Kemp Balanced Isolator Source


René van Es | 17 maart 2005 | Kemp Elektroniks

Er zijn producten waar je makkelijk over schrijft. Het uiterlijk valt op, de mogelijkheden van aansluiten en regelen zijn bijzonder of over de historie valt veel te vertellen. Er zijn ook producten die je aanstaren als een zwarte gesloten doos, niet te openen zijn en simpelweg hun werk doen. Kabel erin, kabel eruit. Wat moet je daar over schrijven? Tot de laatste categorie behoort een nieuw product van netspanninggoeroe Ron Kemp. Hij noemt het een Balanced Isolator Source. Voelt als lood aan (de BIS niet Ron) en eenmaal op zijn plaats vergeet je dat je het ding in huis hebt gehaald. Tot de distributeur belt en vraagt hoe het ermee staat. Dan schrik je wakker en besef je dat de BIS een vast onderdeel is geworden van de set.


Balanced Isolator Source

Een BIS is simpel gesteld een scheidingstransformator die tussen het lichtnet en uw audioapparatuur komt. 230 Volt erin aan de ene kant en 230 Volt er weer uit. Kemp heeft het iets ingewikkelder aangepakt om de werking te optimaliseren en de trafo geschikt te maken voor audio gebruik. Want lang niet elke scheidingstrafo is geschikt voor dit doel. Aan de primaire kant, daar waar de 230 Volt erin gaat is de BIS niet geaard. Aarde is aangesloten op de kern van de transformator en aan de secundaire zijde, maar daarover later. Aan de primaire kant bevindt zich in de fase een inschakelvertraging zodat uw zekering in de meterkast heel blijft en in de nulleider een DC offset filter. Dat filter reduceert een mogelijke gelijkstroomcomponent op de wisselspanning. Over fase en aarde is een overspanningbeveiliging aangebracht. Het doel daarvan is duidelijk, de apparatuur beschermen als de spanning door een oorzaak van buitenaf boven 250 Volt komt. De secundaire kant kent geen nul en fase maar twee fases en een aarde. Elke fase levert 115 Volt en als je die in serie zet, juist, dan heeft u uw 230 Volt weer terug. De aarde ligt precies tussen de fases in. Groot voordeel van 2 x 115 Volt is dat de stroom gebalanceerd geleverd wordt aan de apparatuur. Geen fase/nul problemen meer en geen scheef belaste transformatoren. Bovendien is de stroom absoluut vrij van gelijkstroomcomponenten omdat een trafo nu eenmaal geen gelijkstroom doorlaat. Geen gelijkstroomcomponent verhelpt bovendien brom in USA 60 Hz trafo’s. In de schakeling aan de secundaire zijde is een SNS-Module opgenomen. De SNS module is ook los verkrijgbaar en werkt als een parallelle filter. De filterwerking zelf berust op een principe waarbij de parallel-impedantie lager wordt naarmate de frequentie stijgt. Netstoringen zullen een parallel filter als een kortsluiting zien en daardoor terug naar de bron gereflecteerd worden. In ons geval de aarde. De BIS mag nominaal tot 2000 VA belast worden en tot piekwaardes van 5000 VA. Wordt de BIS toch voor langere tijd te zwaar belast dan beveiligt de (zelfherstellende) thermische zekering (90 graden Celcius) de transformator. De Balanced Isolator Source werkt deels als netfilter maar dat is niet de primaire taak. Het aansluiten van een goed stekkerblok of zelfs een Kemp Powersource is niet overbodig geworden en levert nog altijd winst. De BIS is weer een stap verder om vervuilde netspanning buiten de deur te houden. Uiteraard behoort alles aangesloten te zijn met afgeschermde kabels.


Waarmee

De BIS heeft in twee sets aan in totaal vier verschillende versterkers zijn werk gedaan. In de kleinste ruimte geschakeld tussen een set waarin afwisselend een Van Medevoort MA240 en een NAD C352 stond. Met verder een Marantz speler, een Musical Fidelity Dac en een set Impulse IMP luidsprekers. Alles aangesloten op een niet geaard stopcontact met eenvoudige netsnoeren. De tweede set is veel uitgebreider en omvat als bronnen een platenspeler, een SA-CD speler, een CD loopwerk/dac combinatie en een tuner. Versterking was of Marsh Sound Design P2000b met A400s of een Atoll set bestaande uit een PR5.1 processor voorversterker met als eindversterking over vijf kanalen een AM100 en een AV100. Luidsprekers alle van Focal-JMlab met Electra 927 Be op de frontkanalen. Hier is wel uitgebreid gekeken naar de overige stroomvoorziening onderdelen. Een Kemp Powersource is als verdeelblok ingezet. Netsnoeren waren waar mogelijk Crystal Cable Reference op de belangrijkste schakels of Läpp op minder kritische onderdelen. In de grote luisterruimte is de stroomvoorziening aangesloten op een eigen groep die alleen de audio installatie voedt en is het stopcontact goed geaard. Dat de versterkers met name genoemd zijn en de overige onderdelen niet, heeft te maken met het feit dat in de opstellingen alleen versterkers werden gewisseld. Naast uiteraard het wel of niet gebruiken van de BIS zelf.

Gehoord

In de kleine ruimte genieten beide versterkers van het voordeel van een BIS in de stroomvoorziening, zelfs al is het stopcontact niet geaard. Ik citeer mijzelf uit een recensie van de NAD C352 versterker als ik schrijf: “Als ik een Kemp Balanced Isolator Source gebruik in de stroomvoorziening van de set verandert de klank van de versterker van koel naar een meer levendig en zachter karakter. De weergave is ronder met nog meer openheid en gemak. De C352 heeft duidelijk baat bij een schone netstroom, zoals vrijwel alle apparaten, alleen staat de prijs niet meer in verhouding. De C352 kost 599 euro, de BIS 995 euro. In de totaalprijs van de set valt het wel mee, maar persoonlijk zou ik dan eerst uitwijken naar een duurdere versterker. Winst is er naast het lievere karakter ook te vinden in meer rust in de weergave en het wordt nog gemakkelijker details waar te nemen. Met andere woorden: met schone stroom legt u de potente van de C352 pas echt bloot.” Hetzelfde geldt voor de Van Medevoort MA240 die weliswaar via Klasse D circuits vermogen levert maar werkt met een conventionele voeding. De gehele set profiteert uiteraard mee van schone stroom, niet alleen de versterkers. De BIS is bedoeld om de gehele set te voeden en niet gedeeltelijk. Winst is winst. Kijk daarom liever naar de totaalprijs van de set, vanaf 1000 euro versterkers, zoals de MA240, is het investeren in een BIS het overwegen zeker waard

In de huiskamer staat een Atoll set te spelen, eerst zonder de BIS, daarna met en dan weer zonder. Atoll Electronique is niet helemaal blij met dit Kemp product terwijl toepassing van een Powersource met Atoll juist wel een positieve invloed heeft op het geluid. De BIS maakt de Atoll’s eerder levenloos en begrenst de dynamiek. Het bewijs dat netspanningproducten niet altijd voordeel bieden. Daarom snel naar de Marsh die eerder al weken speelde met de BIS. Marsh Sound Design, is al vaker gebleken, is gevoelig voor schone stroom en goede netsnoeren. Vandaar de keuze voor Crystal Cable Power Reference als vaste kabel. Ook nu zijn de verschillen groot als ik wel of niet de BIS opneem voor de Powersource. In tegenstelling tot de Atoll set maakt dit mij helemaal gelukkig. Wat ik aan de hand van muziekvoorbeelden onder woorden probeer te brengen. “Girl talk” van Holly Cole is een starter die met de BIS schoner en doorzichtiger is geworden. Verstaanbaarheid van de stem neemt toe omdat Cole verder naar voren plaatst en de band verder naar achteren. De BIS plaatst het geluid ook wat hoger en daardoor natuurlijker. Het ritmegevoel is makkelijker vast te houden en door de meer dynamische en schone weergave lijkt het sneller en pittiger te zijn. De laagweergave tenslotte ziet kans nog wat op te frissen en steviger te zijn in kwaliteit, niet in kwantiteit. Ook Stacey Kent profiteert van de hogere plaatsing. Haar stem die mij zoveel plezier brengt komt los van de achtergrond en is verfijnder. De saxofoon van haar echtgenoot krijgt meer de ruimte en waaiert over de band uit. Ritme, levendigheid en verfrissing. Niet in overdreven mate, maar wel de topping vormend bovenop een uitgewogen set.

Een lezeres van deze site maakte mij opmerkzaam op fado zangeres Mariza (dank Bibi voor de tip!). Haar debuut CD “Fado Em Mim” is binnen de kortste keren mijn meest gedraaide CD van de afgelopen tijd geworden. Niet dat ik één woord Portugees versta, maar Mariza weet de boodschap over te brengen. De uitstekende geluidkwaliteit en bonus CD met live opnames maken dit een absolute aanrader. Ook al houd je niet van fado, vast wel van fado gezongen door Mariza. Misschien omdat ik het niet versta ervaar ik de stem als een solo instrument en komen juist de nuances, die de BIS biedt, beter naar voren. Het geheel is nog net wat pakkender en sprankelender. Er is vaak gebruik gemaakt van gitaar en stem waardoor de achtergrond meer opvalt. De BIS maakt de achtergrond stiller. Alsof het verkeer buiten stopt en de wind gaat liggen. Waar instrumenten samen spelen hebben ze individueel meer de ruimte en sterven aangehouden tonen langzamer uit. Van fado naar jazz. Rachelle Ferrell uiteraard als eerste. Opvallend is de afname van de ongewenste druk in het laag wat een lossere en prettiger weergave tot gevolg heeft. Door de stille achtergrond hebben drums nog meer impact dan normaal met de CD haalbaar is. Pianospel neemt toe in intensiteit wat de aandacht meer en meer vast weet te houden. Middengebied en hoge tonen komen meer uit de verf, het publiek schuift op prettige wijze wat verder van het podium af. Dan nog wat audiofiel geneuzel met Patricia Barber. Haar vertolking van “A taste of honey” laat alles nog eens horen wat ik eerder noteerde. Snelheid, rust, dynamiek toename, voordeel voor elk instrument en minder stress wat langer luisteren mogelijk maakt. Misschien is stressafname wel de meest correcte term voor de inzet van een Balanced Isolator Source.


The man, the machine

Ron Kemp weet donders goed waar hij over praat op netspanninggebied. Hij gaat niet over één nacht ijs en zet uitontwikkelde producten op de markt (via Analogue Audio Products in Nieuwegein) of installeert ze voor u. Ron Kemp biedt bijna 100% zeker oplossingen om vervuilde netspanning zo schoon te maken dat de gehele set profiteert, getuige de weergave winst met NAD en Van Medevoort, maar nog meer de winst die haalbaar is in een kostbaarder opstelling waarvan je altijd denkt dat het nu wel af is. Een paar jaar staat de Powersource van Kemp er al en het verbaast me dat een “scheidingstrafo” nog zoveel kan toevoegen. Of af kan trekken, want eigenlijk is hetgeen de Balanced Isolator Source doet het verwijderen van storende elementen in de stroomvoorziening. Vooral het elimineren van gelijkspanning is op een lichtnet als het mijne, met het Westland om de hoek, een ware noodzaak. Al lijkt uw set de kalmte zelf, onderhuidse stress maakt muziek beluisteren op den duur vermoeiend. Een BIS voorkomt vermoeidheid en geeft bovendien meer informatie vrij dan u dacht binnen handbereik te hebben. Maar wel eerst thuis proberen. Ik vind de Balanced Isolator Source verslavend en ik hoop dat Ron hem vergeet op te halen. Ik ben al weer vergeten dat hij in de keten is opgenomen.

 

Prijs:
Balanced Isolator Source kost 995 euro compleet met een 1,5 meter Hi Power Cord aansluitsnoer voorzien van een 20A eurostekker. Meerprijs voor een KE Power Cord Plus aansluitkabel van 1,5 meter is 195 euro.

Distributeur:
Analogue Audio Products
Barteldsgaarde 7
3436 RK Nieuwegein
Telefoon +31 (0)30-6044342
Fax +31 (0)30-2383572
Email analogue@planet.nl
Web www.analogueaudio.com

Fabrikant:
Kemp Elektroniks
Web www.kempelektroniks.nl

 

Gebruikte Hardware: 

Analoog:

Garrard 301 motor unit op DIY console met Transrotor puck en Loricraft kurk mat Pro-ject 9” carbon fiber arm Benz-Micro Glider L2 low output MC element Van Medevoort PHM3 phono amp

Digitaal:

Teac VRDS-T1 CD-loopwerk met Tentlabs XO 3/5 en XO Supply modificatie Marantz SA8400 vM SA-CD speler met AudioMart modificatie Marantz DV6200 DVD speler Marantz CD63SE CD speler met Trichord Clock 2 modificatie Monarchy Audio DIP Upsampler sample rate converter Assemblage D2D-1 sample rate converter Apogee Mini-Dac d/a converter Musical Fidelity X-DAC V3 d/a converter met extra zware voeding

Radio:

Magnum Dynalab MD-90 op Casema kabelnet

Versterking:

Marsh Sound Design MSD P2000b voorversterker Marsh Sound Design MSD A200s eindversterker Van Medevoort MA240 geïntegreerde versterker NAD C352 geïntegreerde versterker Atoll PR5.1 voorversterker/processor Atoll AM100 (2 kanaal) eindversterker Atoll AV100 (3 kanaal) eindversterker Marantz SR4300 receiver

Luidsprekers:

Focal-JMlab Electra 927 Be front Focal-JMlab Cobalt “S” CC800 center Focal-JMlab Cobalt “S” SR800 surround Focal-JMlab Electra SW900 actieve subwoofer Impulse IMP front

Kabels en accessoires:

Interlinks analoog: Linn Analogue, Siltech Mxt New York, Crystal Cable Connect Reference XLR en Crystal Cable Connect cinch, Sharkwire subwoofer kabel Interlinks digital: Apogee Wide-Eye, Canare Digiflex II Gold Interlinks video: Profigold S-video, Oehlbach scart, Profigold scart LS-kabels: Supra 2 x 4 mm2 Classic, Crystal Cable Speak Reference Netsnoeren: Kemp, Läpp, Crystal Cable Power Reference Netspanning: Kemp Elektroniks Power Source netfilter en Balanced Isolator Source, ferriet clamps, separate audiogroep

Meubels:

Spectral Straight TV915 en TV913, Target VW1 wandbeugel, Ikea Oppli LS-stands: Alphason Aragon AG60-s

Overig:

Master Base Mbase/1, Acoustic Analysing TVA dempers, WBT en Sharkwire stekker materiaal