(Gesponsord artikel)

Audio Excellence


Jean-Pierre Joos | 05 juli 2002

 Audio Excellence is een relatief nieuwe HiFi-speciaalzaak die gevestigd is in Zevenbergen (Noord-Brabant). De twee eigenaren zijn Ronald ("Ron") Franssen en Jan Verlegh. Ondanks dat Audio Excellence een jong bedrijf is, hebben Ron en Jan echter veel ervaring. Samen meer dan 40 jaar.

Ron is al meer dan 20 jaar professioneel werkzaam in de HiFi. Hij heeft voor verschillende HiFi-speciaalzaken gewerkt, waaronder Staffhorst (www.staffhorst-electronics.nl) en John Snijders (www.snijders.com). Jan is altijd zelfstandig ondernemer geweest en is ondertussen 20 jaar fervent audio liefhebber.

Donderdagavond rond het acht uur journaal parkeer ik de auto bij het nieuwe pand van Audio Excellence op bedrijventerrein Zwanengat. Ik bel aan, Ron doet open. Hallo, eindelijk ontmoeten we elkaar eens, zegt hij gastvrij.

Als je Audio Excellence binnenstapt, kom je via een gang in de eerste luisterruimte. Hier worden de kleinere speakersysteem en Home Cinema gedemonstreerd. Opvallend is het grote, goed gevulde wijnrek (wij vinden dat de klant moet luisteren zoals thuis, dus met een kopje koffie of een goed glas wijn, merkt Jan op als ik de wijnen bekijk.) Links is de doorgang naar een kleine, handig ingericht kantoor. Hier is ook een bureau met PC ingericht. Het bureau is gescheiden van de luisterruimte middels een metershoog rek met vele tientallen CD`s.
Als je deze eerste luisterruimte doorloopt kom je in de grote luisterruimte waar meestal gedemonstreerd wordt. Deze luisterruimte is goed, vertelt Ron. Geen speciale trucs zijn nodig om ervoor te zorgen dat bijna elke luidspreker hier goed klinkt. Wel nemen we veel tijd om de speakers juist te positioneren en de set te tunen. Dit klopt, zegt Jan, Ron kan hier soms anderhalf tot twee uur mee bezig zijn.

Audio Excellence

Het blijkt dat Jan en Ron bezoek hebben van een van hun leveranciers. Hij stelt zich voor, Rick Paap.
Er gaat een belletje bij me rinkelen. Rick Paap was een van de eerste bezoekers op onze website die zich abonneerde op onze nieuwsbrief (hifi.nl/hifizine.html), nog vorige week hadden wij een persbericht van zijn kabelmerk Nirvana geplaatst.

Rick heeft jarenlang gewerkt voor Penhold (importeur van oa Denon, Duson, Driade en AMC) en is sinds 4 jaar distributeur van zijn eigen ontworpen luidsprekermerk Master (www.dynamic-solutions.nl). De reacties op de luidsprekers van Rick zijn zonder uitzondering uiterst positief te noemen.

(Een leuk verslag van een van zijn demo-avonden vind je op de website van Audioclub Nunspeet, acn.hifi.nl/1999.htm).

Ik ben hier toevallig, licht hij zijn aanwezigheid toe. Morgen hebben Jan en Ron een demonstratie met een set Masters 2 van mij, en ik wilde het eea met ze voorbereiden. Je moet straks echt even goed luisteren, zegt Jan.

Als we gaan zitten, vraag ik hen naar het ontstaan van Audio Excellence. Al jaren liepen we met enthousiaste ideeën rond. Na bijna 20 jaar filosoferen begon het te kriebelen om de producten die we liefkozen zelf te gaan verkopen. Ron zocht nog een zakenpartner, ik een echte HiFi-kenner, met veel ervaring en goede oren. We vullen elkaar goed aan en gedeeltelijk overlappen we elkaars capaciteiten en interesses. Het bleek dat Ron en ik daar dezelfde ideeën over hadden en we zijn dus begonnen met Audio Excellence, vertelt Jan.

Jan praat graag, veel en enthousiast over hun nieuwe bedrijf, hun specifieke filosofie, maar bovenal de belangrijke rol die muziek inneemt in hun leven.

Als je op jullie website hifi.nl kijkt in de rubriek Tweedehands of je slaat een willekeurige HVT open, zie je hoeveel mensen ontevreden zijn over wat ze hebben, zegt Jan. Er zijn teveel tweedehandsspullen in omloop. In het hele proces van HiFi aanschaffen moet er dus iemand gefaald hebben. Wij gaan uit van de gedachte dat als een klant goed geïnformeerd wordt en op de juiste manier gedemonstreerd wordt veel meer mensen tevreden zouden zijn met de installatie die ze hebben, en dit ook na 5 jaar nog steeds zijn.
De klant moet relaxed zijn als hij bij ons komt. Pas als de klant rustig is kan hij zijn voorkeur bepalen. De volgende stap is dan thuis luisteren. Bijna elke klant van ons krijgt zijn installatie thuis te horen. Elke klant "moet" dit bijna van ons, vult Ron aan. Als je naar een installatie luistert, luister je voor 50% naar de kamer, stelt Jan. Hier kunnen de speakers niets aan doen, hier kan de klant niets aan doen, maar hier kan de handelaar wel iets méédoen.
Het gaat bij ons om de liefde voor muziek. En de kern van ons advies is dan het, bijna idealistische streven, dit mensen ook thuis te kunnen laten beleven.
Echt vakmanschap in Nederland is op de vingers van twee handen te tellen.

Audio Excellence

(Frappant, denk ik, Walter Novak van Audio Home in Eindhoven haalde dit in een eerdere Hi-Visit ook al eens aan. Voor meer informatie: https://hifi.nl/hivisit - JPJ)

Vandaar ook deze locatie, vertelt Ron. We hebben ervoor gekozen om ons bedrijf niet midden in een winkelstraat te beginnen, er komen dan teveel mensen binnen met een kroketje in de hand en de vraag: "mag ik eens even een hele mooie set horen, mijnheer". Nee, wij willen de klant in alle rust kunnen adviseren. Iemand die bij ons binnenkomt heeft hier moeite voor gedaan, wij trekken dan vervolgens ook alles uit de kast om de klant helemaal op zijn wenken te bedienen. We werken voornamelijk op afspraak (wat niet wil zeggen dat iemand niet gewoon langs kan komen natuurlijk) en we demonstreren vaak `s avonds. De muziek klinkt dan beter, de klant is meer op z`n gemak en we hebben alle tijd en rust om een goede, uitgebreide, demonstratie te geven. We werken dus veelal op afspraak.

We verplaatsen ons echt voor 100% in de situatie van de klant. We zijn zelf ook altijd consument geweest, dus we weten wat een klant wel en niet op prijsstelt.
Wat de klant uiteindelijk koopt moet kloppen, moet deugen, zegt Jan stellig. Zoals gezegd: cruciaal is de situatie thuis en we streven naar echte tevredenheid, zo kan je onze filosofie wel samenvatten.

Jan staat op, zo, nu we dat eens goed hebben uitgelegd willen jullie zeker wel koffie?

Ons assortiment is zeer uitgelezen, antwoordt Jan als ik hem ernaar vraag. We kiezen voor hoogwaardige producten, waarvan de importeur de juiste filosofie heeft. Wij werken dus met: Master, Mark Levinson, TAG McLaren, Thiel, Monitor Audio, Arcam, Kef, Nördost, Nirvana en Linn. Op ons wensenlijstje staan nog: Avalon, Audio Research en Spectral.
De top dus, zegt Ron tevreden.
We hebben 4 hoofdactiviteiten: High-end, HiFi, Home Cinema en Custom Installation. Voor elke activiteit geldt: maatwerk, een set die muziek maakt.

Ook doen we meer en meer in Custom Installation. Dit is het integreren van verschillende functies in een huis (alarm, verlichting, communicatie en multiroom-toepassingen) waarbij alles centraal bediend kan worden. Dit doen we samen met het bedrijf LCI (www.latham-ci.com).

Ron schenkt nogmaals koffie in. Ik vertel het eea over hifi.nl en onze doelstellingen.
Jan licht aansluitend hun eigen internetactiviteiten toe. Internet als medium is top. We moeten zelf nog het eea aanpassen aan onze website (www.audio-x.nl). Onze website moet een goed en duidelijk beeld geven van ons bedrijf. De website is in die zin een digitale brochure dus. Via onze website gaan we het contact aan met onze klanten. We zien dat dit werkt: momenteel hebben we tientallen bezoekers per dag.
Behalve internet adverteren we natuurlijk ook in de traditionele HiFi-bladen. Laatst hebben we nog een advertentie geplaatst waarin we mensen gewoonweg uitdagen eens hun eigen draaitafel bij ons te komen beluisteren en vergelijken met een goede CD-speler. Een draaitafel klinkt gewoon bijzonder mooi, en daar wilden we de mensen weer eens aan herinneren.
Hoe waren de reacties, vraag ik. Sommigen waren positief anderen hoogst verbaasd. Op deze manier gooien we af en toe eens een knuppel in het HiFi-hoenderhokje. Ron en Jan lachen.

De tijd is voorbij gevlogen: we zijn ondertussen ruim twee uur verder. Nu MOET je echt eens luisteren naar de set die we hiernaast opgesteld hebben staan.

We lopen naar de grote luisterruimte. Ga zitten.
De komende twee uur zullen we luisteren naar een topset: een Levinson 383 versterker met een no37 loopwerk en 360s converter. De bekabeling is geheel van Nirvana. De luidsprekers zijn de Master 2.
De opnamen die ik hoor zijn oa: Antonio Caldara (Maddelena al Piedi di Cristo), Antonio Forcione (Ghetto Paradise), Sylvian/Fripp (Damage), Lamb (Fear of Fours), La Folia de la Spagna, Tuck & Patti (Learning how to fly) en Branford Marsalis (Trio Jeepy).

De set en de speakers klinken werkelijk bijzonder goed, afgestemd op elkaar: rustig, krachtig, rijk aan details en bijzonder muzikaal. We blijven luisteren terwijl we ondertussen af en toe wat gedachten uitwisselen.

Uiteindelijk is het over één uur `s nachts als we afscheid nemen.

Leuk hoor, die Hi-Visits, bedenk ik als ik langs een verlaten Etten-Leur, Breda en Tilburg naar huis rijd. Je komt altijd in mooie en bijzondere speciaalzaken en je spreekt echte liefhebbers. Eén nadeel is er wel op te noemen: je hoort té vaak net iets té mooie sets… Zo ook weer vanavond…