Hi-Fi Klubben Den Haag has arrived


Redactie HiFi.nl | 06 juni 2015

Je kon er al een ruime week terecht om een eerste kijkje te nemen, maar met de feestelijke opening op zaterdag is het echt officieel: Hi-Fi Klubben zit nu ook in Den Haag. Na Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haarlem en Hilversum vind je de van oorsprong Scandinavische keten nu ook aan de Haagse Venestraat, nummer 26.

"In Scandinavië zijn er niet veel mensen die over hifi praten zonder daarbij Hi-Fi Klubben te noemen,” zo vertelde Klubben-topman Svend Erik Kristensen ons eens. ”Hopelijk gebeurt dat binnen enkele jaren ook in Nederland."

Dat gesprek is inmiddels ‘een paar winkels geleden’, want dat tekenden we op bij de opening van filiaal Utrecht, na Amsterdam en Hilversum de derde zaak van de keten. Inmiddels is dat aantal in drie jaar al weer verdubbeld. Het totaal is daarmee overigens op 92 winkels gebracht, goed voor bijna 600 medewerkers internationaal (met het overgrote delen in onze noordelijke buurlanden). En, volgens de cijfers van Hi-Fi Klubben, 780.214 kwaliteitsbewuste leden. Want bij het model van oprichter en eigenaar Peter Lyngdorf (inderdaad, dié Peter Lyngdorf) hoort ook een klantenclub. Leden kunnen er onder meer rekenen op extra garantie op aankopen, uitnodigingen voor muziek- en filmevenementen en een willekeur aan specifieke aanbiedingen. Maar laten we vandaag bij de fysieke winkel in Den Haag blijven.  

Voor wie niet heel bekend is in Den Haag, de club is er weer in geslaagd een toplocatie te vinden. Vanuit het centraal station bezien loop je tien minuutjes rechtdoor, steek je het Spui over langs Pathé IMAX, en ga je na alle grote ketens zoals de Bijenkorf, Peek & Cloppenburg en Marks & Spencer rechtsaf het Venestraatje in. Gevarieerde winkels en een constante doorloop zorgen voor een fraaie plek, die in eerste instantie doet denken aan filiaal Haarlem – maar dan nog beter gepositioneerd in het winkelhart.

Het is al vroeg druk en warm op het feestje van Hi-Fi Klubben. De opening van de winkel die ook in de opzet doet denken aan Haarlem valt namelijk in het eerste écht warme weekend van het jaar, en dat merk je. Het is overal in de stad aanschuiven overigens, en winkelend publiek heeft – net als de vele mensen in de trein richting Den Haag – duidelijk nog een agenda voor na het shoppen: zon, zon, zon. Dat belooft wat voor het middagprogramma, want zoals gebruikelijk bij Hi-Fi Klubben wordt dat opgeleukt met live optredens in de winkel (gepland om 15 en 16u, voor wie dit tijdig leest!).

Weliswaar is de zesde Nederlandse winkel van de Scandinaviërs al een weekje te bezoeken, vandaag klinkt er dus serieus muziek in de tent – de live variant. Dankzij optredens van Mister & Mississippi en Sue the Night kan ook het winkelend publiek dat de aankondigingen gemist heeft (en dat kunnen er niet veel zijn, gezien de postercampagne in de stad) er niet omheen vandaag: Klubben is here!

Filosofie

Uitgangspunt van Hi-Fi Klubben, voor de lezer die ze nog niet kent, is dat het hoogwaardig geluid wil bieden aan muziekliefhebbers met zowel grote als kleine portemonnees. "Hi-Fi Klubben richt zich op de normale muziekliefhebber die thuis en onderweg naar muziek wil luisteren en met enige regelmaat een concert bezoekt", zo verwoordde algemeen directeur Svend Erik Kristensen de filosofie van de Scandinavische keten eerder al. "Mensen voor wie muziek het leven verrijkt. Zij die wel het verschil horen in geluid, maar geen bakken met geld willen uitgeven. Dat hoeft tegenwoordig ook helemaal niet meer, want voor een paar honderd euro koop je een prima systeem."

De reden dat Hi-Fi Klubben de prijzen laag kan houden, is volgens Kristensen simpel: "We verkopen niet alles. De merken die we wel in ons assortiment hebben, verkopen we soms al 25 jaar of langer. Het is goede apparatuur, dus waarom zouden we overstappen op een ander gelijkwaardig merk? Het voordeel voor de consument is dat we direct zaken doen met de merken die wij verkopen. We delen onze kennis met hen en zij die van hen met ons. Op die manier kunnen we namens alle klanten van Hi-Fi Klubben invloed uitoefenen. Op zowel ontwerp als prijs. Wanneer we iedere paar jaar onze merken wisselen, verdwijnt ook die onderhandelingspositie. Hi-Fi Klubben waait niet met alle winden mee, maar gelooft sterk in deze filosofie."

Herkenbaar
Bij de filosofie van Hi-Fi Klubben hoort ook een huisstijl. Het is dan wel een compleet nieuwe winkel waar we vandaag binnenwandelen, maar het had ook zomaar een uitbouw van een van de andere filialen kunnen zijn. Je weet in ieder geval meteen waar je bent als je één van de strak ingerichte zaken betreedt. Zowel in het interieur als in de apparatuur overheersen frisse kleuren, en aan de muren tref je de bekende posters en slogans. Posters die rond de opening doorheen de hele stad te vinden zijn, overigens. Zo kun je kersverse bedrijfsleider van filiaal Den Haag Daniel Gritter en zijn collega’s op station Holland Spoor zomaar levensgroot tegen het lijf lopen, op een gave foto waarin ze verbaasd naar een strijkijzer of een tosti-ijzer staren. ‘Wat is dit nou weer!?’ Inderdaad, bij Hi-Fi Klubben kom je voor goed geluid, niet voor allerhande keukenelektronica. Het is sprekend voor de organisatie dat voor een dergelijke campagne gewoon het eigen personeel ingezet wordt, in plaats van acteurs of modellen.

Daniel, die zijn sporen al verdiende bij onder meer HOBO hifi, is het daar roerend mee eens. We zijn inmiddels even op een nabij gelegen dakterras koffie gaan drinken om de toeloop in de winkel de ruimte te geven. Hij woont inmiddels zo'n vijf jaar in de Hofstad en voelt Hi-Fi Klubben na een aantal jaar filiaal Utrecht echt als zijn organisatie, en een fraaie campagne waarin het personeel zelf onderwerp is draagt daar alleen maar aan bij. Zoals we vaker gezien hebben bij de uitbreidingen van de keten, wordt een medewerker uit de eigen geleden gepromoveerd om een eigen filiaal te runnen. Extra prettig voor Daniel is daarbij dat hij de pendel van en naar Utrecht achter zich kan laten nu. Maar hoe komt het toch dat een zaak als Hi-Fi Klubben in het huidige klimaat maar winkels toe blijft voegen (en achter de schermen zeker nog meer plannen daartoe heeft)?

Prijsbeleid
Daniel: "Dat heeft een aantal redenen, te beginnen bij het laagdrempelige van een winkel als de onze. We zitten op een toplocatie (dat kunnen we enkel beamen, red.) en gaan heel erg veel winkelend publiek binnen krijgen. Dat hebben we in bijvoorbeeld Utrecht ook. Daarnaast zien onze klanten dat we een erg goed aanbod hebben, waarbij de prijzen zeer concurrerend zijn. En dan moet je niet alleen naar de prijskaartjes van vandaag kijken (de openingsaanbiedingen, red.), maar ook naar het beleid het hele jaar door. Als je bij ons koopt en er is binnen 60 dagen een prijsverlaging (wat vanuit de merken nou eenmaal regelmatig gebeurt, red.), of je komt het elders goedkoper tegen, krijg je dat verschil gewoon terug."

Den Haag en verder

Qua apparatuur (“Topgeluid krijg je niet waar je je koelkast koopt!”) vinden we ook in Winkel Nummer Zes alle usual suspects van het Klubben-gamma. Bronnen en versterkers zijn er van NAD, Argon, Denon en Marantz, terwijl er voor het luidsprekeraanbod in klinkende namen als Dynaudio, Dali en Bowers & Wilkins is voorzien. Uiteraard spotten we in dat rijtje ook Argon, dat altijd op een speciaal plekje mag rekenen in deze winkels. En hetzelfde geldt voor de architectonisch verantwoorde producten van Scandyna, de stevige speakers van Cerwin Vega, en vaste streamingwaarden Sonos en Bluesound.

Als we terug in de winkel nog even voortborduren op de succesfactoren van Hi-Fi Klubben, lijkt de vrouw van middelbare leeftijd achter ons zich bewust te zijn van ons gesprek en het feit dat we op de vorige pagina de filosofie van het bedrijf benadrukt hebben. Haar enige vraag, voordat ze haar nieuwste audioproduct afrekent en meeneemt, is namelijk: "heppie deze ook in het wit?". Ze blijkt bekend met de apparatuur en de (voor)selectie van de winkel waar het assortiment betreft, en weet dat ze aan het juiste adres is in deze prijsklasse. Dan rest alleen nog het uiterlijk. Geen a/b-testen, geen vergelijkingen met andere kabels of toch net die andere versterker, gewoon dát model, in dié kleur.

Dankzij de strakke aanbiedingen die de winkel in het kader van het openingsfeestje etaleert, zien we ook verscheidene andere klanten met hun nieuwe aanwinst het pand verlaten. Eén tevreden bezoeker loopt met een kolossale Samsung-televisie onder de arm naar buiten – het lukt hem maar net –, waarop het personeel hem hartelijk uitzwaait. Ze weten dat hij in de parkeergarage onder de Mediamarkt verderop geparkeerd staat, en daar met zijn Klubben-aanschaf voorbij zal lopen. "Plak je er bij de volgende nog even even van onze stickers op", grinnikt Daniel naar zijn collega in de winkel. Zodat ze ook daar maar vooral weten dat het van Hi-Fi Klubben afkomstig is...

Uiteraard treffen we ook Hi-Fi Klubben Nederland-baas Cas Oostvogel aan, enthousiast als altijd. Ook hij krijgt de vraag waarom deze uitbreidingen toch mogelijk zijn, terwijl een bedrijf als bijvoorbeeld HOBO zware tijden doormaakt. Net als Daniel weet ook Cas dat de locatie daarin een belangrijke rol speelt. En de nieuwe winkel in de Venestraat is daarbij een schot in de roos, zoals we deze ochtend ook meteen merken. Uiteraard is het prijsbeleid en de daarbij behorende service en diensten bepalend, maar wat we vooral zien is dat men weet dat er binnen hele boeiende budgetten hele aantrekkelijke aankopen gedaan kunnen worden, en dat beeld- en geluidskwaliteit daarin een hoofdrol heeft. Het imago, de slogans en de acties van Hi-Fi Klubben zijn daarbij enkel een extra, die je het gevoel geven dat het een club is waar je bij wil zijn. 

Natuurlijk vissen we dan ook nog even naar de locatie van Winkel Zeven. Eigenlijk een standaard gimmick tussen Hi-Fi Klubben en onze redactie, want na een aantal jaar weten we inmiddels hoe het er bij deze organisatie aan toe gaat. Dat levert daarom ook vandaag weer een heel verhaal op, waar we ook déze keer onze mond nog even over moeten houden. Eén ding is in ieder geval zeker: het Scandinavische Hi-Fi Klubben is na Den Haag nog lang niet klaar met de verovering van de Lage Landen...