Musical Fidelity kW250S


Rene Smit | 15 maart 2007 | Musical Fidelity

Behoor je als recensent opgewonden te raken wanneer de hoofdredacteur je vraagt een alles in één apparaat te testen? Normaal gesproken niet nee. Maar wanneer het apparaat uit de stal van Musical Fidelity komt en er in de typeaanduiding de letters kW voorkomen wordt het een heel ander verhaal.

Het gaat om de kW250S, een machine die diverse losse apparaten uit de kW en A5 series van Musical Fidelity in één kast verenigt. De enorme doos die de importeur bij me achtergelaten heeft doet het ergste vermoeden en dat vermoeden wordt bewaarheid als ik een voorzichtige poging waag de doos te verplaatsen. Woont u op een bovenwoning zonder lift zorg dan dat de winkelier deze machtige machine thuis bij u aflevert. De weegschaal slaat uit tot ruim 30 kilo en in combinatie met de forse afmetingen komt dat de handzaamheid niet ten goede. Genoeg geklaagd, het is tijd het “monster” uit zijn kooi te verlossen. Eenmaal uit de verpakking staat er een apparaat dat ik met de beste wil van de wereld niet in mijn Alphason audiorack geperst krijg. Gelukkig maar want de dikte van de glazen planken doen vermoeden dat zelfs als de kW250S zou passen ze het spontaan zouden begeven onder het gewicht van de mastodont.



kW250S

Simpel gesteld is de kW250S een cd-receiver, maar met deze aanduiding doe je het apparaat ernstig tekort. Naast het weergeven van cd’s via de ingebouwde speler en het beluisteren van radiostations via de DAB/FM tuner zijn er ook optische en coaxiale ingangen aanwezig. Daarmee is het mogelijk het signaal van een externe speler/loopwerk of een digitale ontvanger via de ingebouwde dac te laten lopen en van de upsampling gebruik te maken. Ook is er de mogelijkheid om een draaitafel voorzien van MM of high output MC element rechtstreeks aan te sluiten. Op het front is voorzien in een 3,5mm jack om bijvoorbeeld uw iPod in te prikken. Feitelijk heeft Musical Fidelity het apparaat samengesteld met bestaande componenten uit de kW en A5-serie waarbij de S in de typeaanduiding een afkorting is van Six, het aantal componenten dat dit ene apparaat in zich verenigt. Voor cd-weergave is als basis gebruik gemaakt van de A5 cd-speler. De dac is een 24bit Delta-Sigma (Bit Stream) converter met upsampling tot maximaal 192kHz. Het transportmechanisme is van Philips. De DAB/FM tuner is eveneens rechtstreeks afkomstig uit de A5 serie, voorzien van 10 presets voor DAB en 10 voor FM. De eindversterking geschiedt door twee stuks 250 Watt monoblokken die door de bovenkap van het apparaat te zien zijn. Evenals de twee enorme voedingen die mede verantwoordelijk zijn voor het gewicht van rond de dertig kilo. De circuits zijn gelijk aan het eindversterkergedeelte van de kW500 alleen niet gebrugd zodat het vermogen daalt van 2x500 naar 2x250watt maar wat is dalen met dit soort vermogens. Het voorversterker gedeelte is voorzien van een dubbel triode buizentrap en is ook overgenomen uit de kW500. In tegenstelling tot andere producten van Musical Fidelity wordt geen gebruik gemaakte van NuVista of TriVista “buizen” maar van conventionele type 6922 exemplaren.

Ook de phonotrap is gelijk aan het in de kW500 ingebouwde exemplaar en dus zeker geen sluitpost om het apparaat zo compleet mogelijk te maken maar een meer dan bruikbare optie voor vinylliefhebbers. Er is ook nog voorzien in 2 sets RCA ingangen en een pre-amp uitgang voor een subwoofer of extra eindversterker. Ongetwijfeld zullen de losse componenten nog beter presteren omdat ze dan bijvoorbeeld allemaal over een eigen voeding beschikken maar de som der delen maakt de vraagprijs van 6750 euro plotseling wel heel aantrekkelijk. Tel daarbij dat er minder “dure” interlinks nodig zijn en dat de WAF optimaal is. Alles bij elkaar opgeteld zal zelfs een doorgewinterde audiofiel sterk in zijn schoenen moeten staan om zijn set niet in te ruilen.
 

Aansluiten

Vanwege de omvang en afmetingen van de kW250S, het apparaat meet 485x170x470mm., heb ik hem tussen de speakers op de vloer gezet en met Master Base plaatjes ontkoppeld. Omdat de entree van het netsnoer afwijkt van een “normaal” exemplaar is uitsluitend gebruik gemaakt van het meegeleverde exemplaar. Dit snoer vindt zijn weg naar een Inakustik AC1502-6 verdeeldoos. Die schone stroom aangeleverd krijgt uit een aparte groep in de meterkast met daarin een AHP Klankmodule. Verbinding met mijn PMC DB1+ speakers wordt gemaakt met vM SC3R Silver Wire luidsprekerkabels. Omdat de kW250S beschikt over single wire luidsprekeraansluitingen worden de bi-wire terminals van de PMC speakers doorverbonden met Inakustik draadbruggetjes in plaats van de klankmatig slechtere koperen plaatjes. Wanneer je de combinatie in ogenschouw neemt lijkt de boel behoorlijk uit verhouding te zijn maar als een speaker in basis goed is kun je met mooie elektronica tot onverwacht goede resultaten komen. Gezien de specificaties van de kW250S kan deze met speakers uit de voeten die hogere eisen stellen dan de PMC DB1+ speakers.

Zo valt te denken aan de Acoustic Energy AE1 monitor in de allerlaatste versie wanneer je een “klein” systeem wilt opbouwen. Is ruimte voor de speakers geen probleem dan schijnt een combinatie met Quad electrostaten, een Focal/JM-Lab met BE tweeter of een mooie B&W niet te versmaden te zijn. Na het aansluiten denk ik onwillekeurig aan de slagzin van de belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. De opgestelde installatie blinkt uit in eenvoud maar kent duidelijk high-end aspiraties. Ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat de eigenaar van een kW250S telkens wanneer hij naar het apparaat kijkt overvallen wordt door trotse gevoelens. Om te kunnen gaan luisteren, volstaat het de aan/uit schakelaar in te drukken een bron te kiezen of een cd in de lade te plaatsen. Optimaal genieten kan pas nadat de voeten van de kW250S blauw oplichten wat in de praktijk ongeveer 20 minuten duurt. Gedurende deze periode verkleuren de voeten van rood naar oranje en uiteindelijk blauw. Een schouwspel wat mijn kinderen plat op de buik liggend met verbazing gade sloegen. Genoeg gewacht, de voeten zijn blauw dus luisteren maar.

Luisteren

Bij het plaatsen van de eerste cd in de speler komt gelijk een puntje van kritiek aan de orde. De lade opent op een manier die niet past bij een apparaat van 6750 euro. Het plastic klepje rammelt alsof we te maken hebben met het eerste de beste budget apparaat. Aan de uiteindelijke prestaties zal dit natuurlijk helemaal niets af doen maar het is toch een kleine domper op het verder hoogstaande afwerkingniveau. Gelijk maar even doorzeuren over de meegeleverde afstandbediening die ook niet de hoge mate van degelijkheid en uitstraling van het apparaat kent. Beide puntjes vergeet je snel, zodra de eerste klanken uit de PMC DB1+ speakers vloeien ben ik overstag. De fraai door Sony geremasterde SBM versie van Sting’s grootste hits klinkt als nooit te voren in mijn huiskamer.

De track “Englishman in New York” is ongekend transparant en open, de vele kleine percussie instrumentjes zijn extreem makkelijk te volgen. Overdreven gesteld is de stem van Sting veranderd van een plat vlak naar een 3D afbeelding en lijkt hij als mens van vlees en bloed in de huiskamer te staan. Zelfs zonder subwoofer weet de kW250S de woofers van de mini monitors tot prestaties te dwingen die ik niet voor mogelijk hield. Ook lijken de PMC speakers voorzien te zijn van nieuwe (lees betere) tweeters. Meest opvallend is echter de kracht en het gemak waarmee de muziek weergegeven wordt. Blijkbaar snijdt de opvatting van Anthony Michaelson dat je nooit genoeg vermogen ter beschikking kunt hebben hout. Slechts met veel vermogen wordt het volgens hem mogelijk realistische dynamiek te realiseren die gelijk is aan een live uitvoering. Om de ruimtelijkheid en klank van akoestische instrumenten te beoordelen kies ik voor de cd van de “Buena Vista Social Club”. Dit overbekende project van Ry Cooder blijft ongeëvenaard qua muzikaliteit. De openingstrack “ChanChan” klinkt fenomenaal. De breedte en diepteplaatsing zijn groots, het beeld is veel breder dan ik gewend ben en ook staan de achtergrondzangers echt op de achtergrond. Opvallend hierbij is dat ondanks het veel grotere beeld de samenhang van het geluidsbeeld niet verloren gaat maar volledig intact blijft. Het hoog is schoon en transparant, instrumenten hebben veel kleur en body. Een goed teken voor de weergave is het feit dat de muziek langzamer lijkt te gaan. Bij de live opnames blijvend pak ik “Live in Paris” van Diana Krall uit de kast. Mijn favoriete track is: “A case of you”. Het is niet langer een projectie van het concert maar Diana lijkt nu fysiek in de huiskamer aanwezig. Wanneer ik de ogen sluit en mijn arm strek kan ik bij wijze van spreken de vleugel die ze bespeelt aanraken. Van een heel andere orde is de cd “Want Two” van singer/songwriter Rufus Wainright. De openingstrack “Agnus Dei” begint met het bespelen van een viool op een manier die niet gebruikelijk is voor het instrument. Het ietwat krassende en krakende geluid gaat werkelijk door merg en been en mijn nekharen schieten overeind. Het gedragen stuk, wat bij vlagen doet denken aan klassieke muziek of zelfs een psalm, is doordrenkt met emotie. De kW250S weet dit grandioos over te brengen op de luisteraar. De spanning in de luisterruimte is werkelijk te snijden. Het gepresenteerde beeld is transparant en het laag gaat superdiep terwijl ik toch zeker weet dat er geen subwoofer meespeelt met de PMC DB1+ speakers. Om te beluisteren of het beest ook overweg kan met wat subtieler werk kies ik de verzamelaar “Songbird” van Eva Cassidy . Om het even welke track ik kies, de kW250S weet er uitstekend mee om te gaan. Eva’s stem kent heel veel kleine nuances en een heel eigen timbre. Ooit hoorde ik dit album op een echte topset, de totaalprijs liep in de tonnen, tijdens de high-end show in Munchen. De kW250S haalt dit niveau uiteraard niet maar weet er wel een stuk dichter naar toe te kruipen dan mijn eigen set.

Een ander lastig album is George Michael’s “Songs from the last Century”. Op een mindere set zijn de subtiele bekkens en andere kleine instrumenten niet of nauwelijks te volgen. De kW250S weet ze moeiteloos naar voren te halen en een juiste plek in het geheel te geven. Op één van de tracks wordt een harp bespeeld en de snaren zijn uitstekend individueel aanwezig. Je hoort de vingers realistisch over de snaren glijden en het geluid heeft de juiste metaligheid dat bij dit specifieke instrument hoort. Het debuutalbum “Jagged Little Pill” van zangeres Alanis Morrisette heb ik nooit helemaal kunnen waarderen. De teksten zijn erg goed maar de muziek en de opname zijn niet helemaal mijn cup of tea. De “Acoustic” heruitgave is voor mij een stuk beter te pruimen. De opnamekwaliteit is prima en de teksten blijven overeind in de “uitgeklede” versie. De tweede track ‘You Oughta know” laat met de kW250S een partij laag uit de PMC DB1+ monitors komen die ongekend is. Naast het feit dat het diep doorloopt is het ook nog eens uitstekende doortekend en gecontroleerd. Hier legt het 2x250watt monster de speakers echt zijn wil op. Van klein naar groot is slechts een cd van elkaar verwijderd. Tot slot beluister ik de fraaie “Missa Criolla” met Jose Carreras. Deze heel fraaie opname is een feest om naar te luisteren met de Musical Fidelity machine als bron. Ik waan me in de kerk waar de opnames plaatsvonden en wanneer het koor inzet en aanzwelt naar de climax blijkt de dynamische kwaliteit gigantisch te zijn. Het koor wordt groots achter in het geluidsbeeld geplaatst en elke individuele stem blijft te volgen zonder in een brei te verzanden. In mijn aantekeningen lees ik het woord: “Super” met drie uitroeptekens.

Uiteraard komt ook het tuner gedeelte nog even aan bod, een waardevolle feature op het zeer complete en competente apparaat. Ik weet niet hoe vaak u zelf naar de radio luistert maar in mijn thuissituatie is de tuner de meest gebruikte bron. Weliswaar niet om aandachtig naar muziek te luisteren maar meer als een muzikaal behang. Dit heeft deels ook te maken met de kwaliteit van het tunergedeelte van mijn Marantz SR4300 receiver. Als er een keer een boeiend programma of leuke muziek te horen is en het volume van achtergrond naar voorgrondniveau verandert, valt de kwaliteit behoorlijk door de mand. In theorie zou de kwaliteit van DAB die van FM moeten overstijgen maar dit is mede afhankelijk van de rest van het apparaat. Zo moet de voeding goed genoeg zijn om over de omzetting van digitaal naar analoog nog maar te zwijgen. In het geval van de kW250S is dit, zoals u zult begrijpen, geen issue. Luisterend naar “normale” FM uitzendingen is de kwaliteit al een stuk beter dan dat ik gewend ben van de Marantz SR4300. Het klinkt dynamischer, minder geknepen en spraak is duidelijker. Met DAB en een zender die in goede kwaliteit uitzendt wordt, in tegenstelling tot wat beweerd wordt in de uitingen over DAB, nog niet het niveau van cd-weergave gehaald. Wel is het zo dat wanneer gebruik wordt gemaakt van de meegeleverde antenne de kwaliteit duidelijk beter is dan FM. Er is meer rust en ruis is afwezig, ook klinkt het dynamischer en ruimtelijker. Ook biedt DAB de mogelijkheid meer informatie in de vorm van tekst mee te zenden die dan via de display zichtbaar gemaakt worden. Voor meer technische informatie en achtergronden is overigens elders op de site een artikel over DAB te vinden. Wel is het duidelijk dat de in de kW250S ingebouwde tuner gezien mag worden als een volwaardige bron en zeker niet als ondergeschoven kindje.

Conclusie

Helaas is het door tijdgebrek en de fysiek van het apparaat niet mogelijk geweest om ook de, volgens Musical Fidelity, fraaie ingebouwde phonotrap te beluisteren maar gezien de prestaties van de overige delen zal dit op eenzelfde hoog niveau zijn. Eigenlijk maakt het ook niet uit. Als versterker en cd-speler heeft de kW250S al zo veel indruk gemaakt dat deze twee onderdelen de vraagprijs meer dan rechtvaardigen. Tel daarbij de “gratis” phonotrap, dac met upsampling mogelijkheid, DAB/FM tuner en er is sprake van een meer dan uitstekende prijskwaliteit verhouding. Met een verkoopprijs van 6750 euro is het lastig te spreken van een “kassakoopje” maar de kW250S is het eigenlijk wel. Vraag is: zou ik mijn eigen set willen verruilen voor een kW250S?

Op basis van de geleverde prestaties is het antwoord een volmondig ja! Het apparaat levert absoluut high-end prestaties gecombineerd met optimaal bedieningsgemak. Als “audiofiel” met een constante drang naar tweaken en klooien met kabeltjes is het antwoord nee. Dit verklaart direct voor welke groep de kW250S bedoelt is, muziekliefhebbers die alleen genoegen nemen met het beste van het beste qua weergavekwaliteit zonder de vaak benodigde poespas. Zoek een paar mooie speakers die aan uw eisen voldoen en investeer in een set hoogwaardige luidsprekerkabels en klaar is uw high-end audioinstallatie. Missie meer dan geslaagd!


Prijs:
Musical Fidelity kW250S 6750 euro

Importeur:
Viertron
Zuideinde 2
2991 LK  Barendrecht

Gebruikte Hardware: 

PMC DB1+ speakers vM SC3R Silverwire luidsprekerkabels Sound Organisation speakerstands Master Base plaatjes Inakustik AC1502-6 stekkerblok, HMS stopcontact, AHP Klankmodule