Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964
Ik herinner me nog als de dag van gisteren het moment dat in 1996 de eerste multi cd box van deze - in totaal uit zeven boxen bestaande - serie heruitgaven van het werk van Miles Davis uitkomt. Miles Davis & Gil Evans: The Complete Columbia Studio Recordings. Met daarin de onsterfelijke albums "Miles Ahead", "Porgy and Bess", "Sketches Of Spain" en het door velen kwalitatief van een minder hoog gehalte geachte "Quiet Nights".
Aan het begin van de zestiger jaren hebben zowel Cannonball Adderley als John Coltrane de band van Miles Davis verlaten. In 1962 gevolgd door de pianist Wynton Kelly en bassist Paul Chambers. Wanneer drummer Jimmy Cobb in 1963 eveneens vertrekt moet Miles een band samenstellen voor reeds afgesproken studio opnamen en een optreden in de Renaissance Club in Los Angeles. Het worden de door Chambers aanbevolen bassist Ron Carter, de uit de blues afkomstige tenor saxofonist George Coleman, drummer Frank Butler en pianist Victor Feldman. Op 16 april 1963 worden opnames gemaakt van de door Feldman voor zijn zoon geschreven song "Joshua", de ballad "I Fall In Love Too Easily", "Baby Won`t You Please Come Home", een oud Brits bigband nummer getiteld "So Near, So Far" en het - met name door Louis Armstrong bekend geworden - nummer "Basin Street Blues". De volgende dag nemen ze "Summer Nights" op en takes van het nummer dat in 1963 de titel op zal leveren voor de eerste LP die deel uitmaakt van deze box; het door Feldman en Davis geschreven "Seven Steps To Heaven". Wanneer Miles vervolgens met Carter en Coleman terugkeert naar New York is hij opnieuw op zoek naar een drummer en een pianist. Achter de piano neemt Herbie Hancock plaats terwijl de 17 jarige Tony Williams de plek van Frank Butler inneemt. Opnieuw worden opnames gemaakt van "Seven Steps To Heaven", "Joshua"en "So Near, So Far". De takes worden superieur bevonden aan de in Los Angeles gemaakte opnames en worden uiteindelijk voor de LP gebruikt. Met het uitkomen van deze "Seven Steps" box zijn eindelijk alle takes van de volledige sessies op schijf verschenen.
Wanneer Coleman na een conflict met Williams de groep verlaat wordt zijn plek, op voorspraak van Williams, ingenomen door Sam Rivers. De groep is in zijn nieuwe samenstelling voor het eerst te horen in Tokyo, vijf maanden na de Philharmonic Hall optredens. De aldaar gemaakte opname resulteert in een Japanse LP; "Miles in Tokyo" met daarop wederom alle bekende nummers die nu op disc 6 een plek vinden. Dan slaagt Davis er eindelijk in om de saxofonist binnen te halen die hij al vanaf het begin van de zestiger jaren in zijn groep wil hebben. De tot op dat moment bij Art Blakey and The Jazz Messengers spelende Wayne Shorter. Het nieuwe - wat later genoemd zal worden tweede "grote"- Miles Davis Kwintet is geboren; Miles Davis op trompet, Wayne Shorter op saxofoon, Herbie Hancock op piano, Ron Carter op bas en Tony Williams op drums. Het kwintet speelt vervolgens in september 1964 in de nieuwe samenstelling in Berlijn waar van het 57 minuten durende concert een Duitse LP gemaakt wordt; "Miles In Berlin". Het concert is hier te vinden op de laatste, zevende, CD van de set. Nieuw toegevoegd is het nummer "Stella By Starlight" dat in deze versie nog niet eerder uitgebracht is.
Met zijn zeven CD`s is dit de grootste box uit deze inmiddels met 8 Grammy`s onderscheiden Miles Davis serie. Op de discs in totaal 46 selecties. Daaronder 8 nog niet eerder uitgebrachte optredens waarvan 3 in niet ge-edite vorm. Al het materiaal is 24 bit geremastered. Mijn eigen exemplaar is een speciaal voor de pers uitgebrachte sampler bestaande uit twee "gewone" plastic dozen met daarin de 7 schijven. Ik kan dan ook niets zeggen over de ongetwijfeld fraaie "Deluxe slipcase ombox" waarin de koper deze 7 discs zal ontvangen. Wel weet ik dat daar een 92 pagina`s tellend boekwerk bij hoort met daarin vele niet eerder gepubliceerde foto`s. De eerste 25000 exemplaren daarvan zullen bovendien een luxe metaalgebonden rug hebben.
Wie deze zeven CD`s beluistert krijgt op boeiende wijze de verandering voorgeschoteld die optreedt in het geluid van Miles Davis en de hem begeleidende groep(en). Afgezet tegen de voorafgaande "Kind Of Blue" periode valt met name op hoe Miles hier met felheid het hogere register van zijn trompet exploreert en hoe verfrissend de ritmesectie omspringt met de voor Miles Davis fans zo vertrouwde nummers uit de vijftiger jaren. Maar ook de onderling verschillende benaderingen van de saxofonisten George Coleman, Sam Rivers en Wayne Shorter komen mooi tot uitdrukking. Dat alles in een mooi heldere geluidskwaliteit. Een must voor de ware "Prince of Darkness" fan.
Aanvullende informatie:
Format: CD: C7K.90840
Label: Columbia Jazz / Legacy Recordings
Maatschappij: Sony Music
Internet: www.miles-davis.com