Verliefd en verloren door NBS Cables
De afgelopen paar weken waren heel bijzonder voor mij. Ik ben naar New York geweest om een concert van The Weavers in The Carnergie Hall bij te wonen, ik ben naar de MTV studio’s geweest om bij The Corrs, Bryan Adams, Nirvana en Alanis Morisette aanwezig te zijn. Ik heb onder andere Elvis Presley, Jim Morrison, Diana Krall, Tori Amos en Cassandra Wilson thuis voor een privé-concert ontvangen. Ben bij de opnames van Duke Ellington en Oscar Peterson aanwezig geweest en heb per ongeluk ook nog een wereldreis met Ry Cooder door de binnenlanden van Afrika gemaakt.
Nu zult u vast denken dat ik een beetje gek geworden ben. Ik moet u daar gelijk in geven, dat klopt ook, ik ben ook een beetje gek geworden. En waarom? Ik had NBS kabels in huis. Bijzonder!? Dat zal ik hieronder gaande weg proberen uit te leggen.
De touwtjes in handen
De prijzen (in euro´s)
De prijzen van de Monitor-IV serie:
Interconnect RCA of XLR 1.2 m paar 1.350,-
extra 0.6 m 337,-
Digitaalkabel RCA of AES/EBU 1 m 800,-
extra 0.5 m 200,-
Luidsprekerkabel per 0.3 stereo
(min. 1.2 m) 200,-
Netkabel 1.8 m 800,-
2.7 m 1.200,-
De prijzen van de Monitor-III serie:
Interconnect RCA of XLR 1.2 m paar 2.500,-
extra 0.6 m 625,-
Digitaalkabel RCA of AES/EBU 1 m 1.250,-
extra 0.5 m 312,-
Luidsprekerkabel per 0.3 stereo 500,-
(min. 1.2 m)
Netkabel 1.8 m 1.250,-
2.7 m 1.875,-
Verliefd en verloren door NBS Cables
Ik ga proberen u uit te leggen waarom deze kabels relatief veel geld kosten, al blijft dat een indicatie en mijn beleving. Met die uitleg in het achterhoofd lijken de prijzen zelfs mee te vallen.
De naam van het merk Nothing But Signal staat tevens voor de filosofie van deze kabelfabrikant, namelijk het volledig leveren van de volle resolutie van een systeem. Of met andere woorden, de opname laten zoals die is. De kabels van NBS voegen niets aan het signaal toe en laten ook niets van het signaal weg. Deze woorden zijn afkomstig van de ontwerper en eigenaar Walter Fields. De man heeft een elektrotechnische achtergrond en gebruikt zijn kennis en ervaring op het gebied van audiokabels om te experimenteren met verschillende vlechtwerken, verschillende benaderingen voor afscherming en aarding van de kabels. Langzaam maar zeker is zo de huidige reeks kabels ontstaan.
Eén van de voornaamste redenen waarom deze kabels zo goed klinken (ofwel niets toevoegen), is dat er bijzonder veel aandacht aan de afscherming is besteed. Deze afscherming is bedoeld om Elektromagnetische Interferentie (EMI) en Radio Frequentie Interferentie (RFI) zoveel mogelijk buiten de kabel te houden. Door velen wordt geloofd en beweerd dat EMI problemen niet hoorbaar zijn, omdat deze frequenties buiten ons gehoorgebied zouden liggen. Dit bestrijdt NBS, want ondanks dat deze EMI niet als zodanig hoorbaar is, tast het wel de harmonische structuur van de audiofrequenties aan. En dus het signaal. Daar probeert Walter Fields in te grijpen. Voor NBS is door hem een speciale schakeling ontwikkeld onder de naam Passief Frequentie Inductie Netwerk. Dit netwerk is een vlechtwerk van zilver en zorgt voor de afscherming tegen EMI en RFI invloeden. Zelfs de RCA connectors van de Monitor serie zijn ontwikkeld om de EMI en RFI buiten te houden. De connectors zijn daarom voorzien van een speciale verchroomde huls die de vergulde berylliumkoperen geleiders moeten beschermen tegen Interferenties. Met andere woorden, uw kabels zijn niet langer antennes voor GSM, radio, televisie en andere straling.
Nu we het toch over materialen hebben die voor de NBS kabels gebruikt worden, elk materiaal is zo puur en zuiver mogelijk gemaakt. De kern van de kabels bestaat uit massief koperdraad, voor de afscherming en soldeerwerk zorgt zilver en dan wordt er nog rodhium (witgoud), goud en chroom gebruikt voor connectoren. Bovendien hebben we het ook over forse hoeveelheden van deze kostbare metalen. Voor de topkabel bijvoorbeeld wordt voor een enkele kabel van 1.2 meter lengte een vlechtwerk, voor de afscherming, van 14.4 meter gevlochten. Daarbij geldt voor interlinks dat een kortere kabel volgens een andere procedure is gevlochten dan een langere interlink. En de kabels zijn door mensenhanden gevlochten. Dat kan helaas niet anders, na vele testen heeft NBS zich erbij neergelegd dat door mensenhanden bewerkte kabels superieur zijn aan machinaal vlechtwerk. Een machine is niet in staat het patroon te volgen. Omdat NBS zo sterk in de kwaliteit van eigen vakmanschap gelooft heeft de eerste eigenaar van elke kabel recht op een levenslange garantie. Gaat er bijvoorbeeld onverhoopt een connector kapot, dan volgt reparatie zonder kosten. Alles bij elkaar opgeteld verklaart het bovenstaande deels waarom aan deze kabels een hoger prijskaartje hangt dan aan een gemiddelde kabel. Ook niet alledaags is dat de plus (+) en de min (-) van de luidsprekerkabel ieder een eigen kabel zijn. Je hebt dus twee losse kabels nodig voor één enkele luidspreker.
Verliefd en verloren door NBS Cables
De kabels aangesloten
Genieten van de muziek
De eerste cd, John Lee Hooker met de toepasselijke naam Don’t Look Back, verdween in de cd-lade gevolgd door het loopje naar m’n luisterplaats. Daar gesetteld koos ik voor het laatste nummer van de cd en beëindigde mijn handelingen met een drukje op de play-toets van de afstandbediening.
Na de opstelling met de duurste kabels van NBS wist ik nog niet wat ik van de goedkopere IV serie kon en mocht verwachten. Ik heb om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, in één keer de hele III serie vervangen door de IV serie. De IV serie is nog enigszins te betalen zonder direct een extra hypotheek op je huis te nemen, je aandelen te verkopen of andere maatregelen te nemen zoals droog brood eten. Hoewel als ik alleen zou wonen zou ik dat, om tot aanschaf van de III serie over te kunnen gaan, wel ernstig overwogen. Opnieuw alles losgegooid en aangesloten, om het vervolgens de set op een zacht volume op de achtergrond te laten spelen. Tot de tijd rijp en daar was om serieus te luisteren. De kabels waren al enige tijd bij de importeur in gebruik, al “ingespeeld” en ik hoefde daarom niet al te lang te wachten voor ik kon luisteren. Ook hier weer de gebruikelijke cd’s en wat ander materiaal waaronder Kari Bremnes, Loreena McKennith, The Doors samen met Ry Cooder, Sara K. (op het fantastisch opgenomen op het Chesky-label) , Holly Cole en Ricky Lee Jones.
De laatste dagen dat ik de Plinius voor- en eindversterkers tot mijn beschikking had, heb ik ze nog even gebalanceerd aangesloten. De prijs van een paar gebalanceerde interlinks is gelijk aan die van de ongebalanceerde versie. De gebalanceerde versie kenmerkte zich door nog een fractie meer rust en autoriteit in de muziek, waarbij de detaillering en plaatsing ook verder toenamen. Na het uit huis verdwijnen van de Plinius set, is mijn eigen Audio Research versterker weer van stal gehaald en op de vrijgekomen plek teruggezet. Daar de IV serie prijstechnisch voor de meesten onder ons het meest interessant is, ben ik daar de overgebleven periode verder mee blijven spelen. Mijn AR heeft geen los netsnoer. Zodat alleen een IV serie netsnoer aan mijn Monarchy Audio dac bleef hangen. Interlinks en speakerkabels zijn allemaal met NBS IV serie bekabeld. Mijn perfect werkende Audio Alchemy anti-jitterbox, tussen het Teac loopwerk en mijn dac heb ik tijdelijk weggelaten en daarvoor in de plaats de digitale IV serie van NBS er in gehangen. Na alles voor de zoveelste keer aangesloten en verschoven te hebben, ben ik er eens goed voor gaan zitten en heb ik mijn gebruikelijke cd’s de revue nogmaals laten passeren. Mijn AR in combinatie met de Avalons, de Avalons staan bekend om hun plaatsing, detaillering, ruimtelijkheid en de stemechtheid, worden naar een nog hoger niveau getild. De hele luisterruimte vult zich met muziek en ieder instrument, stem, gestamp of geklap heeft een eigen plaats in de luisterruimte. De muziek hoor je voor, achter, naast en zelfs ver boven de luidsprekers, maar nimmer direct uit de luidsprekers zelf.
Verliefd en verloren door NBS Cables
Onder het draaien van de cd “Antiphone Blues”, voor wie de cd niet kent het is een opname van een saxofoon en een kerkorgel bespeelt in een kerk in Zweden, moest ik terug denken aan de VAD Show 2001. Daar is een demonstratie gegeven van het 2+2+2 systeem. In het kort twee luidsprekers achter, twee voor en twee luidsprekers volgens een bepaalde berekening boven de voorspeakers. Dabringhaus`, de ontwerper van het systeem claimt dat er niet of minimaal in de hoogte weergegeven kan worden met de huidige systemen en daarom zijn twee luidsprekers richting plafond noodzakelijk. Na de demonstratie wist ik niet of ik (en onze partners, geachte muziekliefhebbers) nu zo blij met dat systeem moeten zijn, het klonk her en der behoorlijk onnatuurlijk. Terwijl ik bovenstaande opname op mijn set speelde schoot ik in de lach. Wat in de demonstratie met twee (voor in een woonkamer afzichtelijke en onplaatsbare) luidsprekers erbij werd weergegeven, kreeg ik thuis met slechts de normale stereo opstelling. Het orgel ging namelijk letterlijk de hoogte in. Een herinnering uit mijn kindertijd kwam boven. Ooit stond ik als kind voor een kerkorgel waarop op dat moment mijn oom speelde en ik keek vol bewondering naar boven keek omdat uit die “fluitjes” muziek kwam.
Conclusie
Is er dan geen enkel negatief punt hoor ik u in gedachten zeggen? Ik kan het in eerste instantie niet vinden, je wordt er gewoon zeer hebberig van. Ik wilde de kabels eigenlijk niet meer kwijt. Maar helaas, Hans van Put de importeur, kent geen medelijden en kwam ze even vrolijk weer halen als hij ze gebracht had. Sterke punten zijn dat de kabels alles in de opname laten horen zoals die gemaakt is. Je hoort eveneens feilloos de kwaliteiten (of fouten) van de aangesloten apparatuur. Het beste resultaat bereikte ik met een volledige NBS-bekabeling. Wordt hiervoor de serie IV gebruikt, dan valt de financiële schade nog wel mee. Je krijgt er zoveel moois voor terug. De kabels laten je niet alleen de muziek in z’n totaliteit horen maar gaan zelfs nog een stapje verder. Het begint al bij de aanzet van een stem of instrument is, die aanzet begint veel eerder dan met de standaardsnoeren. Idem bij het uitsterven, het instrument blijf je langduriger waarnemen en het blijft daarbij strak op z’n plaats staan. Wie piano speelt weet dat het moment dat de hamer de snaar raakt bepalend is voor een deel van de klank. Idem het tokkelen op een snaarinstrument. Alles bij elkaar geeft NBS bekabeling stemmen en de aanslagen van een instrumenten veel meer cachet. De plaatsing en de ruimte om een instrument maken de weergave van muziek daarna af.
Bekijk het upgrade pad eens vanuit een ander perspectief. Je wilt een apparaat vervangen door een beter en je wilt/kunt daar geen tienduizenden euro’s voor neertellen. Dan is om te beginnen het vervangen van een netsnoer door een NBS al een goed alternatief. Zo’n netsnoer is goedkoper dan een nieuw apparaat aanschaffen en het tilt je huidige apparaat naar een beduidend hoger niveau. Plus het feit dat als je later toch besluit een nieuw apparaat te kopen, dat weer aangesloten kan worden met de NBS. Pure winst. Ik ben verliefd en verloren.
Gebruikte apparatuur Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie Monarchy Audio M22B dac Audio Alchemy DDE 32+ jitter reductie/upsampling Audio Research CA-50 geïntegreerde buizen versterker Plinius 8100 geïntegreerde versterker Plinius CD-LAD voorversterker Plinius SA-50 eindversterker Avalon Avatar speakers Interlinks: Monster/MIT, NBS Monitor Series LS-kabels: MIT, NBS Monitor Series Accessoires: Standesign audio meubel Netsnoeren: NBS Monitor III en Monitor IV Series |