Seat Léon FR met Pioneer


Rob van Ginneken | 11 januari 2007 | Pioneer

We lieten ze al eens zien naar aanleiding van de ‘100 % Tuning’ show in het Rotterdamse Ahoy. Twee getunede Seat Léon sportwagens werden daar binnen een etmaal compleet omgebouwd met een fikse stapel Pioneer multimedia hebbedingen. Inmiddels zijn we even verder en leek het ons hoog tijd om een van die powerpakhuizen bij Seat los te peuteren voor een uitgebreide rij- en luistertest. Het is zwaar werk, maar iémand moet het doen. Toch?

Ze noemden het project in de Ahoy-hallen heel passend EMMA@work. EMMA is immers de naam van de internationale organisatie die streeft naar een zo goed mogelijke geluidskwaliteit in de auto. Terwijl elders op de ‘100 % Tuning’ show de West Europe Sound Quality wedstrijd met tot het uiterste geperfectioneerde auto’s werd uitgevochten, gingen twee gelegenheidsteams een andere uitdaging aan.



Er stond in beide gevallen een Seat Léon FR voor hen klaar met daarnaast dezelfde kloeke stapel Pioneer dozen plus een gereedschapset van Metabo.Alle kabels, aansluitmaterialen en overige inbouwmaterialen werden beschikbaar gesteld door respectievelijk Dietz, Signat, Polyservice en Merford. Een soort droom voor de car audio liefhebber.
Eén kleine aantekening: de beide vijf man sterke teams (Team Holland en de Duitse Fulda Gang) kregen niet meer dan 24 uur de tijd om een auto op wedstrijdniveau te bouwen. In feite een onmogelijke opgave voor een dermate groot project. Het grootste deel van het interieur moest uit de Seat worden gehaald en op meerdere plaatsen werden compleet nieuwe oplossingen gecreeerd die bij een dergelijke showauto passen.

Na een etmaal werk was de eerste indruk van de ‘100 % Tuning’ bezoekers zeker niet verkeerd. ‘Onze’ auto kreeg een nieuwe dubbel-DIN headunit, er werden twee composets met een maatwerkoplossing ingebouwd en de wedstrijddeelnemers monteerden verborgen achter de zitbank een indrukwekkende bedrading en een digitale televisietuner. Maar de auto baarde vooral opzien met zijn geheel volgebouwde kofferbak. En dan bedoélen we vol, want zelfs een schoudertasje kun je daar niet meer vervoeren zonder de woofer of digitale componenten in gevaar te brengen.


Seat Léon FR

De ereprijs van de meest ‘praktische’ auto wint hij dus niet. Dat neemt niet weg dat er een boel pret mee te beleven valt, zo ontdekten we tijdens een week testrijden. Om te beginnen is de pas gelanceerde Léon FR een rekt op wielen. Met de Léon heb je het naar onze smaak sowieso over het meest geslaagde model dat Seat op dit moment in de aanbieding heeft voor sportief ingestelde rijders.

Zeker in dit geval, want onder de kap van een FR zit standaard een 200 pk sterke Turbo FSI-motor. Voor de kenners: met directe benzine inspuiting. Maar daar blijft het niet bij. Met hulp van een speciale tuning-chip (Abt) in het motormanagement is dat opgepept naar 240 pk. Zelfs met de speciale 18-inch wielen met brede sportbanden onder de ‘wedstrijdauto’ moet je voorzichtig met het gaspedaal spelen om de voorwielen onder acceleratie niet te laten doorspinnen. De auto is niet alleen razendsnel, maar gaat ook verbluffend soepel en met enorme stappen vooruit. Met een ingetogen gespierd motorgeluid zoals dat nu eenmaal bij een turbokrachtbron hoort.
Misschien wel het meest opmerkelijke detail is dat importeur en dealers de getunede uitvoering tegen een kleine meerprijs van 1.299 euro leveren. Met behoud van de garantie op de auto. Zodat je voor goed dertig mille een bommetje op wielen rijdt dat vrijwel iedereen bij een stoplicht zal kunnen verrassen. Ook volbloed sportwagens.
De tamelijk kostbare geluidsinstallatie werd gebouwd rond de kersverse AVIC-HD1BT dubbel-DIN formaat headunit met groot beeldscherm én een harde schijf. Die ripte onze test CD’s overigens automatisch zo gauw we ze in de speler schoven.

Voorgevormd

Eenmaal op pad met de Léon FR valt op dat je stevig wordt omsloten door de sportstoel, terwijl de handen in voorgevormde grepen in het stuurwiel en de schakelpook vallen. Gezien de top (243 kilometer per uur) en indrukwekkende acceleratie (een 6,5 seconden naar 100 kilometer per uur) is dat wel zo prettig.

Maar hoe overtuigend werkt de geluidsinstallatie? In eerste instantie konden we er niet warm van lopen, om de simpele reden dat er kennelijk iemand aan de geluidsprocessor van de Pioneer headunit had gezeten. Een liefhebber van het ‘bonk-bonk-bonk’ effect, met lichtjes opbollende ramen door de woofer. Na een tijdje spelen met het aanraakbeeldscherm begon het gelukkig allemaal beter op zijn plek te vallen.
EMMA@work bouwde behuizing voor nieuwe tweeters op een plekje tegen de voorste raamstijlen.

Dat levert in het hoog een merkbaar verbeterd geluidsbeeld op, maar kost onder het rijden helaas wel wat zicht schuin vooruit. Wie mooi wil klinken, moet soms pijn lijden. In de haast (24 uur) bleef het originele tweeter roostertje bovenin de deuren zitten.


Integratie


De hoofdluidsprekers voorin kregen de gangbare plek onderin de deuren, maar dan wel in een opbouwbehuizing die de conussen meer naar de luisteraars toe draait. Akoestisch meegenomen, maar de speakers zitten bij het uitstappen wel behoorlijk in de weg en links zit hij zowat tegen je kuit. Het levert niettemin een heel aardig verbeterd geluid op, met de kritische aantekening dat de integratie van de tweeter en hoofdspeaker niet optimaal is. Ze zitten – zo lijkt het – wat al te ver uit elkaar. Datzelfde geldt tot zekere hoogte voor het ‘laag laag’ dat de subwoofer achterin produceert. Krachtig, daar kun je niet over klagen, maar je zou bijna denken dat de scheidingsfrequentie wat lager mag. Je houdt steeds vaag het gevoel dat de bassen iets te hoorbaar van achteren komen.

Dat neemt overigens niet weg dat het team voor spektakel in de bagageruimte heeft gezorgd. Een speciaal gebouwd ‘meubel’ beslaat de hele kofferbak. Centraal ligt de woofer, daarboven een vier maal 150 Watt versterker voor de tweeters en hoofdspeakers plus een 800 Watt digitale versterker voor de woofer. Daartussenin digitale meters.


Onzichtbaar tegen de voorkant van die behuizing (achter de omklapbare rug van de zitbank) zit de digitale tv-tuner en de nodige bedrading en filters. En nu we toch achterin vertoeven: daar staan de tweeters en hoofdspeakers allebei letterlijk op de deuren. Nogal kwetsbaar.


Conclusie?

Geweldige auto als je van een stukje sportief sturen houdt. Bovendien is hij (vooral achterin) aanzienlijk opgeleukt met de Pioneer installatie.
Het is zonder meer knap wat EMMA@work binnen een etmaal heeft opgeleverd. Maar toch: het geluid is zeker niet verkeerd, maar de puntjes zouden nog op de i moeten worden gezet om de samenwerking van de speakers te verbeteren.

Maar dat weten de heren ‘tuners’ kennelijk ook wel, want we kregen de uitnodiging om eens naar wat auto’s te komen luisteren die met zelf gekozen componenten en véél meer tijd zijn opgebouwd. Die afspraak staat.


Meer informatie over EMMA: www.emmanet.nl

 

Het pretpakket van Pioneer: 

AVIC-HD1BT GEX-500DVB PRS-D400 TS-C131PRS TS-M171PRS PRS-D1000M TS-SW1241D