Master Four; What’s in a name?
Ieder jaar opnieuw breng ik een bezoek aan de VAD; de grootste, jaarlijks terugkerende, hifi show van Nederland. Ik ga al lang niet meer voor het geluid. Het gaat me veeleer om het overzicht van (nieuw) aangeboden producten en, met name tijdens de meest recente VAD, om het ontmoeten van mensen die op enigerlei wijze verbonden zijn met de mij fascinerende audiowereld. Toch word ik, net als andere jaren, ook dit jaar een aantal malen aangenaam verrast door de geluidskwaliteit van sommige spelende sets.
Master luidsprekersystemen
Rick Paap, de uit Vianen afkomstige man achter importbedrijf Dynamic Solutions en ontwerper van de Master luidsprekers, draait al jaren mee in het Nederlandse luidsprekerbouwers wereldje. Hij heeft zijn sporen verdiend bij onder andere Studio De Schop, Driade en Duson. Uit onvrede met het bestaande luidsprekeraanbod op de markt heeft hij twee jaar lang onderzoek gedaan naar materiaalkeuze (tweeters, woofers, filtercomponenten, houtsoorten MDF, HDF) en type behuizing (basreflex, gesloten systeem of transmissionlijn) alvorens hij kon beginnen aan de bouw van zijn eerste luidsprekersysteem luisterend naar de pretentieuze naam “Master”.
Met zijn luidsprekersystemen streeft Rick een geluid na dat de positieve eigenschappen van electrostatische weergevers en dynamische luidsprekers in zich moet verenigen. Kortom;
snelheid, detaillering en transparantie in combinatie met kracht, plaatsing, laag en dynamiek.
Speciale aandacht wordt besteed aan de selectie van de units. Rick begint met een keus te maken voor een specifieke woofer. Met de specificaties van die woofer in het achterhoofd wordt een tweeter geselecteerd dan wel custom vervaardigd die, wanneer hij in combinatie met de desbetreffende woofer gebruikt wordt, bij gelijke belasting aan dezelfde specificaties beantwoordt. Eenzelfde zorgvuldigheid wordt betracht bij het combineren van verschillende diktes en soorten MDF en HDF en bij het samenstellen van het filter met hoogwaardige componenten.
Verder wordt er gebruik gemaakt van ontwerp- en meetapparatuur. Iedere luidspreker wordt afzonderlijk doorgemeten en op Spectral elektronica uitgeprobeerd waarna eventueel het voor het desbetreffende type standaard filter voor die specifieke speaker nog aangepast wordt om de exacte specificaties te bereiken. Referenties zijn de in huize Paap aanwezige gitaar en piano. À propos, zorgvuldigheid; wanneer in een later stadium onverhoopt een tweeter vervangen dient te worden neemt Dynamic Solutions beide luidsprekers terug en worden tweeters van beide luidsprekers opnieuw op elkaar afgestemd en indien nodig beiden vervangen. Juist dit oog voor detail waarborgt de hoge gehanteerde kwaliteitsstandaard.
Master Four; What’s in a name?
Master Four
In het ontwerp wordt, zoals bij alle typen Master luidsprekers, gebruik gemaakt van Scan Speak units. De tweeter is een 28 mm metal dome en de woofer een 149 mm paper woofer. Nominale impedantie is een versterkervriendelijke 8 Ohm en de gevoeligheid is 88 dB/m/W. Op de achterzijde bevinden zich onderaan de aansluitpunten voor de luidsprekerkabels. Doordat deze vrij ver uit elkaar liggen had ik enige moeite met het aansluiten van mijn StraightWire kabels. Omdat Rick, zoals hij zelf zegt, “niet gelooft in bi-wiring”, kan de 15 kilo wegende speaker alleen single wired aangesloten worden. Het frequentiebereik loopt van 40 tot 20.000 Hz +/- 3 dB.
Master Wire Tweak
Testopstelling
Master Four; What’s in a name?
Luisterimpressie
De eerste dagen speelt de combinatie op achtergrondgeluidniveau. Dan al valt op hoe neutraal het geheel klinkt en hoe goed het totaalbeeld, zelfs bij dit lage volume, in stand blijft. Dat maakt dat de verwachtingen hoog gespannen zijn wanneer ik daarna een aanvang maak met kritisch luisteren.
Eveneens opgenomen in Montreux, maar dan in 1980, is de CD “ Summertime “ van Mongo Santamaria waarop deze conga en bongo specialist samenspeelt met, de trompettist met de kikkerwangetjes, Dizzy Gillespie en, de sympathieke Belg met het onafscheidelijke smoelvleugeltje, Toots Thielemans. Nu eens geen perfecte opname maar wel een zeer sfeervolle registratie van drie jazz grootheden die duidelijk plezier hebben tijdens dit muzikale samenzijn. Dit sfeerbeeld brengen de Master Four luidsprekers uitmuntend over.
“ Nouveau Riche “, prachtige big band opnames gemaakt werden. De grote ruimte wordt door de kleine Master Four vloerstaanders prachtig afgebakend en de verschillende mannenstemmen zijn goed van elkaar te onderscheiden. In “ Veinte Anos ” heeft de bas kracht en definitie.
Over bas gesproken; de “ killer cd ” op dat gebied is natuurlijk Holly Cole’s “ Temptation ” met het nummer “ Train Song ”. Ook door dit nummer is de Master Four niet klein te krijgen. Het laag is ongekleurd en strak. Een wat nieuwere, op dit punt eveneens gevreesde, CD is die van Mark Knopfler. Nummer 9 “ Wanderlust “ heeft een gruwelijk laag dat via deze zuiltjes gecontroleerd naar buiten gestuwd wordt. De woofer lijkt zelfs beneden de gespecificeerde 40 Hz af te dalen. Ongelooflijk wat deze kleine woofertjes presteren. Klasse!
Instrumenten hebben hun natuurlijke klankkleur. Al komt er wel een buizengloed over wanneer Doug Sax van The Mastering Lab zich met de remastering bemoeit zoals op Benny Carter’s “ Jazz Giant ”. Met name het samenspel van het koper klinkt heerlijk muzikaal in het gedurende de tweede helft van de vijftiger jaren opgenomen “ Old Fashioned Love “en maakt dat ik, ook tijdens het kritisch luisteren, niet stil kan blijven zitten.
Bij Eva Cassidy lijk ik de resonerende stembanden bijna aan te kunnen raken. Het beeld van stem en gitaar is groot en het nummer “ Kathy’s song “ laat alle nuances van deze heerlijke stem horen. Een al even heerlijke vrouwenstem is die van de jonge Amerikaanse zangeres Jane Monheit. Ze laat zich omringen door grootheden als de bassist Christian mcBride en de saxofonist Michael Brecker in de jazz standard “ I’ll be seeing you “ en via de Master Four klinkt deze afgekloven song alsof hij gisteren speciaal voor miss Monheit geschreven is. Aan het begin van het nummer staat de stem solitair in de ruimte en zijn alle nuances goed waar te nemen. Dan wordt de piano en vervolgens de saxofoon toegevoegd. Opnieuw valt op hoe elk zijn eigen plek krijgt in het homogene klankbeeld.
Deze luisterindrukken zijn opgetekend in de periode waarin de Densen Beat B100 in combinatie met de Densen DP 01 mm phonoprint het hart van de configuratie vormen. Op het moment dat de Densen Beat B100 vervangen wordt door de Symphonic Line RG14 lijkt het of er een gordijn weggeschoven wordt; het is of ik in de zaal een paar rijen naar voren schuif, de grip op de luidsprekers toegenomen is en of het podium met name in de breedte maar ook in de diepte uitgebreid is. Ook de phonoprint van deze Duitse versterker betekent een stap voorwaarts in vergelijking met de Densen DP 01.
Op een aantal momenten gedurende de kritische luisterperiode heb ik de Master Wire Tweak in mijn systeem uitgeprobeerd. Steeds opnieuw bleek dat het geluid een weliswaar zeer subtiele maar nochtans wel degelijk merkbare verbetering onderging die nog het best omschreven kan worden met de term polijsten. Met de Master Wire Tweak als fundament krijgt het geluid een licht gepolijste kwaliteit die een zekere mate van analoog aandoende rust aan het beeld toevoegt.
Conclusie
De Master Four luidsprekers zijn, terwijl zij een onderdeel vormden van mijn systeem, in staat geweest om een zeer fraai in laagjes opgebouwd natuurgetrouw klinkend beeld neer te zetten waarin ook de fijne nuances hoorbaar waren. In de klasse tot 5000 gulden ken ik geen andere luidspreker die zich met meer recht een meester kan noemen in het neerzetten van een neutrale signatuur. Met het tijdelijk inzetten van een andere versterker werd al duidelijk dat de Master Four in deze configuratie niet op de top van zijn kunnen presteerde. In een tweede test zal dan ook met behulp van elektronica van o.a.Marsh Sound Design en GamuT bekeken worden of deze slanke tweeweg luidsprekers nog verder boven hun prijsklasse uit kunnen stijgen. De Master Wire Tweaks, die in de desbetreffende test gebruikt zullen worden om Nirvana kabels van de vloer te houden, hebben een effect op mijn Straight Wire kabels waar ik niet meer zonder kan en zij gaan dan ook in geen geval terug naar Vianen.
Gebruikte apparatuur Belt drive CD transport CEC TL 5100 Gebruikte cd’s Miles Davis & Quincy Jones. Live at Montreux. 1991. Warner Bros. 9362-45221-2. Gebruikte LP’s Tschaikowsky. Klavierconcert nr. 1 in B-moll opus 23. 1966. Deutsche Grammophon Gesellschaft. 138822 SLPM. |