Benz-Micro Glider L2
Benz-Micro Glider L2: glijden met genoegen
De Glider L2
De Glider van Benz-Micro bestond al langer in de oude vorm. Omdat innovatie de motor is waar een onderneming deels op loopt heeft Benz-Micro zich gezet aan de schone taak de L2 serie te ontwikkelen. Niet gehinderd door kennis van de oude serie stap ik doodleuk de L2 wereld binnen. Uiteraard is dit nieuwe element grotendeels afgeleid van de beroemde Glider. Het spoelhuis is van aluminium gebleven en de cantilever van boron. De diamant is een naakte line-contact die van Fritz Geiger afkomt met een afronding van 6 x 40 uM. Het spoelhuis is niet ingegoten. De filterdunne spoeldraden zijn zichtbaar. Inwendig zijn de veranderingen volgens Benz in het bijzonder een lichtere spoel. Het gewicht van de spoel is met 1/3 tot de helft gereduceerd. De VTA (vertical tracking angle) is naar de standaard waarde van 20 graden gebracht. De ophanging is verbeterd, de magneet iets sterker. Het idee het element te moeten inbouwen maakt mij vooralsnog angstig. Het ziet er zo kwetsbaar uit. Achteraf valt de montage ontzettend mee omdat er schroefdraad is getapt in het element huis zelf. Omdat er geen beschermhuls voor diamant en cantilever aanwezig is blijft voorzichtigheid geboden. Eng om te zien hoever de cantilever voor het element uitsteekt. Al is de garantie op het element twee jaar, de garantie dekt geen schade toegebracht door poetslustigen. Alle stofdoeken zijn inmiddels uit huis verbannen en niemand anders dan ik zelf bedient de platenspeler. De Glider L2 is leverbaar in drie versies. Een low output versie die 0,3 mV afgeeft (mijn type), een medium versie van 0,8 mV en een high output versie die tot 2,5 mV komt. Alles gemeten bij een snijsnelheid van 3,54 cm/s. De aanbevolen afsluitimpedantie is resp. >100, >200 en >1000 ohm, oplopend voor ieder element tot 47 kOhm. In alle drie de uitvoeringen is het eigengewicht 6,8 gram. De prijs is voor elke uitvoering 885 €. Meegeleverd met het element worden schroefjes, een schroevendraaier, een kleine waterpas en een handig borsteltje.
Pro-ject & Garrard
De Benz-Micro Glider L2 heb ik gemonteerd in een Pro-ject 9 inch carbon fiber arm. De naalddruk stel ik in op 1,9 gram. Ik probeer nog iets zwaarder, twee gram rond. De arm is gemonteerd op een dubbelwandige console met daarin een Garrard 301 loopwerk. De mat is een originele Garrard rubber mat. Op de platen komt telkens een Transrotor puck. Aan de armbedrading een Siltech New York MXT interconnect. Daarachter een Transrotor phono amp, ingesteld op 100 Ohm en een versterkingsfactor zodat aan de uitgang 5 mV beschikbaar is. Met een tweede New York ga ik naar de versterker. In een later stadium luister ik met een Linn Linto phono amp, de kabels blijven gelijk. De Linto is alleen geschikt voor MC elementen en heeft een impedantie van 150 Ohm. Ik speel met mijn eigen versterkers (lijn Clearaudio/ power Monarchy Audio). Speakers zijn van JMLab uit de Electra 926 serie. Een subwoofer ondersteunt het laagste laag. Het totaal aan apparatuur staat beschreven aan het eind van deze recensie. Als tegenspeler van de Glider L2 is er een Pro-ject Perspective aanwezig met eveneens een 9 inch Pro-ject arm (aluminium versie). Hierin zit een Goldring Eroica LX, versterkt via een Rotel RQ-970BX phono amp. Tijdens een groot deel van de inspeelperiode van de Glider L2 is een Benz-Micro Ace aanwezig in de Perspective. Inspelen bleek zeer noodzakelijk, de Glider L2 kwam pas na ongeveer 50 uur spelen tot volle wasdom.
Benz-Micro Glider L2
Eigendom
Het bespreken van componenten die eigendom zijn komt niet zo vaak voor. Toch hier een uitzondering. Ingegeven door de aandacht die hifi.nl op dit moment schenkt aan vinyl. Voor deze Benz-Micro hoefden we de importeur dan ook niet lastig te vallen. De keuze voor de Glider maakte ik naast de geluidskwaliteit op basis van drie andere argumenten. Ten eerste moest en zou ik weer een MC element bezitten. Ten tweede viel een gerenommeerd ander MC merk af omdat andere recensenten daar al een keuze in gemaakt hebben. Ik hou er wel van “anders te zijn” en het lijkt me ook leuker voor lezers als we niet allemaal hetzelfde in huis hebben. De derde eis was dat het geluid van de Highphonic tenminste benaderd moest worden of liever overtroffen moest zijn. Tenslotte nam ik van de MC-300A met weemoed afscheid. Zo maak je een shortlist al snel kleiner. Bedenk dan dat een combinatie van loopwerk, arm, element een bekabeling een audiogezin vormt, waarin alle componenten een inbreng hebben. Je hoort regelmatig de stelling dat de volgorde van invloed op analoog geluid bepaald is door resp. loopwerk, arm en dan pas het element. Gezien recente ervaringen kan ik daar wel achter staan. Maar harmonie blijft een vereiste. Deze Benz past toevallig erg goed in mijn setup en vormt voorlopig de nieuwe referentie. Verderop in het verhaal wordt het gezin nog wat uitgebreid met een andere phono amp die grote invloed blijkt te hebben. Zo blijf je aan de gang.
Benz-Micro Glider L2
Eigendom (2)
Taj Mahal is een plaat die ik zuiver kocht voor de opname. Minder voor de muziek al zijn de stemmen van de Pointer Sister een lust. We hebben het over ‘Reclycling the blues’. Ik pak kant twee en beluister ‘Sweet home Chicago’. Elk Pointer zusje heeft een plek en een stem. Elke beweging van Mahal op gitaar laat zich horen. Dit is heerlijke muziek uit het diepe zuiden van de USA. Mooi ook de opbouw waar Mahal op de voorgrond staat met zijn gitaar en de zusje in een carré achter hem. Op ‘Texas women blues’ kwelen zij opnieuw. De bas speelt hier zijn één-toon deuntje mee afgezet tegen de stemmen. Weer is elke stem separaat van de anderen. Weer gaat de bas dieper dan ooit en brommend nadert het einde van het nummer. Heel mooi en puur genieten. Van een totaal andere orde zijn de Carpenters op ‘Now and then’. Ook nu eerst kant twee waar een DJ nummers aankondigt als ‘Dead man’s curve’. Ik kan mij niet herinneren eerder zoveel verschillende stemmen te horen in de tracks. De Glider doet pogingen de laatste informatie uit de groeven te vissen die al zovele malen geteisterd zijn met diamant. Karen Carpenter komt bijna weer tot leven in het bloedstollende ‘Johnny Angel’. Her en der een transparantie die keihard opname slordigheden laat horen. De stem van de DJ alsof de radio aan staat op Radio 2. Kant één begint met ‘Sing’ en dat is precies wat er gebeurt. Het kinderkoor achter Karen is zo mooi. Ik verbeeld mij in staat te zijn de gemiddelde leeftijd van de stemmetje te kunnen schatten en kom uit op 13,7 jaar. Misschien iets te hoog. Daarna ‘Our day will come’ waar de Glider een vergrootglas vormt op de opname. Elke stembuiging bevat een emotie. Even terug naar de Transrotor phono amp. Die maakt deze plaat zachter en ronder. Liefelijker maar niet echt beter genietbaar. Ten koste helaas van detail en doorzichtigheid.
Ik pak nog wat willekeurig werk. Alles staat nog door elkaar in de nieuwe platenkast en ben de weg een beetje kwijt. Zo beluister ik eerst de “Brandenburgse concerten’ van Bach. In een uitvoering van The Academy of St. Martin in The Fields. Het werk is bij tijden lichtvoetig en sprankelend. Tijdloos. De fluit is overweldigend helder als solo instrument. Het klankboeket rijk aan schakeringen. Viool, cello, het tingelende klavecimbel, een volle harmonie valt mij ten deel. Mag de analoge pracht nog een paar kanten duren. Dat mag met Juliette Greco die op indringende wijze Parijs voortovert. De accordeon haalt bijna het niveau dat ik alleen op een La Musica set in Berlijn beluisterde, maar nooit meer wist te evenaren. Hier kan ik mijn Highphonic eindelijk mee vergeten en mij verzoenen met een Glider L2 te leven. De sfeer zet de tijd even stil en stilletjes zink ik onder met Greco aan mijn zijde. Om terug te keren in de realiteit besluit ik met Donna Summer. In haar glorie dagen waren haar nummers licht erotisch getint. Ze kreunt de kamer door. Om later in een duet met Streisand te eindigen in een cresendo. De deels elektronische bezetting van de band heeft drive en power. Disco in eigen huis. Helemaal besluit ik pas nadat ik Toots Thielemans en Philip Catharine de revue laat passeren. Samen met Joachim Kuhn, Chris Hinze, Gerry Brown en John Lee realiseerden zij een opname in 1974 voor Key Town Records. De harmonica van Toots zal wel nooit worden overtroffen. Vol swing, funky, melodieus. De Glider laat elke solist de ruimte en zet hem onafhankelijk neer van de collega’s zonder de hechtheid van de band uit het oor te verliezen. Zonde om af te sluiten en naar bed te gaan. Krijgen mijn huisgenoten en de buren wel eindelijk rust.
Benz-Micro Glider L2
Ik glij
Importeur :
Sound Design Import
Postbus 76
9230 AB Surhuisterveen
Telefoon/fax 0516 577236
E-mail jelsound@hotmail.com
Gebruikte apparatuur Pro-ject Perspective platenspeler met 9” aluminium armGoldring Eroica low output MC element Benz Micro Ace low output MC element Rotel RQ-970 BX phono amp Garrard 301 motor unit op DIY console met Pro-ject 9” carbon fiber arm Benz-Micro Glider L2 low output MC element Transrotor Phono amp Linn Linto phono amp Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Trichord Clock 2 Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box M-Audio Superdac 2496 D/A converter Musical Fidelity Elektra E50 tuner gecombineerd met MF X-10D Marantz DV6200 dvd speler Clearaudio Balance voorversterker Monarchy Audio SE-100 klasse A mono eindversterkers JMlab Electra 926 luidsprekers JMlab Electra SW900 actieve subwoofer Interlinks analoog: VdH The First Ultimate, Puresonic 8010A XLR, Linn Analogue, TAF Next I en II, Gotham GAC-2, Belden, Chord Solid 2, Profigold S-video, Siltech Mxt Professional Series New York Interlinks digital: Apogee Wide-Eye Interlinks digital optisch: Audioquest LS-kabels: Ocos Accessories: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 wandbeugel, Master Base Mbase/1 plaatjes, Kemp, Lapp en rubber netkabels, WBT en Sharkwire steker materiaal, separate audiogroep |