Bowers & Wilkins: de overweldigende referentie


Jamie Biesemans | 07 maart 2016 | Bowers & Wilkins

Een van de drukstbezochte stands op ISE 2016 is die van Bowers & Wilkins. De Britten weten bezoekers altijd te verwennen met een zeer verzorgde stand en een waanzinnig sterke home cinema-ervaring. Op de grote stand kun je uiteraard al de hoogvliegers van het merk zien, waaronder telgen van de nieuwe 800 D3-familie en een nieuwe lijn inbouwspeakers.

Geinig zijn de AM-1 Architectural Monitors die met verschillende ‘skins’ zijn versierd, waaronder enkele van de hand van Davey ‘Waxx’ Verhaeghe. En hoewel de prominent geplaatste Nautilus niet bepaald een jonge speaker is, blijft dat iconisch design een enorm aantrekkelijk gegeven. Iedereen stopt wel even om dit hebbeding van 32.500 euro per stuk te bewonderen en te fotograferen. “Op een dag…”, hoor je velen denken.

Ook toestellen van Rotel en Classé zijn present op de stand, want Bowers & Wilkins Benelux voert die merken bij ons in. Bij Rotel valt vooral de nieuwe RA-1592 op, een geïntegreerde stereoversterker, bij Classé konden we al een blik werpen op de nieuwe Sigma-lijn. Ook indrukwekkend: de stapel Classé-versterkers die – zo leren we later – de motor zijn voor Bowers & Wilkins’ thuiscinema op de stand.

Net zoals bij vele andere luidsprekermerken, schijnt Bowers & Wilkins op ISE de schijnwerpers vooral op nieuwe inbouwproducten. Het merk heeft een paar primeurs, waaronder de bijzondere CWM Cinema 7. Deze luidspreker is eigenlijk drie luidsprekers in één: monteer hem centraal onder (of boven of achter) het scherm en hij neemt de rol op van center én van linksvoor en rechtsvoor. Dat is bijzonder flexibel en toch wel interessant voor iedereen die niet al te veel in de muren wil hakken.

Ook de nieuwe CCM632 doet iets bijzonder. Met zijn 75 mm driver levert deze plafondspeaker een bijzonder breed bereikt (100 tot 17.000 Hz), terwijl hij wel vrij compact is.  Nog compacter is de CCM663RD, een nog een plafondspeaker die bijzonder dun is (9,7 cm!) en dus makkelijk kan ingebouwd worden in valse plafonds.

Lekker exclusief

Voor onze lezers regelden we met marketingmanager Bas van Oosten tegen het einde van ons dagbezoek aan ISE een exclusieve demo in deze thuiscinema.  Helaas voor de andere wachtenden is er geen plek meer – wij zijn min of meer de laatste bezoekers van de dag. Straks begint de (voorzichtige) afbraak, luidt het.

Gewoon al het betreden van de tijdelijke bioscoop van Bowers & Wilkins maakt indruk op iedereen, maar zeker op Henk Visser. Hij is, naar eigen zeggen, een enorme fan van het merk. “Bowers & Wilkins weet me al 26 jaar te bekoren en te verrassen!” Net voor we de demoruimte binnentreden, werpt iedereen wel een blik op de gigantische stapel Classé-versterkers die ongeveer 4.500 watt aan vermogen leveren voor de speakers in de zaal.

En verrast werd Henk (en de andere aanwezige lezers). In tegenstelling tot andere thuiscinemademo’s die we eerder op de dag bezochten op ISE en die in relatief gewone ruimtes plaatsvonden, word je bij Bowers & Wilkins binnengebracht in een unieke omgeving, helemaal afgesneden van het vele omgevingslawaai van de beursvloer. Met dank aan de akoestische behandeling door Mutrox, die een dubbele opdracht kreeg, verklapt van Oosten: “Het moet hier binnen goed klinken zonder omgevingslawaai, maar er mag ook niet veel geluid ontsnappen naar buiten”. Als de Bowers & Wilkins-man de deur achter ons dichttrekt, is het effect meteen merkbaar. Rust daalt over ons neer – al zal dat niet lang duren. De constructie, met al die demping, is trouwens niet van het minste. 12.000 kg weegt het gevaarte.

Surround uit de hoogte

Surround uit de hoogte

De Britten installeren elk jaar wel een grote thuiscinema op ISE, maar dit jaar is het de eerste keer dat zowel Dolby Atmos als DTS:X gedemonstreerd wordt. Maar voor dat we van wat filmgeweld mogen genieten, legt Bas van Oosten uit wat er allemaal in de zaal verwerkt is. Dat moet wel, want zien doe je de vijftien (!) speakers en vier (!!) subwoofers niet niet. Zo is er een CWM8.5-speaker achter het projectiescherm opgehangen. Het scherm is akoestisch neutraal zodat de centerspeaker perfect kan weergeven, zonder verlies van frequenties. Maar door die slimme plaatsing komen de stemmen van acteurs letterlijk uit het scherm.

Hoewel de rack gevuld met Classé-versterkers natuurlijk niet goedkoop mag genoemd worden, zijn de speakers in de zaal op zich niet astronomisch dure high-end. De CWM8.3, waarvan er negen gebruikt zijn, kost circa 1.950 euro per stuk. De CCM8.5 heeft een prijskaartje van circa 1.250 euro. Zo zijn er vijf aanwezig. Die enkele CWM8.5 en telkens twee CT SW15- en twee DB1 D3-subwoofers. Dat zijn geen kleine bedragen, maar om een thuiscinema uit te rusten kun je nog véél meer uitgeven.

Langs alle kanten

‘Gravity’ was één van de eerste films die gemixt werd met extra hoogtekanalen. De film met Sandra Bullock en George Clooney (of toch een stukje darvan) kon dus niet ontbreken tijdens de demo. Hoewel iedereen de kaskraker wellicht al gezien had, kijkt iedereen toch met ingehouden adem naar de scene waarbij Bullock en Clooney al ruimtewandelend aan een satelliet sleutelen – totdat Houston hen inlicht over het naderende gevaar. Dan breekt de hel los en zien we Bullock rondtollen in de ruimte, terwijl ze nog vasthangt aan de robotarm van het ruimteveer. Dat rondtollen, de impactgeluiden, overdonderend zijn ze in de Bowers & Wilkins-zaal.

Omdat ik vorig jaar ook in deze tijdelijke ruimte een surrounddemo onderging, merk ik vooral in het laag een aardig verschil. In 2015 trilden de bioscoopstoelen nog enorm tijdens een clip uit ‘The Expendables 2’, dit jaar zijn de vibraties wat ingeruild voor een meer gelaagde, subtielere – en ja, betere – laag.  Nadat we eerder op de dag een Atmos-demo kregen bij Arcam met de openingsscene van ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’, trakteert Bowers & Wilkins ons op een stukje uit het midden van de film, met een spectaculaire achtervolging met motors en Ethan Hunt in een BMW M3 door de straten van Casablanca. De spectaculaire finale van de hectiek ziet die M3 achterwaarts door de lucht vliegen en dan meermaals over kop gaan. Spektakel – en zo is het ook in de cinemazaal op ISE.

“Ongelooflijk”

“De andere demo’s waren ook mooi, maar dit was spectaculairder. Je werd gewoon opgeslorpt in de film. Zeer mooi gedaan”, concludeert lezer Ronald. “Het was gewoon ongelooflijk hoe het goed het klonk”, treedt Marcel hem bij, “Ik ben zelf grote fan van surround en dit was gewoon prachtig.” Henk is in de zevende hemel: “Goed, zou dit dan het OORGASME zijn waarop wij hebben zitten wachten. JA! Bowers & Wilkins laat dus zien - maar vooral horen - waarom zij zeggen de beste te zijn. Bij iedere toonhoogte was er een belachelijke goede controle, zodat de kogel klonk als een kogel en niet als een subwoofer die probeert zo snel mogelijk lucht te verplaatsen. De totale beleving was ongelofelijk.”