Hifihome: een huiskamer voor hifi-liefhebbers


Bart Nijman | 16 november 2011

Hifihome in Sint-Kruis (Brugge) houdt zaterdag en zondag aanstaande open huis. Je vindt er demonstraties van allerlei merken uit hun assortiment, waaronder de B&W 800 serie, Home Cinema en projectie van Philips en Sony, en AV-oplossingen van RedEye. 

Nog niet zo heel lang geleden is Hifihome grondig verbouwd, en werden de Vlaamse hifipioniers Bernard en Johan Viane in hun vernieuwde speciaalzaak in Sint-Kruis, geroemd door John Bowers himself, door HiFi.nl bezocht. Om het Opendeur weekend 19 en 20 november wat achtergrond en toelichting te kunnen geven, hebben we die Hi-Visit in Brugge weer eens naar voren gehaald. Tijdens de Opendeur dagen vind je er onder meer de IN 400 en CD 400 van Atoll, aangesloten op de 802, 803, 804 en 805 Diamond van Bowers & Wilkins, waar ze ook de PM1 van hebben staan, en wordt er gedemonstreerd met de GX200 van Monitor Audio. 

Hi-Visit Hifihome
Een aantal bouwvakkers loopt op het dak van audio- en videospecialist Hifihome in het West-Vlaamse Sint-Kruis, een voorstadje van Brugge. Bij binnenkomst in de zaak waait een geur van verse verf je tegemoet. Alles oogt fris en nieuw. Hifihome is een grondige verbouwing aan het afronden.

De mannen op het dak verzorgen de isolatie en op de tweede verdieping van de winkel is men nog bezig met het leggen van vloerbedekking en het inrichten van demoruimtes. Vader Bernhard en zoon Johan Viane wachten ondergetekende op met koffie en mooie verhalen over de geschiedenis van het familiebedrijf. Hifihome bestaat namelijk al sinds 1967 en kent talloze hoogtepunten als pionier in beeld en geluid.

De zaak
Radio- en filmtechnicus Bernhard Viane maakt in 1967 van zijn hobby, (klassieke) muziek, zijn beroep, door in Sint-Kruis een zaak te stichten die een thuis biedt aan hifi-liefhebbers. De winkel wordt snel te klein. In 1972 verhuist Viane naar het hartje van Brugge, waar Hifihome uitgroeit tot een audiovideocentrum met een gespecialiseerde tv- en videoafdeling. Vanaf die locatie krijgt hij de kans om zijn pioniersgeest volledig de ruimte te geven. Want Bernhard Viane kan met trots ‘als eerste van België’ achter veel van zijn projecten zetten. Niet alleen was hij in 1967 de eerste die een hifiwinkel begon in Brugge, in 1968 is hij ook de eerste in België die het Britse luidsprekermerk Bowers & Wilkins gaat voeren, dankzij goede banden met importeur Luc van der Heyden. In 1975 komt John Bowers zelf een keer op bezoek, die Hifihome roemt om de manier waarop de zaak zijn producten aanbiedt en vergelijkt met andere merken.

De Opendeurdagen komend weekend

Baanbrekend werk

Maar er zijn nog meer ‘eersten’ te vermelden. Zo was Viane de eerste met een productiehuis voor muzikanten dat gebruikmaakte van Studer multi spoor-apparatuur met Dolby A, en later van digitale PCM-opnames. De studio Hifi-Home Produkties (zoals de spelling van de naam van de zaak destijds luidde) nam platen op van onder meer Willem Vermandere en Urbanus. Er werd ook een hifi-discoluidspreker ontworpen, die dienst deed tijdens optredens en roadshows.

Ook op videogebied verricht Viane baanbrekend werk. Als eerste in de regio verhuurt hij videocamera’s en maakt hij videoproducties voor bedrijven, later opgevolgd door een informatief videomagazine onder de naam Westvlaamse Video Televisie (WVT), opgenomen op cassettes die worden vertoond in vakantiecentra, wachtzalen en bij verscheidene toerismediensten. Bernhard Viane gaat in 1983 zelfs lokale televisie maken vanuit zijn eigen studio. Het lijstje wapenfeiten houdt hier nog altijd niet op. Zo was de West-Vlaming in 1983 één van de eersten die de cd omarmde en in zijn winkel een groot aanbod aan muziek op cd verzorgde. Ook werden in zijn zaak de eerste demo’s met Dolby surround gehouden. Toen nog op VHS, in 1995 opgevolgd door Dolby digital. In 1997 produceerde Viane de dvd waarmee Bowers & Wilkins hun Nautilus-serie wereldkundig maakten en in 1999, tenslotte, was hij de eerste die Sony Super Audio-cd’s in de Belgische markt zette.

Verhuizen en verbouwen

Hifihome groeide door al die pioniersactiviteiten wederom uit zijn vel. Eind jaren ‘80 werd uitgekeken naar nieuwe winkelruimte en zo kwam het dat Bernhard Viane in 1990 na achttien jaar weer terecht kwam in Sint-Kruis, dit keer aan de Maalse Steenweg 149. Drie verdiepingen en meer parkeerruimte gaven de zaak een nieuwe impuls. Zoon Johan is dan inmiddels ook al actief in het bedrijf. In 2003 neemt hij samen met zijn partner Tanja Fourie de winkel van zijn vader over, waarna er een evolutie op gang komt die ruimte biedt aan een wat meer commerciële aanpak van de winkelinrichting. Zonder de filosofie waarop Hifihome gebouwd is in de steek te laten overigens, want topkwaliteit in beeld en geluid komt nog altijd boven uiterlijk vertoon en design en zowel vader als zoon Viane zullen altijd proberen om hun klanten - binnen hun budget - met het beste materiaal naar huis te sturen.

De verbouwing van de zaak laat die ontwikkeling duidelijk zien: vooraan in de heldere en mooi ingerichte zaak trekt een 21 meter lange lcd-wand met schermen van Philips, Sony, Sharp en Hantarex de aandacht, is er een vitrine met videocamera’s en audiomengpanelen en een stelling met compacte designsets, terwijl er halverwege nog een aparte ruimte is ingericht waar demonstratiemodellen uit de Bowers & Wilkins-lijn gepresenteerd worden. Daarnaast verhandelt Hifihome talloze andere merken als Denon, Tivoli, Monitor Audio, Marantz en Sonos.

Die laatste biedt momenteel een productlijn met B&W aan waarmee je alle audio- en videoapparatuur in huis centraal kunt bedienen, weer iets waar Hifihome in België (én Nederland) de eerste mee is. “Op de begane grond koop je met je ogen en op de bovenverdieping en in de kelder, waar demoruimtes voor beeld en geluid zijn ingericht met onze topproducten, koop je met je oren”, zo verwoordt Bernhard Viane het. Waarmee we aanbeland zijn bij de mensen achter Hifihome: de heren Viane zelf, die professioneel maar met een duidelijke liefde voor hun vak vertellen waar Hifihome voor staat.

De zaakvoerders

De totaalverbouwing van de winkel, geeft vader Viane toe, is integraal een concept van de huidige generatie, dus van zoon Johan, zijn partner Tanja, hun team van medewerkers en binnenarchitect Jurgen Minnebo. Het maakt hem trots: “You never get a second chance to make a first impression. Als je nu voor het eerst in Hifihome binnenkomt, zie je direct wat het in huis heeft. Het is meteen duidelijk waar we voor staan, namelijk hoogwaardige producten die professioneel gepresenteerd worden.” Johan vult aan: “De lcd-wand vormt bijvoorbeeld een aantrekkelijk beeld bij het binnenlopen van de winkel.”

Wat Bernhard weer noopt tot uitleg: “Mijn vriend Marc Lefief runde een zaak in Assebroek. Omdat hij echter geen opvolging had en zelf gestopt is met zijn winkel, hebben wij zijn televisielijn van Philips overgenomen, het eerste wat je ziet als je de winkel binnenkomt. Zijn technicus Eric werkt nu voor ons. Die man heeft werkelijk óveral verstand van qua techniek.” Ook het Home in Shop-concept van Bowers & Wilkins trekt meteen de aandacht. Op dit fraaie meubel staat een volledig geïntegreerde designoplossing met versterkers, beeld en luidsprekers te pronken. Vanuit de etalage is Home in Shop een ware blikvanger.

Wetten van de fysica

Gaandeweg het gesprek wordt duidelijk dat vader Bernhard nog net een tikkeltje puristischer is in zijn benadering van geluidskwaliteit dan zijn zoon. “De afgelopen jaren, mede door de opkomst van digitale muziek en het lifestyle-aspect van hifi, is er meer nadruk komen liggen op design. Daar hebben wij aan meegedaan”, legt hij uit. Om vervolgens trots te vertellen dat Hifihome ondanks die concessie nog steeds de nummer één B&W-dealer in Vlaanderen is. “Bower & Wilkins heeft nooit zo erg meegedaan aan de designtrend, maar is zich altijd blijven richten op kwaliteit. Daar zijn wij trouw aan gebleven.” Dus verkoopt Hifihome wel iPoddocks, maar niet zomaar van elk merk: de hippe Geneva-kubussen van Audiac staan in de zaak voor ‘het mooi’, maar wie het meeste uit zijn iPod wil halen kan ook terecht voor B&W Zeppelins.

“Voor die Geneva’s hadden we eerst geen ruimte in de winkel, ze pasten niet in ons assortiment”, legt Johan uit. “Ik vind ze goed klinken. Ze roepen een soort stereogevoel op uit één box.” Hier moet vader Bernhard toch even op reageren: “Tja, in mijn ogen kan dat eigenlijk niet. Je kunt de wetten van de fysica niet negeren. Maar digitale compressie heeft de drempel verlaagd. Nu heb je eindelijk 100 kHz Super Audio, loopt iedereen ineens met iPods.” Het wil er bij Viane senior niet helemaal in, die concessies aan geluidskwaliteit. “Je gaat Beethoven toch ook niet uitvoeren zonder pauken en violen? Geen dirigent die daar aan begint. Je kunt bepaalde dingen niet zomaar weghalen. Mensen hebben eeuwen gewerkt aan de verfijning van instrumenten om de perfecte klank te krijgen en dan begint men vervolgens alles te comprimeren. Je oren zijn toch niet ineens digitaal geworden?”

Nieuw jasje, zelfde filosofie

Johan knikt instemmend, maar voegt toe dat het toch belangrijk is om iedereen iets aan te kunnen bieden. “We proberen een middle of the road te houden, we passen onze service aan op het budget en de wensen van de klant. Dan nog komt het vaak genoeg voor dat mensen binnenkomen voor compact design, maar we ze toch weten te enthousiasmeren voor bijvoorbeeld een mooie set B&W-luidsprekers.” Met pretoogjes voegt Bernhard daaraan toe: “Je kunt snel inschatten waar je staat als verkoper. Je moet namelijk de vrouwen zien te overtuigen. Als die grote luidsprekers niet zien zitten of simpelweg niets met hifi hebben, dan kun je het vergeten.” Overigens brengt dat nog een pioniersrol van Hifihome te berde: de Vianes waren bij de eersten die meubels op maat lieten maken waar hificomponenten in ‘verstopt’ konden worden, iets wat tegenwoordig bijna onlosmakelijk verbonden is aan de inrichting van een (huis)kamer met hifi-apparatuur.

Na een rondleiding en een Super Audio-demonstratie in de kelder van Hifihome is het duidelijk: Johan heeft weliswaar het familiebedrijf van de Vianes een meer toegankelijk, commercieel tintje gegeven, de filosofie van Hifihome staat al 42 jaar fier overeind. De zaak is een huiskamer voor audiofielen, voor liefhebbers, voor kenners die al 42 jaar de weg naar ‘hun’ Hifihome weten te vinden, of ze nou met vader of met zoon Viane van doen hebben. Kwaliteit, beleving en professionaliteit staan namelijk bij de hele familie voorop.

Hifihome BVBA
Maalsesteenweg 149
8310 Sint-Kruis Brugge
België
Tel. +32 (0)50 371344
Fax. +32 (0)50 371388
Website