Hi-Visit Audiofile


Redactie HiFi.nl | 09 december 2011 | Fotografie Jiri Büller

Audiofile, gevestigd in het idyllische Brabantse dorpje ‘s Gravenmoer, wordt gedreven door Michel Keyner (43), een gepassioneerde ondernemer. De zaak is gespecialiseerd in monitorspeakers, geïntegreerde versterkers en streaming audio. De klanten die Keyner over de vloer krijgt - uit heel Nederland, België en Duitsland - krijgen alle tijd en aandacht. “Muziek is emotie, maar het kopen van apparatuur ook.”

’s Gravenmoer, tussen Tilburg en Breda, is een van de mooiste dorpjes van Brabant. Midden in de karakteristieke, lommerrijke Hoofdstraat, in een meer dan honderd jaar oud pand, is Audiofile gevestigd. Een prachtige locatie voor een hifi-zaak met een uniek assortiment en een eigenzinnige filosofie.

Door de grote, warme luisterruimte klinkt Jefferson Airplanes White Rabbit in de versie van jazzgitarist George Benson. Het liefst zou Michel Keyner, eigenaar van Audiofile, de hele dag vinyl draaien, - ‘want dat klinkt gewoon beter’ - maar het is soms ook wat omslachtig. Streaming is voor Keyner op dit moment een zeer goed alternatief als het gaat om gebruikersgemak. Dus wordt ook de muziek van Benson gestreamd, maar afgespeeld op een high endset met componenten van Octave, Master (speakers) en de nieuwe AMR USB D/A-converter.

Profmuzikant
De onuitputtelijke liefde voor muziek, dat is waar het allemaal om draait bij Keyner. “Ik kan intens genieten van mooie muziek, bij voorkeur gestuurd door een intense set.” En dan het liefst muziek van bijvoorbeeld gitarist Al Di Meola of bassist Victor Wooten, zijn muzikale held.

Keyner - geboren in Limburg - komt zelf uit de muziek. Op zijn zesde kreeg hij een gitaar van zijn vader, die beroepsgitarist was. Op zijn twaalfde stond hij voor het eerst op de planken en een paar jaar later ruilde hij de gitaar onder invloed van Mark ‘Level 42’ King in voor een basgitaar. Vanaf zijn 26e speelde hij tien jaar lang als semiprof in verschillende (top 100-)coverbands. Een paar keer per week stond hij op de planken, tot de ‘vrij heftige combinatie nachtleven en werk’ hem op ging breken. “Het was fantastisch om in een band te spelen. Wat me vooral dreef was om met een goed georganiseerde groep muzikanten een zo strak mogelijke performance neer te zetten. Elke noot moet kloppen, ver achter de komma.” 

Compacte Systemen

Compacte systemen: monitorspeakers
Met evenveel toewijding, perfectie en gedrevenheid leidt Keyner nu Audiofile, De zaak kwam in 2005 voort uit zijn passie voor muziek, een gezonde dosis ondernemerschap en het hifi-virus, dat hij opliep tijdens zijn muzikantencarrière.

De specialiteit van het Brabantse bedrijf zijn monitorspeakers. Ze staan opgesteld in een andere luisterruimte van het bedrijf, die stijlvol en warm is aangekleed met ingelijste affiches van artiesten (Wende, Norah Jones), een dienblad met de betere whisky en een comfortabele zitbank. De merken van de speakers die Audiofile voert zijn Adam Audio, Audio Note, Chario, Diapason, Dynaudio, Epos, Harbeth, Marten, Master, Reference 3a, Spendor, Sonus Faber en Xavian. De prijzen variëren van achthonderd tot tienduizend euro per paar.

Keyner: “Als je op zoek bent naar een monitorspeaker, dan hoef je eigenlijk niet verder te kijken: hier staat alles wat een beetje kwaliteit heeft. We zijn qua assortiment de grootste van de Benelux.”

Keyner zweert bij monitorspeakers: “Ze klinken prettiger, homogener. Het laag is meestal strakker en ze kunnen daarom in bijna elke ruimte tot maximale prestatie komen.” Al beseft hij ook dat ze vaak minder diep kunnen gaan dan grote speakers. Voor klanten die meer power willen, heeft hij subwoofers van Velodyne staan, met een ‘brute’ ingebouwde versterker van 2400 watt. “Als je deze koppelt aan de monitorspeakers combineer je de sterke punten van een monitorspeaker aan de flexibiliteit van een goede subwoofer.”

Compacte systemen: geïntegreerde versterkers
De tweede peiler waar Audiofile op leunt in compacte audiosystemen is het unieke aanbod aan geïntegreerde versterkers. En of we ‘compact’ hier trouwens vooral niet willen verwarren met ‘low budget’, lacht Keyner. “Compact betekent klein, maar in de hoogst mogelijke prijsklasse.”

Een voorbeeld hiervan is de set zoals die staat opgesteld in de tweede luisterruimte van Audiofile: een Devialet D-premier-versterker, (12.900 Euro), een AMR 77-cd-speler, een platenspeler van Acoustic Signature (de Analog One MKIII) en de nieuwste speakers van Crystal Cable (13 duizend euro per paar, zonder kabels).

Volgens Keyner staan in zijn studio de allerbeste versterkers die er op dit moment te verkrijgen zijn, wat vertaald wordt in de merken die hij voert: Audio Note, Brinkmann, Densen, Devialet, Lavardin, Octave en VTL.

Compacte systemen: streaming
Streaming, de derde peiler van Audiofile, is voor Keyner het summum van gebruikersgemak. Zelf maakt hij veel gebruik van Spotify. “Veel mensen denken dat je met Spotify geen kwaliteit krijgt”, weet hij. “Het is bij lange na niet het hoogst haalbare natuurlijke, maar met 320 kilobytes per seconde klinkt het toch heel behoorlijk en vooral ritmisch.” Spotify is een prachtig medium voor de echte muziekliefhebber, vindt Keyner, want er is nog zoveel muziek te ontdekken.

Enkele pronkstukken binnen het streaming-aanbod van Audiofile zijn de Cambridge DacMagic Plus (USB tot 192Khz, D/A-converter, gebalanceerde uitgangen met volume regeling) à 549 euro en de AMR DP777 buizen USB D/A-converter, volgens Keyner de beste USB-DAC op dit moment, en de Antilope Zodiac. Net als in zijn aanbod in monitorluidsprekers en geïntegreerde versterkers streeft Keyner er naar om ook in het streaming-assortiment de grootste aanbieder te worden.

Hiernaast verkoopt het bedrijf onder meer de prachtige retro-radio’s van Roberts Radio (onder andere de Revival-serie), met en zonder internet, kabels van Audioquest en Siltech, hoofdtelefoonversterkers van Lehmann en koptelefoons van Grado.

Bedrijfsfilosofie

Audiofile is open op afspraak. Dat heeft nadelen, erkent Michel Keyner; ‘de psychologische drempel is wat hoger’. Maar de voordelen wegen zwaarder. “Mijn klanten komen uit Nederland, België en Duitsland. Ik wil graag dat hun reis beloond wordt, neem dus graag tijd voor ze en wil niet gestoord worden.”

Soms blijft een klant wel een uur of vier ‘hangen’. Geen enkel probleem, zegt Keyner. “Ik begin altijd met een oriënterend gesprek. Wat drijft de klant, wat wil hij of zij, waar zit de ‘pijn’? Of is het ‘virtuele pijn’? Wat wil hij voor een geluid; ruimtelijk of bijvoorbeeld energie in het geluidsbeeld?”

Muziek is emotie, zegt Keyner, maar het kopen van apparatuur evenaart hetzelfde emotionele niveau. “Ik teken het gesprek letterlijk uit op een bord, laat de klant dan vervolgens alleen tot rust komen, en probeer daarna te reflecteren. Ik probeer de klant mee te helpen in te kopen, dat is mijn bedrijfsfilosofie. Zoveel mogelijk spullen verkopen zit niet in mijn paradigma. Ik probeer me zoveel te verplaatsen in een klant, ik bepaal niet wat hij wil. Wil een klant een speaker alleen omdat hij er megacool uitziet, prima! Het gaat er niet om wat ik vind, maar dat de klant uiteindelijk iets koopt waar hij naar op zoek is.” 

Tot tranen toe geroerd
Het is dus zeker niet alleen maar business wat Audiofile drijft. Je raakt zelfs het gebied van zingeving, zegt Keyner. “Laatst installeerden we een compacte set bij een wat oudere man. Die man was daar enorm blij mee. Zo blij zelfs, dat hij in tranen uitbarstte. Kijk, daar doe je eigenlijk allemaal voor.”

Audiofile
Hoofdstraat 30
’s Gravenmoer
www.audiofile.nl