Vivid V 1.5 - Levendig en puur


Jan de Jeu | 27 mei 2010 | Fotografie Jan de Jeu | Vivid Audio

Iedereen die deze site met enige regelmaat bezoekt zal wel zijn persoonlijke lijstje met memorabele demo’s hebben. In mijn geval gaat het dan altijd om stereo installaties. Gek genoeg is er in mijn top tien – ondanks het feit dat ik regelmatig sets in wisselende samenstellingen beluister – weinig sprake van verschuivingen. Zo staat er al enkele jaren een set in waarvan de luidsprekers afkomstig zijn van het merk Vivid.

Ik praat dan niet eens over de grootste of duurste luidsprekers van dit merk maar over een set B1 weergevers. U zult dus kunnen begrijpen dat ik enthousiast reageerde op het verzoek van hoofdredacteur Marc Brekelmans om voor Hifi.nl het kleinere familielid, de V-1.5 te testen.

Uiterlijk

Bij luidsprekers gaat het in de eerste plaats om de manier waarop zij het muzieksignaal presenteren. Toch is de uiterlijke verschijning van de weergever vaak het eerste kenmerk dat de aandacht vraagt. Bij dit Zuid-Afrikaanse merk geldt dat zelfs in sterke mate. Er is qua vormgeving geen enkele andere luidspreker die ook maar enigszins in de buurt komt. Enerzijds is dat een ijzersterk punt omdat ieder model direct herkenbaar is als een loot die ontsproten is aan dezelfde stamboom. Anderzijds drukt ieder model van deze reeks zijn duidelijke stempel op de omgeving waarin hij geplaatst wordt. Persoonlijk vind ik ze prachtig om te zien.

Van een afstand lijkt het of de kast rust op een bijpassende voet. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat het hier om één geheel gaat, gegoten uit carbon fiber composiet. De 113 cm hoge luidspreker is 26 cm breed en 24 cm diep. Door de lange ranke poot lijkt hij echter veel slanker. De vloeiende lijnen maken hem tot een gracieuze speaker met een hoge aaibaarheid. De afwerking is zoals je van een luidspreker van dit niveau mag verwachten. Mijn testexemplaren zijn uitgevoerd in een glanzende zilverkleur. Er zijn vijf standaarduitvoeringen terwijl voor een kleine meerprijs iedere andere gewenste kleur leverbaar is.

Techniek

Net zo uniek als het uiterlijk is ook de techniek van deze luidspreker. In die zin dat ieder onderdeel ontworpen en gefabriceerd wordt binnen het bedrijf. Laurence Dickie is de gelauwerde ontwerper van de luidspreker units. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden met de B&W Nautilus die hij voor het Engelse luidsprekermerk ontwierp. Hij was al twee jaar voor zichzelf bezig met het ontwikkelen van nieuwe luidspreker units toen hij de heren van Vivid Audio ontmoette. Samen met Philip Guttentag die de commerciële belangen behartigt is hij nu eigenaar en verantwoordelijk voor de ontwerpen, waarbij hij bij iedere ontwerpfase betrokken is. De V 1.5 is een doorontwikkeling van de V 1, een luidspreker die bedoeld is om op een stand of kabinet, eventueel hangend aan een beugel, dicht tegen een achterwand geplaatst te worden.

De V 1.5 heeft een extra inhoud van vier liter waarmee hij vrij in de ruimte geplaatst kan worden. In de vloeiende lijnen van de baffle zijn drie onderdelen te onderscheiden. Bovenin is dat de in een hoornvormige verdieping geplaatste D 26 tweeter. Net als de daaronder gemonteerde C 125 mid/bas unit is hij vervaardigd uit aluminium. Daaronder bevindt zich een ovale baspoort. Bijzonder is de catanoide vorm van de hoogweergever. Afgeleid van de natuurlijke vorm die je krijgt wanneer je een touw tussen twee punten ophangt. Hij laat het geluid doorlopen tot 39 kHz. Voor de tweeter is ter bescherming een kunststof kruis bevestigd. Onder de 3000 Hz is de C 125 verantwoordelijk voor het geluid. Hij geeft weer vanaf 42 Hz. Ook de ophanging van beide units is bijzonder. Geen van beiden maken zij echt contact met de baffle.

Achter beiden bevinden zich met rubberen O ringen afgewerkte buizen. Buizen en units hangen dus in rubber tussen de voor en achterkant van de behuizing. De achter de tweeter geplaatste buis loopt taps toe, is gevuld met een licht dempend materiaal en wordt afgesloten met een schroef. De achterwaarts in de behuizing afgegeven energie wordt aldus op natuurlijke wijze gedempt en krijgt niet de kans om het geluid te ‘vervuilen’. De buis achter de woofer heeft geen dempende werking en dient slechts als trekstang. De gevoeligheid van deze speaker is 89 dB, de nominale impedantie is 8 Ohm, de minimale impedantie 4 Ohm. Naast de baspoort bevindt zich het filter terwijl de interne van den Hul bekabeling doorloopt tot aan de achterkant van de voet waar zich de vier WBT aansluitingen bevinden voor de bi-wire aansturing van de speaker. De voet rust op drie spikes.

De omgeving

De Vivids krijgen een plaats in de grote luisterruimte toebedeeld en worden aangesloten op de Unison Research P70. Aanvankelijk met JK Acoustics Type 3 luidsprekerkabel en jumpers, later met Transparent Music Wave Super. Als digitale bron dient de Esoteric SA-10 SACD speler, als analoge bron de TW Acustic Raven Two draaitafel in combinatie met de Blue Amp Surzur. Kabels zijn van Siltech, Kimber en Essential Audio Tools. De belangrijkste omgevingsfactor is echter de piramidevormige luisterruimte zelf. Wanneer speakers voorbij een bepaalde lijn geplaatst worden treedt een dramatische laagafval op. Ook nu blijkt dat weer het geval te zijn. Het duurt dan ook enige tijd voordat importeur Ewald Verkerk de juiste plek gevonden heeft en we de Vivids aan het zingen krijgen.

Resolutie, snelheid en dynamiek

Tijdens die eerste sessie geef ik Ewald de gelegenheid om zijn luidsprekers op te stellen zoals hem dat goed dunkt. Uiteraard moet hij dan ook gebruik kunnen maken van zijn eigen muziek in de vorm van meegebrachte CD’s. Het leuke hiervan is dat ik op deze manier veel te weten kom over zijn muzikale voorkeur. Daarnaast, en dat is misschien nog wel leuker, kan ik achterover gaan zitten en me helemaal overgeven aan de muziek. Tot slot krijg ik al een indruk zonder dat ik ook maar één van mijn referentie albums gedraaid heb. Er komt van alles voorbij. Stukken uit de Symfonie Fantastique van Berlioz in twee verschillende uitvoeringen, Turkse muziek, een country CD van jazz bassist Charlie Haden die hij samen met zijn dochters gemaakt heeft, etc. etc. Geleidelijk wordt duidelijk dat het hier gaat om een wel erg mooie luidspreker.

Het ver doorlopende hoog geeft een vloedgolf aan informatie zonder dat het zich echt aan me opdringt, een prachtige resolutie dus. De snelheid in de weergave is exemplarisch en maakt de symfonie van Berlioz uitermate levendig en bruisend. Datzelfde werk maakt duidelijk dat ook dynamieksprongen tot de kwaliteiten van deze luidspreker gerekend kunnen worden. Wat me het meest opvalt is het absoluut ontbreken van enige kastkleuring. De door Dickie gevonden oplossingen werken uitstekend. Nadat ik uiteindelijk de voordeur achter Ewald in het slot geduwd heb haast ik me terug naar de luisterruimte waar de installatie wacht. Ik ga die avond later naar bed dan op een gemiddelde doordeweekse avond gebruikelijk is. Iets wat maar zelden gebeurt.

Eerlijk en puur, open en transparant

De daarop volgende dagen draai ik veel muziek. Het meeste daarvan is afkomstig van LP’s. Het Clearaudio Discovery MC element kan in sommige combinaties nog wel eens wat scherp klinken maar gekoppeld aan de Blue Amp Surzur is het een genot om er naar te luisteren. Iets wat de Vivids met hun hoog oplossende vermogen goed laten horen. Toto’s aan Rosanna Arquette opgedragen Rosanna op 180 gram vinyl klinkt heerlijk meeslepend via de Vivids. Puntig, snel, dynamisch, precies zoals het bedoeld is. Pace, rhythm & timing zijn optimaal. Na de harde kopstemmen van Toto draai ik, eveneens op een 180 gram LP van het Duitse Speakers Corner Records een zojuist verschenen re-issue van Ella Fitzgerald’s Verve album Clap Hands, Here Comes Charli. Een album uit het begin van de zestiger jaren waarin Ella de grote bigbands en de rijke arrangementen achter zich liet en zich meer ging richten op het optreden met kleine ensembles. Spring Can Really Hang You Up The Most klinkt intiem en puur. Ella zingt, zoals de Amerikanen zeggen ‘in a class of her own’. Als er één ‘betaalbare’ speaker is die dat over kan dragen dan is het wel deze Vivid V 1.5. Zelden klonk haar geluid zo puur, haar frasering zo prachtig en waren de stemnuances zo mooi te volgen.

Deze kwaliteiten hebben ook een schaduwzijde; wanneer er iets niet klopt dan laat de 1.5 dat onverbiddelijk horen. Voor een recensent die apparatuur of muziek moet beoordelen is dit dan ook een prachtig instrument. Maar, als gezegd, het heeft ook een schaduwzijde . Zo klinken sommige pianopartijen op de ooit door de beroemde Rudy van Gelder voor Verve opgenomen albums via deze Vivid nog minder goed dan op andere luidsprekers al het geval is. In het verlengde daarvan voegt deze speaker ook niets toe. Stacey Kent’s stem in Hushabye Mountain, afkomstig van de 180 gram re-issue van Dreamsville, heeft ontegenzeggelijk emotie in zich. Toch klinkt ze via de V 1.5 in de goede zin van het woord eerder analytisch dan romantisch. Wat er op de plaat staat is wat je krijgt, niets meer en niets minder.

Ook een solo opname van een vleugel, in dit geval een Fazioli F 308 die bespeeld wordt door Gergely Bogányi, zet een volstrekt geloofwaardig realistisch beeld neer. De Stockfisch opname op SACD is neutraal als de speaker zelf. Openheid en transparantie maar ook realistische klankkleuren zijn vervolgens de kernwoorden bij het beluisteren van de CD Aurora van het gelijknamige jazz trio. Op de oude Denon opname zijn de drums en de Chinese gong van Peter Erskine tastbaar aanwezig. Net als de tenorsax en de basklarinet van Marty Krystall en de akoestische bas van Buell Neidlinger.

Doortekend laag

Met Nuit Sur Le Mont Triglav, de derde acte uit Mlada van Nikolai Rimsky Korsakov door het Russian National Orchestra onder leiding van Mikhail Pletnev geniet ik van de klankkleuren van het koper, de violen, de dynamiek en de lyrische kwaliteiten van de muziek. Wat ik op een gegeven moment mis is laag informatie. Maar eigenlijk mag ik dat deze weergevers niet kwalijk nemen. In combinatie met deze ruimte is er een ondergrens die alleen verlegd kan worden wanneer ik een subwoofer toevoeg. Toch blijf ik klassiek draaien. Om de doodeenvoudige reden dat het totaalplaatje zo mooi is.

Bijvoorbeeld de live registratie van Idomeneo, de opera van Wolfgang Amadeus Mozart zoals die opgevoerd werd in 1964 in Glyndebourne. Met een nog jonge, uitstekend bij stem zijnde Pavarotti als Idamante, de zoon van Idomeneo, koning van Kreta. En met de kristalheldere, zuivere stem van Gundula Janowitz die de rol zingt van de Trojaanse prinses Ilia. Het koor is het onvolprezen Glyndebourne Chorus en het London Philharmonic Orchestra staat onder leiding van John Pritchard. Via de 1.5 komen niet alleen de kwaliteiten van die stemmen, maar ook de vloeiende warme klanken van het orkest fraai tot uitdrukking.

Aan het eind van de testperiode besluit ik om alsnog even de door de importeur achtergelaten Chapter Audio Précis 250S geïntegreerde versterker in te zetten. Deze klasse D versterker heeft niets wat mij aan klasse D doet denken en dat moet u lezen als een compliment. Hij roept klankmatig even de NAD M2 in herinnering die ik recent kort mocht beluisteren in een set die ik redelijk goed ken. De Misa Criolla, het audiofiele snoepje van jaren geleden, klinkt wat meer laidback dan ik het via de P70 gewend ben maar het ruimtebeeld is zo mogelijk nog groter dan met mijn eigen versterker het geval is en de weergave is prachtig schoon. Minpuntje is de trom, waarvan nu nog duidelijker blijkt dat hij minder mooi tot zijn recht komt dan de stemmen en andere instrumenten. Opnieuw een compliment voor deze weergevers die, ook al zijn het minieme, karakter- en klankverschillen tussen versterkers en bronmateriaal zo fraai bloot weten te leggen.

Conclusie

De B1 blijft in mijn herinnering de mooiste Vivid luidspreker. De V 1.5 komt daar echter wel erg dicht bij. Het enige wat je mist ten opzichte van de B 1 is laag. Niet de wijze waarop dat laag weergegeven wordt maar de mate waarin het doorloopt. Logisch, want we praten hier in feite over een monitor luidspreker. Maar net als bij zijn grote broer het geval is vraag ik me tijdens het luisteren meermalen af waar de luidsprekers gebleven zijn, zo goed weten zij zich onzichtbaar te maken. Ze verdwijnen in het grote, open, losse beeld dat ze zelf creëren. Een beeld dat gevuld wordt met muziek maar ook - voor degene die zo wil luisteren – met details, dynamiekverschillen en andere audiofiele kenmerken. Dat ze de kwaliteit blootleggen van opnames en van componenten die hun het muzieksignaal aanleveren is iets wat u ze niet kwalijk kunt nemen. Sterker nog, het is in mijn ogen en oren hun grootste kracht. Het nodigt u uit om ze te combineren met de beste apparatuur die u zich kunt veroorloven. Ik zou ze graag hier laten staan. Al zou ik ze dan wel willen combineren met die (ongetwijfeld) mooie Vivid subwoofer die – gezien de lange tijd dat hij al in ontwikkeling is – nu hopelijk niet zo lang meer op zich zal laten wachten.

Aanvullende informatie:
Importeur: Terrason Audio
Prijs Vivid V 1.5: 8000 euro per paar  

Gebruikte hardware:

Analoge bron

TW Acustic Raven Two draaitafel. SME 309 toonarm met Deskadel zilverbekabeling. Clearaudio Discovery MC element. Goldenote B5 titanium toonarm. Jan Allaerts Eco S MC element. Thorens TD 309 draaitafel met Lyra Delos MC element. Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Clearaudio Syncro voeding. VPI JMW 9 toonarm met twee armbuizen.

Digitale bron

Esoteric SA-10 SACD speler CEC TL5100 CD loopwerk Northstar Design Model 3, 96 kHz 24 Bit DA Converter Northstar Design Model 4, 96 kHz Sample Rate Converter

Luidsprekers

MC Systems M3 Vivid V 1.5 Sonus Faber Concerto met Sonus Faber stand Partington Heavi 2 stands

Versterking

Goldenote Phono 2 mk III phono amplifier met PSU Blue Amp Surzur Phono met Surzur PSU ASR Basis Exclusive Phono met Basis Battery Power Supply Audion Premier phono & line voorversterker met Tesla Goldpin NOS buisjes Unison Research P70 geïntegreerde push pull buizenversterker met Sovtek 12AX7 LPS buisjes en Electro Harmonix 12AX7 buisjes in het voorversterkergedeelte, eindversterking Sovtek KT88. Chapter Audio Précis 250S.

Stroomvoorziening

Netsnoeren: AH! TriAC, Essential Audio Tools Current Conductor, John van Gent Powercord, Siltech Classic SPX-30, Synergistic Research Master Coupler. Netspanning luisterruimte: drie gescheiden audiogroepen met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, dubbele HMS contactdoos en twee Kemp powerstrips, 2 x Kemp Power Station 75 t.b.v. bronnen. Netspanning woonkamer: een gescheiden audiogroep met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, HMS wandcontactdoos.

Kabels en accessoires

Phono interlink: Kimber KS 1236 (XLR) Synergistic Research X series Looking Glass Phase II.(passief en actief)SME standaard phonokabel. Analoge interlinks: Synergistic Research X series Designers Reference, John van Gent gegloeid zilveren interlink, John van Gent zilver/goud interlink (XLR en RCA), Siltech Classic SQ28 (XLR, RCA). Digitale interlinks: Siltech HF 9 G3 (XLR), Synergistic Research Digital Corridor Reference X series (XLR) Luidsprekerkabels: JK Acoustics Type III, Siltech Classic LS-88, Synergistic Research Signature Ten X series, StraightWire Encore. . Clearaudio Matrix platenwasser. Gryphon Exorcist & Black Exorcist. Audio Technica AT-637 electronic stylus cleaner. Furutech deStat. Audiodesk Systeme CD Sound Improver Meubels: USM Haller Audiorack, Gemodificeerde Creaktiv racks, Isenberg Audio onderstel en Ginko Audio Cloud anti-resonantie platform voor de TW acustic Raven Two draaitafel, Creaktiv anti-resonantie platform voor de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel. Quadraspire QX25 silencers, Masterbase. Cable Elevators & Master Wire Tweak kabelgeleiders.