Electrostyling: Smart verhoogt het wooncomfort


Rudirick de Jong | 30 mei 2015

Zoals we in ons artikel in de vorige editie al aankondigden, zijn we druk bezig met een Smart villa in Numansdorp. Inmiddels is het huis opgeleverd en zijn door de bouwers de laatste puntjes op de i gezet. Voor ons begint dan het echte werk eigenlijk pas. In dit artikel lichten we daarom graag de bijzondere mogelijkheden van dit huis toe.



Voordat de bouw start, hebben we natuurlijk eerst de wensen en mogelijkheden met de bewoners in kaart gebracht. Deze wensen hebben we vervolgens besproken met de betrokken bouwspecialisten. Uit die gesprekken zijn een aantal interessante oplossingen naar voren gekomen, waarover later meer. Als de bouw eenmaal gestart is en het huis groeit van een fundering tot een volwaardige villa, begint het onherroepelijk te kriebelen om aan de slag te gaan; bij ons, maar vooral bij de bewoners.



Maar waar te beginnen? Ons startpunt is de vraag hoe we het huis zo goed mogelijk kunnen laten werken voor de bewoners. Wat zou het huis allemaal moeten kunnen om de bewoners te ontzorgen? We hebben samen met de bewoners scenario’s uitgewerkt die we hebben verwerkt in het huis.



Entree
We zijn letterlijk bij het begin gestart: de toegangspoort. Wat gebeurt er als je naar huis rijdt of bezoek ontvangt? Je eigen auto is gemakkelijk te herkennen voor de poort door middel van een chip. Voor bezoekers werkt dat principe niet. We hebben in samenwerking met de leverancier van de poort een mooie oplossing geïnstalleerd. Normaal gesproken hangt er in de hal van het huis een bedieningspaneel voor de poort. Maar ja, je bent niet altijd in de buurt van dat paneel als er bezoek voor de poort staat. We hebben daarom gekozen voor een systeem waarbij het mogelijk is om via de smartphone of tablet de poort te openen en live mee te kijken en te praten met de bezoekers.



Dat kan zelfs overal ter wereld; handig als er een bezorger voor de deur staat met een pakketje of als de bewoners op vakantie zijn. Dan het huis zelf, we zijn begonnen met de entree. Een belangrijke wens was om vanaf de hal het huis als het ware aan te kunnen zetten. Eigenlijk wilden de bewoners met één druk op de knop het huis de juiste sfeer geven. Dat hebben we gerealiseerd door alle lampen in het huis centraal te schakelen. Door in de hal op de knop te drukken, springt in de rest van het huis de sfeerverlichting aan. Zo voelt binnenkomen direct als thuiskomen. Niets zo vervelend als op een donkere avond op zoek te moeten naar al die lichtknoppen, dat is voor deze bewoners nu verleden tijd.



Binnenklimaat
Een huis met alleen mooie verlichting, maar zonder verwarming is natuurlijk niet prettig wonen. De volgende stap was daarom het binnenklimaat. Twee dingen waren daarbij belangrijk: automatisch verwarmen en koelen én de temperatuur per kamer kunnen regelen. Door de airconditioningsinstallatie - die ook via een app te bedienen is - te koppelen aan een slim verwarmingssysteem is het mogelijk om in elke kamer apart de gewenste temperatuur in te stellen. Kamers die niet in gebruik zijn hoeven dus niet meer verwarmd te worden. En overdag kan bijvoorbeeld de verwarming op de slaapkamers uit, als de bewoners in de woonkamer zitten. Dat bespaart een hoop energie. Elke verwarming heeft een radiatorknop die bestuurbaar is via een app. Het airconditioningsysteem heeft sensoren om de luchtvochtigheid in het huis te meten. Het systeem kan op basis van de meetgegevens anticiperen. Vervolgens komen we bij de woonkamer, met een prachtige openhaard. Die openhaard is op afstand te bedienen.



Dat klinkt in eerste instantie wellicht wat overdreven en misschien zelfs wel gevaarlijk. Het is gelukkig 100% veilig en uitermate comfortabel; de haard staat al aan als de bewoners thuiskomen. Misschien klinkt er ook wel achtergrondmuziek om de juiste sfeer te creëren. Ook daar hebben we voor gezorgd, met hoogwaardige inbouwluidsprekers en een multiroom audiosysteem. Het mooie aan dit systeem is dat alles bijna onzichtbaar is weggewerkt. Zo is het voor de bewoners van deze smart villa mogelijk om te genieten van hun favoriete muziek zonder zichtbare apparatuur en luidsprekers. Op de veranda hebben we ook luidsprekers geplaatst die naadloos samenwerken met de installatie in huis.

Smart vijver



Dat brengt ons bij de tuin. De bewoners hebben een prachtige vijver aan laten leggen. Nu gaan elektronica en water niet goed samen, maar met goed denkwerk van de vijverspecialist hebben we ook hier het bedieningsgemak kunnen verbeteren. De vijver is nu ook te bedienen met een smartphone of tablet. In de tuin is verlichting ook een belangrijk aandachtspunt, het is echt de ‘finishing touch’. Zo hebben we ook de tuinverlichting aangesloten op het centrale lichtsysteem in huis. De bewoners kunnen zo dus met één druk op de knop of via de smartphone de verlichting bedienen. Voor de bewoners is dit comfort verhogend, maar het is ook een uitermate nuttige toevoeging aan de beveiliging van het huis.



Beveiliging
Uiteraard is ook aan beveiliging gedacht. We hebben samen met de beveiligingsspecialist een oplossing geïnstalleerd die de verschillende smart systemen in huis koppelt. Bij een alarmering wordt er een seintje gegeven aan de centrale meldkamer, maar springt ook overal in huis de verlichting aan. De bewoners krijgen direct een melding op hun telefoon en kunnen live via hun tablet of smartphone de situatie in huis bekijken.



Dit systeem werkt niet alleen als er ingebroken wordt, maar is ook zo ingericht dat het systeem op termijn zorgtaken over kan nemen. Met een losse meldknop in de vorm van een armband of ketting is het mogelijk om in geval van nood hulp op te roepen. De familie kan bijvoorbeeld bij een melding meekijken en als het nodig is, actie ondernemen. De bewoners kunnen zo langer zelfstandig blijven wonen en hoeven niet bang te zijn dat er iets ernstigs gebeurt. Een geruststellende gedachte. 



Slaapkamer
Onze persoonlijke favoriet is toch wel de slaapkamer. De slaapkamer TV is verborgen in het voeteneind van het bed en is door een automatische lift tevoorschijn te toveren. Geen lelijke TV meer in het zicht, geen stofvanger aan de muur (of nog erger: losse kabels). Daarbij hebben we in de slaapkamer een schakelaar geplaatst waarmee het hele huis uit te schakelen is. Na een gezellige avond met vrienden of familie gewoon naar boven lopen, tanden poetsen, in bed stappen en met een druk op de knop alle verlichting in huis uitschakelen. 



Nazorg
Na de installatie van alle systemen en producten, krijgen de bewoners altijd een uitgebreide demonstratie en uitleg van de ElectroStylist. Na twee maanden komt de ElectroStylist terug en kijken de ElectroStylist en de bewoners samen hoe alle instellingen en smart oplossingen werken. Uiteindelijk worden dan de instellingen gefinetuned. Voor de bewoners blijven we hét aanspreekpunt voor alle smart-oplossingen in hun prachtige villa.

www.electrostyling.nl