KEF & Hegel op High End München 2016
Wat KEF betekent voor de hifi-wereld ontdekte je in München onmiddellijk als je de stand betrad. De Britten uit Maidstone hadden een indrukwekkende display gecreëerd waar de huidige iconen netjes op een rij stonden. Als je speakers zoals de LS50, Blade 2, Reference en natuurlijk de levensgrote Muon bij elkaar ziet, realiseer je dat KEF de laatste jaren toch wel behoorlijk sterk bezig is.
Op de juiste hoogte
In de line-up spotten we iets nieuws, al duurde het wel even vooraleer het opviel. De LS50-speakers die tussen de grote jongens geprangd staan, hebben een plaats gekregen op stands van KEF zelf. “Eindelijk,” zegt Joost van den Bosch van KEF Nederland: “Vroeger moesten we altijd klanten in de richting van stands van andere merken sturen, nu hebben we er zelf prachtige die perfect bij de LS50 passen.” Er is een witte en zwarte versie, die laatste gebruik je ook voor de nieuwe kleurvarianten van het compacte KEF-icoon.
Een beetje verder staan ook de kleurvarianten van de LS50 die KEF vorig jaar introduceerde. Het oog glijdt meteen naar de knalrode versie, die een echte eyecatcher is. Maar als puntje bij paaltje komt, fluistert een KEF-vertegenwoordiger ons in, kiezen de meeste klanten toch voor een ingetogen tintje, zoals de zwarte of de titaniumgrijze LS50. Het is zoals bij auto’s: iedereen bewondert opvallende lakkleuren, maar bij de aankoop opteert de meerderheid toch voor iets neutraler. Niettemin: de rode LS50 is een knappe verschijning.
Levensecht
We lopen even door de dealerruimte – “nee hoor, we zijn geen journalisten” – om snel de luisterkamer te bereiken. Vorig jaar werd KEF’s demoruimte op de High-end-beurs gedomineerd door luistersessies met de Blade Two, gegeven door KEF-ambassadeur Johan Coorg. Dit jaar gooit het merk het over een andere boeg.
Hoewel Coorg nog altijd zijn gevarieerde muzieksmaak kwam demonstreren, was het eerder de immer rustige Jack Oclee-Brown, Head of Acoustics, die in de schijnwerpers stond. Hij begeleidde twee boeiende demo’s die elkaar afwisselen.
Op ISE in Amsterdam in februari mochten we al een verbluffende Dolby Atmos-demo beleven met KEF Reference-speakers en Arcam-electronica (de AVR850 met Dirac-kamercorrectie mocht als centrale unit optreden), op High-end München is de Reference-setup nog iets verbeterd (met name met het gebruik van Reference 3 voor de achterkanalen). Achteraf gezien was de demo op ISE niet perfect, onder meer door de geluidpollutie van andere demonstraties. Hier was beter gesteld.
Opnieuw werd de toegevoegde waarde van hoogtekanalen heel knap aangetoond, al kan er niet ontkend worden dat een Atmos-opstelling veel ruimte, speakers en elektronica vereist. De set op High-end München had dan ook een waarde van ver boven de 100.000 euro. Maar als het goed opgesteld wordt en je zit op de juiste plaats, dan klinkt Atmos bijzonder meeslepend en realistisch.
Op de juiste hoogte
Overigens was de demo ook een goede ‘reminder’ dat de Reference-reeks niet enkel voor 2-kanaalsopstellingen geschikt is, maar eveneens voor surroundtoepassingen. Interessant is dat KEF op inbouwvlak ook een lijn high-endspeakers heeft die heel complementair zijn met de losse Reference-luidsprekers. Wie een thuiscinema wil bouwen en een deel van de speakers in de muur gaat wegwerken, vindt in een product als de Ci5160RL-THX met vier 160 mm woofers en een centrale Uni-Q-driver een zeer premium speaker.
Inbouw is een sterke prioriteit voor KEF dit jaar, dat zagen we al in februari op ISE. De Ci Series omvat inmiddels verschillende modellen, die allemaal in München te bewonderen waren. Naast de high-end inbouwspeakers heeft KEF nog een aantal meer middenklasse-speakers die toch ook de Uni-Q-technologie toepassen. De Ci200TRb bijvoorbeeld.
Een echt uithangbord zijn de nieuwe Ultra-Slim inbouwspeakers, die waanzinnig dun zijn. Hierdoor kun je ze inbouwen in plafonds of muren waar je geen diepe boringen in mag maken. De Ci160TS pakweg, is een 2-wegs speaker met een woofer van 4,5 inch en een tweeter van 1 inch. En toch vereist het slechts een nis van 4,1 cm diep.
KEF & Hegel: iets frivoler
Iets frivoler
Veel hifi-liefhebbers fantaseren over ooit de Muon-speakers in hun droomvilla te plaatsen. Helaas valt deze ultieme speaker – en dan hebben we het evengoed over het visuele aspect – buiten bereik van de doorsnee audiofiel. Het KEF-design van Ross Lovegrove was echter de inspiratiebron voor de Muo Bluetooth-speaker, die veel toegankelijker is en door dezelfde ontwerper werd getekend.
Had KEF dan niet nog beter gescoord met een grote luidsprekerlancering in München? Misschien. Maar KEF-fans moeten heel het jaar op hun honger blijven zitten. Er komen nieuwe dingen aan, in het najaar, werd er op de stand gehint: “nog even geduld.”
Baanbrekend Hegel
Maar voor een mooi setje KEF Reference-speakers moest je in München niet enkel bij KEF zelf zijn. Bij Hegel – in Nederland ook verdeeld door KEF-moederbedrijf GP Acoustics – vielen de referentiespeakers eveneens te bewonderen. Voor wie Hegel nog niet zou kennen: Hegel Music Systems is een Noorse bouwer van zeer innovatieve versterkers en andere elektronica die er schijnbaar in slaagt om elk jaar nog meer fans te winnen. Vorig jaar bijvoorbeeld, kreeg hun H160 een EISA Award als versterker van het jaar. Een hifi-bedrijf om in de gaten te houden!
De 2 x 75 watt sterke Röst beschikt over heel ingebakken streaming in de vorm van Airplay en DLNA, en heeft drie analoge en vijf digitale ingangen voor externe bronnen. Er is ook een USB-ingang voor een directe aansluiting op een computer. Het gaat hier overigens niet om een doorsnee Airplay-implementatie, maar een verbeterde waarbij de gewoonlijke door Apple-voorgeschreven chips worden vervangen door een betere DAC, vertelde Export sales manager Anders Ertzeid ons.
Als we om de hoek stappen, stoten we nog op een paar Blade Two’s en nog een sterke claim van Hegel. Onder de naam ‘Mohican’ (zoals in ‘de laatste der Mohikanen’) hebben de Noren een ultieme cd-speler gebouwd, met heel wat techniek van de HD30 DAC. Dat de Noren best een bescheiden volkje zijn (en lessen hebben geleerd van het Deense Carlsberg), dat ontdek je ook als je de bijhorende slogan leest: “Mogelijk de beste cd-speler in de wereld.”