(Gesponsord artikel)

Reco Screens Projectieschermen


Max Delissen | 21 juni 2010

In de aanloop naar een WK Voetbal is er altijd een flinke toename van het aantal verkochte televisies. Een beter moment om je op het gebied van beeld weer eens in het nieuw te steken is er niet. Dit jaar is er ook extra veel aandacht voor projectoren. Die zijn sinds het vorige wereldkampioenschap namelijk zo veel beter en goedkoper geworden dat ze zo`n beetje binnen ieders bereik zijn komen te liggen. Behalve misschien voor de gezelligheid hoef je niet meer naar de kroeg om een wedstrijd op groot scherm te kunnen bekijken.

Leveranciers van projectieschermen kunnen zich dus ook verheugen in een toenemende belangstelling voor hun producten, iets dat volgens de in Alkmaar gevestigde importeur Reco Screens goed merkbaar is. Sales manager Remco de Boer heeft het erg druk. “We zien om de twee jaar een toename als er een WK of EK gespeeld wordt, maar dit jaar is het echt geweldig. Dat is trouwens wel te verklaren. Je ziet een sterke prijsdaling op de projectormarkt, maar veel consumenten haken nog af als ze de prijs van een scherm van een van de gevestigde grote merken zien. Die zijn de afgelopen jaren juist nauwelijks in prijs gedaald. Je gaat nu eenmaal niet meer voor je scherm betalen dan voor je projector.”



Dat levert een enorm gat in de markt op. Remco vervolgt: “Wij leveren schermen met een verkoopprijs vanaf tweehonderd euro. Voor dat geld koop je bij ons een elektrisch bedienbaar scherm, inclusief een afstandsbediening. Dat trekt mensen echt over de streep. Met de nodige zelfspot zou ik zelfs durven beweren dat de verkoop van projectoren gestimuleerd wordt door de lage prijs van onze schermen.”

Reco Screens levert een breed assortiment projectieschermen die in elk geval één ding gemeen hebben; een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Tot voor kort richtte het bedrijf zich nog volledig op de zakelijke markt, met vooral webshops als klant. Met succes overigens, want met hun zogenaamde `price fighting` projectieschermen mogen ze zich inmiddels zelfs marktleider noemen.



Wie bij de term `price fighting` aan mindere kwaliteit denkt heeft het mis. De schermen van Reco Screens zijn het product van twintig jaar technische ontwikkeling en ervaring, en doen niet onder voor schermen van andere merken die soms een veelvoud kosten. Het geheim om dat te kunnen bereiken zit hem in meerdere dingen.

Meer voordelen dan alleen lage prijzen

(advertorial)

Remco legt uit: “We kopen onze schermen in China, daar doen we niet geheimzinnig over. En daarbij gaat het om grote aantallen. We kopen bij verschillende producenten, die allemaal hun specialisatie hebben. Ieder scherm wordt voor het de fabriek verlaat streng gecontroleerd. Op de lange termijn blijkt ons uitvalpercentage even laag of zelfs lager te zijn dan bij andere merken. Een andere reden waarom onze schermen zo gunstig geprijsd zijn is onze eigen distributie. Een aparte distributeur wil natuurlijk ook zijn marge pakken, en die stap slaan we dus over. Vanwege de grote maat van de schermen is verzenden met de bekende transporteurs bovendien duur. Door dat zelf te doen besparen we flink en kunnen we de prijs laag houden.”

“Dat levert trouwens ook korte levertijden op,” vervolgt hij, “maar we hebben nog meer gunstige voorwaarden voor de dealers. Ze hoeven bijvoorbeeld geen ijzeren voorraad aan te houden, en we bedingen geen jaarlijkse target. Dat soort transparante en eerlijke handel levert veel tevreden klanten op.”



Van elk van de ruim 60 leverbare modellen zijn meerdere standaardmaten ruim op voorraad in het eigen distributiecentrum in Lelystad, zodat bestellingen snel geleverd kunnen worden. Als extra service aan zowel de dealer als de klant biedt Reco Screens zelfs de mogelijkheid van `dropshipment` aan. Hierbij worden bestellingen rechtstreeks aan de eindgebruiker geleverd. Reco Screens neemt onder vermelding van de bedrijfsnaam van de verkoper contact op met de klant, waarna de levering meestal binnen 1 of 2 werkdagen gerealiseerd kan worden.

De dealer hoeft dus geen dure en veel magazijnruimte kostende voorraad aan te houden, en de koper heeft zijn scherm buitengewoon snel in huis. Sinds kort wordt trouwens ook gekeken naar dealers met een fysieke winkel om de keuzemogelijkheid van de consument nog groter te maken. Niet iedereen heeft de gelegenheid om de showroom van Reco Screens in Alkmaar te bezoeken.

In die showroom krijg je trouwens wel een goed beeld van de vele mogelijkheden die Reco Screens biedt. Elektrische (span)schermen, schermen op statief, schermen voor mobiel gebruik die snel op te stellen en af te breken zijn, alle soorten zijn vertegenwoordigd. En naast de standaardmaten ook nog eens zeer flexibel op maat te maken. Dat geldt ook voor de projectiefolie die op glas of plexiglas kan worden aangebracht. Tot op de millimeter nauwkeurig op maat te maken, zelfs in aparte vormen. Voor wie echt groot wil projecteren is er altijd nog de mogelijkheid om projectieverf te gebruiken, waarmee met de kwast een reflecterend kader op elke vlakke muur geschilderd kan worden.



De consumentenmarkt voor projectieschermen heeft nog voldoende mogelijkheden om door te groeien. Wie aan de slag wil met een high-end projector van duizenden euro`s zal misschien geneigd zijn om ook naar een high-end scherm te kijken. En daar is niets mis mee, maar voor de enorme middengroep van potentiële en nieuwe gebruikers zouden de schermen van Reco wel eens een zeer gunstige instap in de wereld van het echt grote kijkgenot kunnen betekenen.