Review: Van den Hul Extender - toekomst binnen handbereik?


René van Es | 22 oktober 2017 | Fotografie René van Es | van den Hul

SAMENVATTING

Met The Extender is een nieuwe weg ingeslagen. In de woorden van Van den Hul: “Dit wordt onmisbaar in elk goed systeem.” Zover durf ik nog niet te gaan, maar overrompeld en overtuigd ben ik wel.

PLUSPUNTEN

  • Toename ruimtelijke afbeelding
  • Geen ingreep vereist aan het bestaande systeem
  • Op of naast de speakers te plaatsen
  • Eenvoudig in gebruik
  • Ervaren verbetering niet op een andere manier te bereiken

MINPUNTEN

  • Prijs is fors
  • Houten uitvoering past optisch niet bij elke speaker
  • Verbetering afhankelijk van de kwaliteit van het audiosysteem

In de wereld van de audio gaat het om technisch verklaarbare oplossingen en verbeteringen, maar zoals menigeen zal erkennen ook om zaken die niet zo gemakkelijk grijpbaar zijn als toepassing van zilver, het gebruik van MOS-FET’s, grote transformatoren en esoterische materialen in condensatoren.

Al snel wordt het "ongrijpbare" met een lach afgedaan als voodoo en worden mensen die verschillen horen bestempeld als verwarde audiofielen. Neem als voorbeeld de discussie over kabelinvloeden die inmiddels ruim 40 jaar voortwoekert. Met de onderstaande recensie neem ik u mee in een stukje van de wereld van de heer Aalt Jouk van den Hul, de schier onvermoeibare wetenschapper die audio combineert met de wereld om hem heen en de alternatieve geneeskunde in het bijzonder. Een wereld waarvan ik geen weet had en die ik nauwelijks kan begrijpen, maar die mij inmiddels wel fascineert met betrekking tot The Extender.

Colibri Signature Stradivarius

Een bezoek aan de luisterruimte van Van den Hul is een feestje als er grammofoonplaten worden gedraaid met opnames van Mark Levinson, Count Basie of Diana Schuur. De opstelling is om van te watertanden, met als platenspeler een Basis met SME V arm. Daarin hangt de laatste creatie van de Van den Hul elementen, de Moving Coil Colibri Signature Stradivarius, genoemd naar de laklagen op het houten deel van het element. Drie lagen met de hand aangebracht welke telkens twee maanden moet uitharden per laag.

Het met de hand gebouwde element dat Van den Hul beschrijft als: “Het beste element dat ik ooit heb gemaakt”, heeft een extreem lage massa, een kanaalscheiding groter dan 40dB en tast probleemloos 100mu af. De cantilever is heel kort en ultiem stijf, gedempt met een rubber soort die bewegingen sterk afremt en “zwaaien” van de cantilever niet toelaat. Het resultaat is onder meer een (laag)weergave die extreem bol van details staat, super transparant is in het middengebied en de muziek met een enorme snelheid laat weerklinken. Ik heb het geluk het nieuwe element in volle glorie te beluisteren waarbij de muziekkeuze alles te maken heeft met de musici en er nauwelijks gelet wordt op opnamekwaliteit die in de groeven is geperst.


The Extender

De set laat weinig te wensen over en bestaat uit vrijwel alleen maar eigen ontwikkelingen van Van den Hul. Zoals The Grail SB gebalanceerde phono versterker, The Emerald gebalanceerde lijnversterker en een paar The Excalibur mono eindversterkers. Onderlinge bekabeling is Carbon Nano Tube, u hoeft niet te raden van welke fabrikant. De opgestelde luidsprekers zijn een paar Diapason Dynamis, licht naar voren gekanteld voor een beter fasegedrag. Een “geheimtipp” van de meester is het volzetten van de vensterbanken met pluche beesten om ongewenste reflecties van de ramen tegen te gaan. Het ziet er leuk uit en het werkt met een lage WAF.

Op de Diapason speakers staat hetgeen dat de rit naar Vaassen noodzakelijk maakte, The Extender waar ik volkomen blanco kennis mee maak. Laat ik eerst beginnen met de muziek die wij samen beluisterden. Een heel oude opname van Jerry Milligan doet mij denken aan een koffergrammofoon met een hoorn aan de bovenkant, maar dan wel twee tegelijk want het speelt in stereo. De weergave is heel direct, met een perfecte plaatsing, komt volkomen los van luidsprekers en biedt een enorme dynamiek. De weergave vanuit het Colibri Signature Stradivarius element is loepzuiver. De Pat Metheny Group laat de snelheid van het systeem naar voren komen en knalt. Een tik in de plaat weerklinkt kort en gortdroog, geen sprake van naslingeren, mede te danken aan het feit dat in de gehele signaalweg van element tot aan luidsprekerklem slecht één condensator opgenomen is. De muziek wordt breed uitgespreid, vooral de diepte en de hoogte in het stereobeeld zijn opmerkelijk, net als de attack die de weergave van de instrumenten een zodanige meerwaarde geeft dat het griezelig gaat worden.

Een volgende opname is die van een Chinees sprookje dat is omgezet in muziek, daarin worden alle instrumenten heel precies geplaatst zonder ze klein af te beelden. Als ik wat naar voren schuif met mijn stoel lijkt het haast of ik luister met een hoofdtelefoon, zo intens is de weergave. Een recital van werken van Chopin en Schubert, vastgelegd door Audio Lab Records en gespeeld door Peter Katin is opgenomen in een zo kleine ruimte dat het lijkt alsof ik er getuige van ben door van buitenaf via openstaande tuindeuren te luisteren. Tijdens de demo’s zet Van den Hul The Extenders af en toe uit en weer aan. Dat uitzetten heeft tot gevolg dat de muziek lijkt terug te kruipen in de luidsprekers, van “echt” terug naar een zeer hoogwaardig audiosysteem, maar dan blijft het inderdaad een audiosysteem. Er komt geen extra laag bij, geen geprononceerd middengebied, geen extra hoog, het is een extra dimensie in de beleving van muziek die The Extender geeft. Het meest opvallend zodra je maar op één kanaal The Extender uitzet (rechts) zoals we deden met “Rhapsody in Blue” van Gershwin, dan speelt links heel ruimtelijk en rechts verliest zo aan ruimte dat je hersenen er geen goed stereo meer van kunnen maken. Vergelijk het als volgt: u staat voor twee deuren in een studio, gaat u links naar binnen dan spelen daar de musici (The Extender kant) en neemt u de rechter deur dan komt u in de ruimte waar de engineer luistert via monitor speakers.

Nikola Tesla

Op mijn vraag wat The Extender doet en hoe het werkt krijg ik een uitleg van de heer Van den Hul die terug gaat naar Nikola Tesla, de wetenschapper  die ooit het fenomeen “scalaire golven” ontdekte. Een patroon van golven dat volkomen massaloos is en zich een miljard maal sneller verplaatst dan het licht, wat alleen maar kan omdat het massaloos is. De golven zijn niet meetbaar met normale meetapparatuur en bestaan volgens traditionele wetenschap daarom niet.

Wat niet meetbaar is bestaat niet? Toch zijn die golven wel aantoonbaar en laten zich door niets tegenhouden, alleen door aluminium. De golven zouden bijvoorbeeld de oorzaak zijn dat tweelingen, die duizenden kilometers uit elkaar zijn, het bemerken als er iets aan de hand is met de ander, zonder tijdvertraging, zonder enige andere vorm van communicatie. Iets dichter bij huis een moeder die “voelt” dat er iets gebeurt met haar kind buiten haar gezichtsveld of bereik. De scalaire golven kunnen genezend gebruikt worden zo vertelt de heer Van de Hul mij en daarover is genoeg te vinden op internet.

Wat Van den Hul heeft gedaan vanuit zijn positie als erkend therapeut, werkend met onder meer scalaire golven, is in een onderzoeksperiode van zes jaar dat gedeelte filteren wat direct inwerkt op het stukje van onze hersenen waar de perceptie van emotie, intuïtie en gevoel verwerkt wordt. Elektronica gevat in een kleine behuizing die op of naast een luidspreker gezet kan worden, wekt via een spoel de  scalaire energie op en zendt die rechtstreeks naar het juiste deel van onze hersenen. Niet via geluid, niet via licht, niet via enige andere bekende vorm van energieoverdracht of via onze normale zintuigen. The Extender wordt daarvoor gevoed met een stekkervoeding en parallel aan de luidsprekers aangesloten, of mag op de uitgang van een lijnversterker staan.

Het resultaat, hoe ongeloofwaardig het ook mag klinken, is het toevoegen van een extra dimensie aan een hifi systeem die ons helpt in onze hersenen instrumenten, stemmen en opnameruimtes beter te herscheppen dan met alleen luidsprekers mogelijk is. Dat werkt niet met een huis-tuin-en- keuken systeem, mijn ervaring is dat hoe beter het systeem presteert, des te groter is de invloed van The Extender. De prijs van een set is met € 5.000,- duidelijk niet bedoelt voor een “setje”, het past in de prijsklasse van een high end systeem en vormt daar een welkome, alleszins voor mij nog steeds onbegrijpelijke toevoeging, die absoluut werkt en een aanvulling is die ik op geen andere wijze kan bereiken. € 5.000,- is en blijft veel geld, toch ken ik mensen die vergelijkbare bedragen of nog veel meer uitgeven aan upgrades, kabels, voetjes, schaaltjes en dergelijke, die soms een veel minder hoorbaar resultaat opleveren. Laat staan uw beleving positief kunnen beïnvloeden door u dichter bij de uitvoerende te brengen.

Thuis

Een kort berichtje op Facebook van mijn hand over The Extender leverde geïnteresseerde bezoekers op die deels eerder kennis hadden gemaakt met het fenomeen scalaire golven en deels puur nieuwsgierig waren. Thuis plaatste ik The Extender op een paartje PMC fact.12 luidsprekers met daarachter een Pass Labs X250.5 eindversterker en een Audia Flight Strumento No.1 lijnversterker. Streamen deed ik via een NAD M50/M52 combinatie waarachter een Metrum Pavane Level II DAC staat. Vanwege een andere recensie ook met een Sforzato DSP-030 EX digitale muziekspeler plus een Sforzato PMC-02 EX wordclock. De laatste combinatie haalt de muziek over Ethernet van een NAS. Iedere luisteraar herkende de toevoeging van een extra dimensie aan de weergegeven muziek direct, waarbij de meningen verschilden over hoe belangrijk The Extender is voor de weergave.

Tussen de bezoekers zaten wat wij noemen “getrainde oren”, maar ook mensen die helemaal niets hebben met de betere audio. Sommige muziekstukken die goed zijn opgenomen, denk aan Stacey Kent, Viktoria Tolstoy en klassiek werk maakten de invloed van The Extender zeer duidelijk, andere stukken die gewoon slecht opgenomen zijn reduceerden het effect. De werking is niet alleen beperkt tot muziek en zang, door het audiosignaal van de TV over het systeem te voeren werkt The Extender ook bij TV series en films, door de indruk van ruimte te vergroten en de weergave te intensiveren.

Naast de kwaliteit van de bron is ook de kwaliteit van de keten belangrijk gaf ik eerder al aan. De Sforzato die op wezenlijke punten de meerdere is van mijn eigen streamer oplossing maakte het onderscheid tussen met en zonder The Extender duidelijker. Het ruimtelijke beeld herscheppen, waarin de Sforzato toch al goed is, wordt verdiept. Dat is niet alles, de klankbalans van instrumenten en stemmen wordt verbeterd met The Extender ingeschakeld. Snelheid in de weergave neemt toe, attack is intenser, muziek vloeit meer, microdetails worden gemakkelijker hoorbaar en het luisterplezier neemt toe. Zet ze uit en het geluid wordt terug in de richting van de speakers gezogen. Na ongeveer een maand leven met The Extender in mijn huiskamer vraag ik mij oprecht af of ik die nog wel zou willen missen. Want muziekweergave die zich terugtrekt zodra The Extender wordt uitgezet ontneemt een mij dimensie of emotie die ik tot nu toe alleen kan beleven tijdens het aanwezig zijn bij een concert of willekeurige andere uitvoering waar ik musici kan aanraken. 

Overrompeld

In het beschrijven van The Extender en zijn werking ben ik bewust niet te diep gegaan. Enerzijds omdat mij daartoe de fundamentele kennis van scalaire golven ontbreekt, anderzijds omdat ik mij terdege realiseer dat we op een terrein komen waar ons nuchtere Nederlandse brein tegen protesteert. Waar de conventionele wetenschap stopt en aantoonbaarheid niet te realiseren is met ons huidige instrumentarium.

We weten dat er meer tussen hemel en aarde is dan wij kunnen verklaren, denk aan de tweelingen of de moeder met kind. De stap zetten om dat “iets” te gebruiken voor een genezingsproces is al fors, laat staan het maken van een distillaat voor muziekweergave. Je krijgt al snel de lachers op de hand als je er over vertelt, tot je laat horen wat het doet. Op de recente X-Fi show waar de heer Van den Hul The Extender demonstreerde heb ik niemand de draak zien of horen steken met de kastjes. Reacties om mij heen varieerden van “ja, ik hoor wel wat” tot “hoe kan dit zonder geluid toch die verbetering geven”.

Persoonlijk is voor mij de werking duidelijk waarneembaar en reproduceerbaar op meerdere systemen, thuis, elders, in een zaal met mensen, mogelijk omdat ik inmiddels verwend met en gewend ben aan het gebruik van The Extender. Een flauw grapje zou zijn dat Van de Hul met The Extender mij zo heeft geconditioneerd, omdat hij direct werkt op mijn hersenen. Gelukkig ben ik daarvoor te nuchter en acht de heer Aalt Jouk van den Hul te hoog als wetenschapper. Want dat is hij, een man met een enorme drang dingen te verbeteren en nieuwe wegen te zoeken voor een beter milieu, minder ziektes en genezing van patiënten. Daarnaast is hij een groot muziekliefhebber die zijn sporen in de audio heeft verdiend en met gesloten ogen kan wegzinken in de weergave van een concert. Met The Extender is een nieuwe weg ingeslagen. In de woorden van Van den Hul: “Dit wordt onmisbaar in elk goed systeem.” Zover durf ik nog niet te gaan, maar overrompeld en overtuigd ben ik wel door The Extender. Met voorsprong voor mij de meest intrigerende audio ontwikkeling van 2017. Niet hoorbaar waarneembaar.

Prijs:

The Extender per paar: € 5.000,-

Distributie:

Music2 Audio Import (Cartridge & Electronics only)
Geestweg 40B
2671 ED Naaldwijk
Telefoon: +31 (0) 6 51 60 80 34
Email: info@music2.nl
Website: www.music2.nl