Review: Marantz HD-AMP1 laat niets te wensen over


René Smit | 11 mei 2016 | Marantz

In 1953 stichtte Saul B. Marantz officieel het bedrijf Marantz. Zoals veel andere oprichters van o.a. audiobedrijven was hij ontevreden over de verkrijgbare apparatuur en zat er niets anders op dan zelf producten te gaan ontwerpen en bouwen. Dat zijn visie een juiste was blijkt wel uit het feit dat Marantz door de jaren heen veel innovatieve en vooral muzikale apparatuur op de markt heeft gebracht.

Na een aantal, al dan niet succesvolle, overnames vaart Marantz de laatste jaren weer een eigen koers binnen de D&M Europe groep waaronder ook Denon valt. In de persoon van Ken Ishiwata heeft Marantz een Brand Ambassador die het merk een duidelijk muzikaal eigen gezicht geeft. Diverse fraaie ontwerpen kwamen uit zijn hoge hoed. Vaak gebaseerd op bestaande apparaten waar Ken verbeteringen in aanbracht die, omwille van de prijs, niet in de serieproducten konden worden doorgevoerd. Deze apparatuur kreeg dan de toevoeging “Ki”, voor de koper een garantie dat je iets bijzonder muzikaals in huis haalde.

Nu herintroduceert Ken Ishiwata de MusicLink serie welke voor het eerst in 1990 het licht zag. Kenmerken van de oorspronkelijke serie waren compact formaat met een designer-touch maar de essentie lag op de muziekweergave. Volgens Marantz was het uiteindelijk doel van de apparatuur: “de luisteraar laten genieten van alle emotie en muzikale details in combinatie met een elegante en luxueuze uitstraling.” Grote vraag is: doet de HD-AMP1 recht aan de destijds gestelde criteria?

In detail

Reeds bij het uitpakken kan ik een aantal van de criteria als geslaagd van het lijstje schrappen. Voor me staat een fraai vormgegeven bijzonder compact apparaat. Niet alleen de bescheiden afmetingen, 304 x 352 x 107 mm, maar vooral de juiste verhoudingen geven de HD-AMP1 iets extra’s. Aan de voorzijde is centraal het voor Marantz kenmerkende “patrijspoort” display te vinden op het massief aluminium front. Links en rechts geflankeerd door twee grote draaiknoppen. De linker fungeert als bronkeuze schakelaar, de rechter is de volumeregelaar. Van links naar rechts vinden we verder de aan/uit schakelaar, een setup toets, een USB aansluiting met ondersteuning van iDevices en een hoofdtelefoonaansluiting. Om de in mijn ogen retro chique uitstraling compleet te maken is deze HD-AMP1 voorzien van houtlook zijpanelen. Aan de achterzijde is een breed arsenaal aan aansluitingen beschikbaar. Zo is de versterker voorzien van twee optische ingangen, een digitale coaxiale ingang, een asynchrone USB-ingang (type B) en twee analoge ingangen. Marantz bewandelt hiermee een iets andere weg dan bijvoorbeeld NAD met zijn D7050. Die ontbeert analoge aansluitingen maar beschikt daarentegen over een netwerkaansluiting. Als laatste is de Marantz uitgerust met in eigen huis ontwikkelde en zeer serieuze SPKT-1 luidsprekeraansluitingen.

De Marantz HD-AMP1 is niet zomaar een compact uitgevoerde geïntegreerde versterker met DAC modus zoals de fabrikant dit apparaat duidt. Nee, deze AMP1 is de eerste Marantz versterker die gebruik maakt van klasse D versterkermodules. In de ogen van Marantz voldeed het klasse D versterkerprincipe niet aan de klankmatige eisen die ze voor hun versterkers voor ogen hadden. Echter het is de ontwerpers van Marantz gelukt de Hypex UcD versterker modules te combineren met de in eigen huis ontwikkelde en al jaren in gebruik zijnde HDAM-technologie. Voor de techneuten onder ons, het feedbacksignaal komt bij deze AMP1 niet van de uitgang van de versterkermodule maar direct na de LC-filtertrap. Bij een terugkoppeling voor het LC-filter wordt in principe geen rekening gehouden met de aangesloten luidspreker tijdens het versterken. Dit maakt dat de versterker gevoelig reageert op de luidspreker en hierdoor geen consistente prestaties kan leveren. Door de feedback te verleggen naar achter het LC-filter wordt de invloed van de aangesloten luidspreker sterk verminderd. Daar komt bij dat de dempingsfactor, die wordt bepaald door de uitgangsimpedantie van versterker en impedantie van de speaker, minder gevoelig voor de frequentie. Een hoge slew rate in combinatie met een kwaliteits LC-filter resulteren in een grote bandbreedte en vlakke frequentiecurve. Het vermogen wat de versterker weet te leveren is 2 x 35 Watt RMS aan 8 Ohm. Geen wereldschokkend getal, maar vooruitlopend op het luistergedeelte kan ik zeggen dat je met dit vermogen verrassend weinig te kort komt.

Verdere specificaties

Naast het hoogwaardige versterkergedeelte beschikt de HD-AMP1 over een DAC met meer dan uitstekende specificaties. De door Marantz gebruikte Sabre ES9010KM2 digitaal-analoog converter is een type wat normaal gesproken veelal te vinden is in apparatuur met een aanmerkelijk hoger prijskaartje. Naast de Sabre DAC is de AMP1 ook uitgerust met een dubbele klok voor extra nauwkeurigheid. De conventionele digitale ingangen werken met een maximale resolutie van 24-bits 192kHz, echter de asynchrone USB aansluiting gaat nog een forse stap verder. Deze kan hires files verwerken van 32-bits/384 kHz, maar dit is nog niet alles. DSD bestanden vormen ook geen probleem voor de HD-AMP1, naast 2,8 en 5,6MHz tot zelfs 11,2MHz.

Om de kwaliteit te waarborgen wanneer de HD-AMP1 via USB met een computer verbonden is heeft Marantz de USB ingang volledig geïsoleerd van de overige onderdelen. Dit om het eventueel binnendringen van hoogfrequente ruis tot een minimum te beperken. Verder is de HD-AMP met MMDF, Marantz Musical Digital Filtering. Dit geeft de gebruiker de keuze uit twee digitale filters al naar gelang de voorkeur van de luisteraar. De kast is voorzien van een aluminium front en een dubbele bodemplaat voor een zo hoog mogelijke stijfheid zodat eventuele trillingen van buitenaf geen kans krijgen de binnenzijde te bereiken. Al met al een behoorlijke brok techniek voor een apparaat van dit formaat en deze prijsklasse. 

Marantz HD-AMP1: in de praktijk

Aansluiten

Om muziek uit deze HD-AMP1 te toveren sluit ik mijn Bluesound Vault 2 muziekserver/streamer aan met een Oehlbach XXL optische interlink. De Vault is voorzien van twee AudioQuest Jitterbugs en een AudioQuest NRG1 netsnoer voor optimale prestaties. Met een set Teufel Reference luidsprekerkabels koppel ik de Marantz aan mijn Audiovector SR3 Avantgarde Arrete luidsprekers. Schone stroom wordt rechtstreeks vanuit de meterkast aangevoerd waar een AHP Klankmodule de reguliere schakelautomaat vervangt. Het standaard meegeleverde netsnoer blijft in de doos ten faveure van een Supra Lorad exemplaar. Met zijn bescheiden afmetingen kan de AMP1 met gemak in mijn Quadraspire audiorack. Nu alles aangesloten is kan het luisteren een aanvang nemen.

In de praktijk

Voor ik daadwerkelijk ga luisteren maak ik in het setup menu eerst een aantal instellingen. Zo kies ik ervoor om de s-direct functie in te schakelen voor een zo zuiver mogelijke weergave. Hiermee wordt de toonregeling omzeild wat in theorie voor een betere weergave moet bewerkstelligen. De al eerdergenoemde MMDF filtering laat ik op de default: “Filter 1” staan. Tot slot dim ik de intensiteit van de display naar de laagste stand. De instellingen zijn allemaal aan te passen met de meegeleverde afstandsbediening. De beknopte papieren handleiding is hierbij niet echt nodig, het wijst de weg eigenlijk vanzelf. Voor het uitgebreid instellen, om bijvoorbeeld een computer met de HD-AMP1 te laten werken, wordt een cd-rom met complete handleiding meegeleverd.

Ten tijde van de recensieperiode zendt Radio2 de befaamde Top2000 uit, een uitstekende portie muziek van allerlei pluimage om de splinternieuwe AMP1 eens lekker in te spelen. Regelmatig gaat het volume omhoog wanneer de volgende klassieker zich aandient. Een aantal dingen valt de eerste dagen al direct op. Ten eerste het gemak waarmee de HD-AMP1 mijn Audiovector luidsprekers aanstuurt. Hoewel niet echt een lastige speakers hebben we het hier toch over een high-end vloerstaander van behoorlijk formaat met een prijskaartje van zo’n negenmaal de prijs van de Marantz versterker. Tweede positieve punt is hoe verrassend gedetailleerd de weergave is, erg schoon en open. De lichte scherpte in het hoog is na twee volle dagen spelen al goeddeels verdwenen en duidelijk te wijten aan het feit dat de versterker nieuw uit de doos kwam. Toch was er ook een minpuntje aan te tekenen. Het volume is niet af te lezen in de display, slechts een klein puntje in de regelaar zelf geeft de volumestand aan. Vanaf de luisterpositie ben je totaal in het ongewisse over de stand van het volume.

Met moeite weet ik me los te rukken van de Top2000, Stevie Wonder’s Master Blaster en Philip Bailey’s en Phil Collins’ duet Easy Lover klinken zó lekker. Het swingt en de blazers hebben die lekkere snerpende bite die zo kenmerkend is voor koperblazers. Ik start met Which Way Steinway, een al wat oudere opname van A.J. Croce. Een swingend nummer wat opent met een drumsolo, onmiddellijk wordt duidelijk dat 16/44.1 kHz (cd kwaliteit) een stuk beter klinkt dan het streamen in mp3. De trommels hebben gewicht, klinken vol en rond terwijl de bekkens fraai uitklinken. De akoestische bas lijkt wat lichtvoetiger dan ik gewend ben maar slaat gezien het prijsverschil totaal geen slecht figuur. Het opgebouwde beeld gaat ruim buiten de speakers, niet alleen in de breedte maar ook in de diepte. Nightbird is een geremasterde live opname van haar concert in de Blues Alley jazz club. Wederom word ik aangenaam verrast door de ruimtelijke weergave, het intieme van de club wordt goed in mijn luisterruimte geprojecteerd. Als ik de ogen sluit zit ik in het publiek. Time After Time klinkt prachtig en zit vol met emotie. Het is opvallend hoe schoon en open de weergave is, waardoor details gemakkelijk hun weg naar de luisteraar vinden.

Van de ene uitgesproken vrouwenstem naar de andere. Agnes Obel heeft een ijle, ietwat serene klank die deze Marantz versterker zeer goed weet te vangen. Er wordt een groot beeld opgebouwd wat tot ver buiten de speakers reikt. De laagweergave is rustig en gecontroleerd maar gaat niet super diep. Gezien het vermogen van de versterker is het echter verrassend goed. Door het eerdergenoemde schone en open karakter van de AMP-1 wordt de complexe mix van het nummer Fuel On Fire volledig ontrafeld. Knap is dat de muzikale samenhang volledig intact blijft waardoor het echt spannend en boeiend blijft.

De ene na de andere favoriet wordt beluisterd, zoals Bonnie Raitt’s Can’t Make You Love Me, waarbij de stage staat als een huis, de barchime prachtig uitklinkt en alleen het opgebouwde beeld in de hoogte achterblijft ten opzichte van mijn referentie. Na al die relaxte vrouwenstemmen moet de AMP-1 aan de bak met Heavy Fuel van Dire Straits. De detaillering is wederom van bovengemiddelde klasse, op hoog volume wordt het iets onrustig maar dit is waarschijnlijk deels te wijten aan de allesonthullende weergave van mijn Audiovector luidsprekers. Een combinatie als deze zal in de praktijk niet snel samengesteld worden. Wat de Marantz AMP-1 echter laat horen is gezien de prijs (€1.099) en het vermogen boven verwachting. Al deze bevindingen betreffen notabene nog normale 16/44 kHz bestanden.

Met hi-res bestanden laat de AMP-1 nog meer van zijn karakter horen. Fleetwood Mac’s Big Love van het album Tango In The Night in 24bits 192kHz klinkt fantastisch. Er is snelheid, detaillering en een brede en diepe soundstage. Robert Plant en Alison Kraus bezorgen me kippenvel met het album ‘Raising Sand’ in 24bit 96kHz. Wat klinkt deze AMP-1 heerlijk schoon en open zonder te verzanden in een analytische weergave. En dan te bedenken dat DSD-files waarschijnlijk nog beter zullen klinken.

Marantz HD-AMP1: conclusie

Marantz levert met deze HD-AMP1 een geïntegreerde versterker met ingebouwde DAC af die feitelijk niets te wensen overlaat. De combinatie van Klasse D versterking met de HDAM modules is een bijzonder geslaagde match. Slechte Klasse D versterker ontwerpen zorgen vaak voor luistermoeheid bij wat langer luisteren. Deze HD-AMP1 heeft hier geen last van, uren achtereen luisteren is geen enkel probleem. De typische Marantz klanksignatuur, vloeiend en neigend naar warm, is zeker aanwezig, maar in iets mindere mate. In plaats daarvan krijg je snelheid, transparantie en een bijzonder schone gedetailleerde weergave. Persoonlijk kan ik deze eigenschappen zeer waarderen. Het geeft de muziek voor mij een extra stukje spanning.

Naast een uitstekende versterker krijg je ook nog eens de beschikking over een DAC die met alle denkbare resoluties uit de voeten kan en een prima ingebouwde hoofdtelefoonversterker. Marantz laat met deze HD-AMP1 zien en vooral horen dat kwaliteit niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Natuurlijk heeft de fabrikant concessies gedaan om zoveel kwaliteit voor deze prijs te kunnen leveren. Zo ontbreken een netwerkaansluiting, bluetooth en Airplay. Marantz heeft er voor gekozen zoveel mogelijk in te zetten op de geluidskwaliteit, een keuze die ik van harte toejuich. Het is wel heel erg vooruitlopen op de zaken maar voorlopig is deze HD-AMP1 voor mij al product of the year 2016! Een onbetwiste winnaar. Petje af, Marantz.