laatste deel van de Harry Potter-saga in de Europese bioscopen vertoond. Het geluid van Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (recensie) werd door de Supervising Sound Editor James Mather gemixt in de De Lane Lea Studios in Londen.
Sinds eind jaren ‘90 vertrouwt James Mather op de studiomonitoren van de Deense luidsprekerspecialist Dynaudio. James Mather was ook verantwoordelijk voor het geluid in vele andere blockbusters, zoals Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1, Harry Potter and the Half-Blood Prince, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Sherlock Holmes en Clash of the Titans. In een interview geeft James Mather een verhelderend kijkje op zijn werk.
James Mather is Supervising Editor van de laatste Harry Potter-film. Dat betekent dat hij, in nauwe samenwerking met regisseur David Yates, de eindverantwoordelijke is voor het totale geluidsplaatje van de film. Maar voor hij de soundtrack kan afronden werkt een groot team van geluidstechnici onder zijn supervisie aan het geluid van de film, tot de regisseur de eerste versie te horen krijgt.
“Bij een blockbuster-productie als Harry Potter werken zo’n 13 mensen aan het dagelijkse sound design”, vertelt James Mather. “Daarvan houden er alleen al twee zich bezig met het bewerken van de dialogen, en drie of vier werken aan de geluidseffecten. Er zijn Foley-artists die voor de achtergrondgeluiden zorgen, en voeg daar ook nog maar een aantal assistenten aan toe. Als de productie op zijn eind loopt komen er nog collega’s bij die gaan over de visuele effecten en de muziek. En dan kan het soms gebeuren dat het geluidsteam uitgroeit tot wel 30 personen.”
Mather brengt het grootste deel van zijn werktijd door in de studio, want er staan voortdurend geluidsopnamen en het sound design van bepaalde onderdelen van de film op het programma. Daarnaast is het voor de geluidstechnicus van groot belang om een bibliotheek van geluiden te onderhouden. Mather verzamelt een enorme variatie aan geluiden van over de hele wereld, om die waar nodig te kunnen gebruiken in een film waar hij aan bezig is.
“Overal waar ik naar toe ga probeer ik bepaalde geluiden en klanken op te nemen en te bewaren. Vooral de geluiden die anders erg moeilijk te krijgen zijn. En die gebruik ik dan in latere producties zoals Harry Potter. Ik doe dat zelfs in mijn vakanties, dus die kun je dan eigenlijk geen vakantie meer noemen...”
In de studio begint Mather aan de eerste versie die aan de regisseur moet worden gepresenteerd. Daarbij vertrouwt hij op de nieuwste software van Pro Tools HD Native en op de studiomonitoren van de Deense luidsprekerspecialist Dynaudio.
“In onze editing rooms werken we aan alle geluiden, zoals het achtergrondspoor, dialogen, effecten of geluidsontwerp, dus moeten we het volledige frequentiespectrum kunnen horen”, legt James Mather uit. “Wat mij betreft heeft de Air 6 monitor van Dynaudio zich ontpopt als de perfecte studiomonitor. Hij produceert een zeer krachtig geluid, en heeft een geweldige tonaliteit. Hij gaat zeer diep in de lage frequenties, heeft een neutraal middengebied, en het hoog is niet scherp of dominant. Deze luidspreker is werkelijk voor iedere belangrijke taak in te zetten: geluiden, dialogen, sound design...”
James Mather benadrukt vooral één voordeel: “Het belangrijkste is dat ik de hele dag kan luisteren naar Dynaudio monitoren. Ze vermoeien me totaal niet en ik kan uur na uur probleemloos met ze werken. En geloof me, ik hoor echt veel geluid en muziek gedurende een werkdag.”
Nog een voordeel van de Dynaudio Air 6 is de compacte afmeting. Geluidstechnici als James Mather nemen hun eigen studiomonitoren mee naar elke productie, in welke studio de film of het album ook wordt gemixt. De Air 6 is draagbaar en erg eenvoudig te hanteren.